Češi si během koronavirové epidemie zvykli nechat si dovézt jídlo až do domu. A tento návyk je neopustil ani po jejím odeznění. Ukazují to obraty rozvozců jídla a potravin, které jsou podle analýzy společnosti Dateio ve srovnání s předcovidovým obdobím několikanásobné. Současně se zvýšil i podíl nákupů knih na internetu.
Společnost Dateio k těmto závěrům došla po zpracování platebních dat zhruba milionu klientů tří českých bank.
Rozvozci jídla zaznamenali podle Dateio letos v dubnu zhruba šestinásobný nárůst obratů ve srovnání s dobou před pandemií. A byly navíc ještě přibližně o pětinu vyšší než loni v dubnu. Vrcholem přitom bylo období první uzávěry v dubnu roku 2020, kdy v souvislosti se zavřenými restauracemi byly obraty rozvozců až devítinásobné.
Obraty rozvozců potravin se podle dat drží na trojnásobku předcovidového období. Této úrovně rozvážkové firmy dosáhly loni i letos v dubnu, v prvním roce pandemie evidovaly až šestinásobný růst obratů.
»I přes následný pokles analýza zřetelně ukazuje, že nešlo pouze o jednorázový výkyv, ale že si zákazníci zvykli objednávat potraviny on-line pravidelně. V následujících pololetích se totiž obraty stabilně pohybovaly okolo trojnásobku výchozích hodnot, zatímco u supermarketů a dalších kamenných prodejen potravin stouply jen zhruba o polovinu,« uvedl spolumajitel společnosti Dateio Ondřej Knot.
Dateio zkoumalo také proměnu nákupů knih. Před vypuknutím pandemie tvořil podíl nákupů na internetu asi 20 procent ve srovnání s kamennými prodejnami. V dubnu roku 2020, kdy musela být knihkupectví uzavřena, se dostal na 90 %. Češi se ale vrátili do kamenných obchodů, v současné době v nich uskuteční 60 % nákupů. Knot současně upozornil, že i u knih se internetové prodeje začaly více prosazovat, když ve srovnání s předkrizovou dobou stouply na dvojnásobek.
(ici, čtk)