Ceny ojetin jsou stabilní, jejich nabídka stále nepatrně roste

Ceny ojetých aut dosáhly svého maxima na počátku letošního roku, nyní již čtvrtý měsíc v řadě nepřekročily hranici cenového mediánu 200 tisíc korun. Ve srovnání s červencem se srpnové ceny nezměnily, aut na trhu sice přibylo, ale pouze neznatelně, v řádu stovek kusů. Průměrně tak bylo v srpnu na sekundárním trhu nabízeno 137 825 ojetých vozů, tedy o 0,6 procenta více než o měsíc dříve – a o sedm tisíc, tedy o necelých šest procent, více než v lednu. Ukazují to analýzy skupiny AURES Holdings, provozovatele autocenter AAA AUTO a Mototechna, jejíž experti kontinuálně sledují inzertní nabídky a přinášejí relevantní obraz nabídky ojetých automobilů na trhu.

»Sekundární trh se stabilizuje. Aut na něm dosud průběžně přibývalo, a až do letošního ledna jejich ceny rostly. Od té doby už jen klesají, což souvisí s rozšiřováním inzertní nabídky. Aut na sekundárním trhu průběžně přibývá, tempo nárůstu však v posledních měsících citelně zpomalilo. Poptávka však zůstává nadále vysoká, což můžeme potvrdit coby největší hráč na sekundárním trhu ve střední Evropě. Jen za srpen jsme prodali a vykoupili přes 20 tisíc aut, což je rekord v historii naší společnosti,« říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings.

V tuzemské  inzerci bylo v srpnu nabízeno o 7000 aut více než v lednu, což signalizuje neutuchající poptávku, doloženou i dalším parametrem. Takzvaný počet dní v nabídce (DVN) se od ledna zkrátil v průměru o dva dny – ze 70 na 68. »To ovšem také znamená, že průměrné auto vydrží v inzerci déle než dva měsíce, což je zajímavá informace pro soukromé prodejce – ti si často myslí, že jakmile podají inzerát, do dvou dnů mají prodáno. A má to ještě další aspekt – při letošní průměrné meziměsíční inflaci 1,5 % ztratí auto v nabídkové ceně 300 tisíc korun za dva měsíce reálně na hodnotě 9000 korun, čím déle ho zájemce prodává, tím částka narůstá,« zmiňuje Vaněček fakt, se kterým mnoho lidí při prodeji ojetiny nepočítá.

Nafťáky jdou stále na odbyt

Většina Čechů (48,6 %) si podle statistik pořizuje ojeté benzínové vozy, dieselové se 44 % jsou v těsném závěsu. »Pokles prodejů dieselů je důsledkem rostoucí poptávky po alternativních palivech. Čistě elektrických aut jsme jen v létě prodali na 180, od začátku roku pak více než 500. Loni se přitom prodalo 400 elektromobilů za celý rok. Je vidět, že Češi začínají mít o elektroauta zájem, což je podpořeno rozvojem fotovoltaiky na rodinných domech i razantním nárůstem počtu nabíječek. Ještě víc by samozřejmě pomohlo, kdyby stát umožnil přispívat dotacemi i na pořízení ojetého elektromobilu, který je pro většinu populace mnohem dostupnější než nový,« doplňuje Vaněček.

Auta na naftu se však stále ještě prodávají nejrychleji – diesely průměrně zůstávají v nabídce 70 dnů, benziňáky 72 dny a elektromobily 85 dní. Někde mezi jsou s 75 dny hybridní automobily, kombinující spalovací motor s elektromotorem. Těch v inzerci také stále přibývá – ve srovnání s letošním lednem je jich na trhu o 500 více, celkem 2 600 kusů; jen od minulého měsíce přibyla stovka kusů, tedy čtyři procenta. Jen pro zajímavost, průměrný hybrid, nabízený na českém trhu, je starý tři roky (rok výroby 2021) a má najeto necelých 60 tisíc km.

Nejčastěji nabízeným vozem českého trhu však zůstává Škoda Octavia, jichž v inzerci najdeme téměř 10 800 kusů, z nichž je většina, 6900 kusů, naftových. A zájem o ni se neustále zvyšuje, což jasně dokládají čísla analytiků AAA AUTO. »V dobách před covidem, v roce 2018, měla průměrná octavia stáří osm let, nájezd necelých 160 tisíc km a stála 169 tisíc korun – v nabídce vydržela průměrně 75 dnů. Zato letos je to o 16 dnů méně, pouze 54, a to přesto, že je o dva roky starší, najeto má téměř 200 tisíc kilometrů a je o 11 tisíc korun dražší. I přes rychlejší obrátku je na trhu zhruba o tři tisíce kusů víc, hlavně proto, že se vytratila mnohá konkurence,« říká Vaněček s tím, že i v síti AAA AUTO se prodává zhruba o 20 procent více oktávií než před šesti lety.

Hodně podobný příběh píše také například už nevyráběná Škoda Yeti – je o ni takový zájem, že v nabídce vydrží průměrně 54 dnů, což je o 21 méně než před šesti lety. A to přesto, že je v průměru o sedm let starší, než bývala tehdy, a má najeto dvojnásobek (162 tisíc km).

(pr)

Související články

1 KOMENTÁŘ

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy