Turek o hlasování v EP: Krok správným směrem, který dává automobilkám čas na adaptaci

Europoslanec Filip Turek považuje výsledek dnešního evropského hlasování o nařízení upravujícím emisní standardy za krok správným směrem. Uvedl to ve stanovisku, který redakci iportaL24.cz zaslala mluvčí Motoristů sobě Barbora Šťastná.

Turek je autorem a aktivním předkladatelem osmi zásadních návrhů na změnu evropské emisní politiky. Mezi hlavní body patřilo zavedení průměrování emisí nových vozidel ideálně na období pěti let, úplné zrušení emisních pokut, úplné zrušení cíle zákazu výroby aut se spalovacím motorem v roce 2035, zrušení plánovaného zpřísnění emisních limitů v roce 2030, které by vedlo k jejich snížení na polovinu, návrh na flexibilnější výpočet tzv. fleetových emisí, vyloučení pokut při mírném překročení limitů v kontextu technologických omezení, zavedení výjimek pro malé a střední automobilky, posunutí emisních milníků o několik let dopředu s ohledem na investiční cykly výrobců a v neposlední řadě zohlednění reálných podmínek provozu vozidel při měření emisí.

»Přestože žádný z těchto racionálních návrhů nebyl v plném rozsahu přijat, považuji za dílčí úspěch, že byl dnes schválen kompromisní návrh Evropské komise, pro který jsem rovněž hlasoval. Tento návrh umožňuje alespoň částečné průměrování emisí, konkrétně na období tří let. Ačkoli to není ideální řešení, je to krok správným směrem, který dává automobilkám čas na adaptaci,« domnívá se Turek.

»Tento kompromisní text vzešel z mého původního návrhu, který jsem předložil hned první den po ustavení nové Evropské komise. Ten den jsem také rozeslal všem členům parlamentu k komise konkrétní iniciativu, která odpovídala tomu, co bylo dnes schváleno, bohužel v omezeném časovém rámci 3 let, což bohužel umožnila největší frakce EPP. Zatímco někteří čeští europoslanci, jako například paní Nerudová, pan Farský či pan Niedermayer, se rozhodli návrhy podporující český automobilový průmysl nepodpořit, celá frakce Patriots for Europe sdílela strategii, kterou jsem v otázce emisních limitů navrhl, děkuji i kolegům z ECR a dalším včetně nezařazených europoslanců,« popsal Turek.

Tématem emisních pokut se zabýval od prvního dne ve funkci. »Už v srpnu 2024 jsem zahájil jednání o zmírnění pravidel, spolu s italskou kolegyní Isabellou Tovaglieri jsme upozorňovali na hrozící dopady a adresovali výzvu Evropské komisi. Od září jsem pravidelně jednal se zástupci automobilek, asociací a subdodavatelů. Jsem dlouhodobě v pravidelném kontaktu s ředitelem Evropské asociace výrobců automobilů a společně jsme hledali kompromis, který bude přijatelný i pro Evropskou komisi,« konstatoval europoslanec, jenž byl loni na jaře lídrem koalice Přísahy a Motoristů sobě.

Poprvé veřejně přednesl návrh na oddálení a zprůměrování emisních pokut 2. prosince 2024, v den, kdy začala pracovat nová Evropská komise. »Ten den byl symbolický, protože jsem jako jediný europoslanec komisi před jejím jmenováním tvrdě griloval právě na téma emisních sankcí,« dodal Turek.

(pk)

FOTO – Facebook

Související články

2 KOMENTÁŘŮ

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy