Analýza: Pochybný balík ke konsolidaci veřejných financí

Svět spatřil balík zákonů ke konsolidaci veřejných financí. Má 58 částí. 57 částí mění platné zákony, poslední, 58. část řeší nabití účinnosti balíku změn zákonů. S takovým přístupem měl Ústavní soud problém, tedy, když šlo o návrh středový, nikoliv pravicový. Jak se zachová k tomuto balíku, který v případě schválení u něj zřejmě skončí, netuším. U našich soudů je možné prakticky všechno. V každém případě by se změny jednotlivých zákonů měly předkládat samostatně, popř. ve skupinách. Takovým balíkem Vláda ČR staví zákonodárce před nepříjemné dilema. Buď balík jako celek odmítnout, nebo ze sebe udělat prodejné děvky. Asi nebude poslanec a senátor, kterému by se ta či ona část balíku nelíbila.

Samotný cíl balíku – konsolidace veřejných rozpočtů České republiky, je chvályhodný. Čekat ale konsolidaci veřejných rozpočtů od bankrotářské politiky vlády Petra Fialy (ODS, TOP 09, KDU-ČSL, STAN, piráti), je ale marné. Jejím reálným programem je obrácený Janošík – tj. chudým brát, či spíše je rovnou sdírat z kůže, a bohatým, zvláště pak světové finanční oligarchii, přidávat. Zemi svěřenou do správy pak obludně zadlužovat a rozvracet.

Na hlavní zdroj zadlužování ČR se sahat nemá

Základní podmínkou konsolidace veřejných rozpočtů ČR je zastavení účasti České republiky v nesmyslné quasi válce Západ pod vedením USA versus Rusko na Ukrajině. Válka se podle představ západních i českých pseudodemokratů má vést až do zabití posledního Ukrajince, který včas Ukrajinu neopustil. Je to velmi cynické a zničující, nejen pro Ukrajinu. Je třeba jednat o míru a ne přitápět pod kotel války, která může snadno i Českou republiku nejen ožebračit (to už se děje), ale i fyzicky zničit.

Válka na Ukrajině již v říjnu 2022 prakticky odzbrojila dvě třetiny členských států NATO. Nepřekvapuje, že mezi prvními odzbrojenými byla Česká republika a po dodání antiraket S 300 a stíhaček Mig 29 Ukrajině i Slovensko. Je veřejným tajemstvím, že Fialova vláda a zvláště pak její ministryně války je připravena veškerou nakoupenou vojenskou techniku neprodleně předat Ukrajině, kde ji ruské střely rychle změní ve šrot.

Pokud ale česká vláda pětidemolice prosadila zákon, podle kterého musí ČR na zbrojení utratit nejméně dvě procenta hrubého domácího produktu (na efektu nezáleží, hlavně když se peníze utratí a zbrojaři si vydělají, oni se už o další válčení, není podmínkou, zda na Ukrajině či jinde, postarají), pak o odpovědném hospodaření vlády Petra Fialy nelze mluvit ani náhodou. České veřejné finance zásadně ohrožují plány ministryně války paní Černochové na zásadní přezbrojení Armády ČR – rozsáhlý nákup údajně moderní, fakticky hrubě zastaralé a neefektivní západní techniky, klasicky útočných amerických stíhaček F35 za celkovou cenu asi 100 miliard korun. Jsou investičně i provozně nejdražší (asi třikrát dražší než švédské Grippeny), mají špatné manévrovací schopnosti, jsou snadno zjistitelné a sestřelitelné, k obraně území ČR se na rozdíl od Grippenů nehodí, ale svou schopností nosit jaderné zbraně z nás v případné světové jaderné válce činí terč prvořadého jaderného úderu nepřítele. Hlavní prý ale je, že si američtí zbrojaři na náš účet pořádně namastí kapsu. Absurdností smlouvy o nákupu F35 je, že za tyto nebezpečné stíhačky máme začít platit již za dva roky, ale dodávky mají přicházet až od roku 2030. Kde asi bude v té době moderní vojenská technika?

Léta jsem nesouhlasil s kolegou Miroslavem Prokešem, že by ČR měla svou armádu zrušit a nahradit oddíly územní ochrany po vzoru neutrálního Švýcarska. Tváří v tvář válečné katastrofě, do které nás vedou USA, NATO, EU a Fialova pětidemoliční vláda, mu dávám za pravdu. Kromě rostoucí hrozby zatažení ČR do války s jaderným Ruskem je ve hře i zjevná neufinancovatelnost Armády ČR. Navíc válka na Ukrajině ukazuje, že rozhodující jsou prostředky protiraketové obrany, které se ale ČR pořizovat nechystá.

Plýtvání, kam se podíváš

Vláda Petra Fialy ale nehorázně plýtvá, kam se podíváme. Na základě požadavků gender fanatiků v Bruselu i u nás (piráti) připravuje zrušení jednoznačné a dobře fungující evidence a identifikace občanů pomocí rodných čísel. Rodná čísla chce nahradit nesrozumitelnými znaky, kde nebude věk, pohlaví ani adresa občana, aby se mohlo snáze podvádět, nejen při volbách. Tato věc má stát nejméně 56 miliard korun, z toho 14,5 miliardy mají zaplatit veřejné rozpočty a zbytek ostatní, zvláště pak podnikatelé.

Asi dvě třetiny konsolidace veřejných rozpočtů mají obnášet úspory ve výdajích, charakteru klasických tupých škrtů. Například 11 miliard korun úspor na produkčním zemědělství má dovršit jeho zkázu a učinit nás potravinově zcela závislým na dovozu často nekvalitních a nejednou i hrubě závadných potravin. Plísně a nadlimitní pesticidy v ukrajinském obilí jsou jen špičkou ledovce. Skutečnou kontrolu kvality dovážených potravin příslušné inspekční orgány ČR neprovádí, aby nekompromitovali absolutně nekompetentního ministra zemědělství Nekulu (KDU-ČSL).

Asi šest miliard korun v resortu dopravy se má ušetřit omezením šetrné dálkové železniční dopravy, zřejmě jako výsměch úsilí o ochranu veřejného zdraví, životního prostředí a stability klimatu, za které se jinak vláda falešně bije v prsa.

Není jasné zrušení dotací obnovitelných zdrojům energie, převážně fotovoltaického megatunelu. Na jedné straně se deklaruje záměr je zrušit, na druhé straně se hledá zdroj, který by je místo státu zaplatil. Podle rad kocourkovských?

Omezení podpory průmyslu, zvláště pak vědeckotechnického rozvoje, připomíná zjevnou sabotáž rozvoje ČR. Mohl bych pokračovat.

Takhle se lze proškrtat leda k cestě do třetího světa a ke státnímu bankrotu.

Těžko se komentuje zmrazení ekonomické spolupráce s Čínou a s řadou dalších států, o zastavení dovozu kvalitního ruského zemního plynu za nízké ceny a jeho nahrazení mnohem dražším a nekvalitním plynem norským nebo dovozem »derusifikovaného« zemního plynu za podstatně vyšší ceny.

Těžko se komentuje nahrazení odborných náměstků ministrů náměstky politickými a podstatné zvýšení počtu poradců, kteří sice za nic neodpovídají, ale jejich rady způsobují nemalé škody. Nyní rozvrací i aparáty jednotlivých ministerstev. Čest výjimkám.

Co lze akceptovat?

Není toho mnoho. Bez výhrad lze přijmout jen:

a) Převod vymáhání pokut a jiných plateb z řady orgánů na Celní správu ČR. Výběr by tak měl být jednotný, efektivnější, jak ve smyslu vybírání, tak ve smyslu nákladů na toto vybírání. Zvlášť pozitivní je odejmutí inkasování některých pokut exekutorům.

b) Zvýšení sazby daně z příjmu právnických osob o dva procentní body z 19 na 21 %. Pravda, mělo by být ale podstatně vyšší. I 25 % je zejména u vysokých příjmů málo.

c) Zvýšení spotřebních daní a rozšíření spotřební daně na tabák také na žvýkací a šňupací se těžko zpochybňuje. Jedna vážná otázka tu ale zejména v případě cigaret, alkoholických nápojů a hazardu zůstává: nepovede to k růstu šedé a černé ekonomiky, takže ve výsledku daňový výnos může být menší, popř. i záporný?

Problém je slibované zlepšení zdravotního stavu obyvatel v důsledku očekávaného snížení spotřeby cigaret a alkoholu. Ono zvýšení sazeb spotřebních daní nepokryje ani inflaci, jež jen za rok 2022 činí 15,1 %. Nelze ale čekat pozitivní zdravotní přínos zvýšením sazeb spotřebních daní s výjimkou nově zpoplatněných komodit (žvýkací a šňupací tabák), protože předpokládané zdražení nepokryje ani inflaci posledních let.

Zvýšení sazby spotřební daně na motorovou naftu je jistě na místě. Problém je, že se sazba pro automobilové benzíny nemá měnit, tudíž se vlivem inflace relativně snižuje.

Lze souhlasit se zrušením osvobození vnitrostátní letecké dopravy včetně četných leteckých služeb od placení spotřební daně za pohonné hmoty. Toto osvobození se nikdy nemělo zavést. Pozitivní je, že EU chystá tento krok v rámci celé unie. Jen se ptám, proč se obdobné osvobození od spotřební daně neruší u vnitrostátní vodní dopravy? Je to perverzní daňové opatření stejně jako u letecké dopravy.

Společným problémem změn sazeb spotřebních daní a jim podobných (má se rušit osvobození od daně z tuhých a plynných paliv a z elektřiny u metalurgického a mineralogického průmyslu) je, že mají inflační dopad – promítnou se do cen zboží a služeb. Dále zhorší konkurenceschopnost metalurgického a mineralogického průmyslu. Představa vedení EU i Fialovy vlády, že likvidace ekologicky náročných výrob, jejich faktické vyhnání do jiných států mimo EU, pomůže ochraně životního prostředí a stabilitě klimatu, je hrubě chybná.

Podivné změny sazeb DPH

Balík chce v řadě směrů změnit sazby daně z přidané hodnoty (DPH). Jde jednak o sjednocení dvou snížených sazeb DPH z 15 % a z 10 % na 12 % a o převodu některého zboží a služeb ze snížené sazby DPH do sazby základní – 21 %. Zvýšení sazby DPH znamená prakticky vždy zdražení příslušného zboží či služeb o příslušné procento zvýšení sazby, efekt snížení sazeb DPH o tři procentní body zůstane v pokladnách obchodníků. Výjimkou mají být knihy, kde má jít o snížení výrazné (na nulu), a nepravidelné hromadné dopravy osob (snížení ze základní sazby DPH do snížené).

Převod činností spjatých s odpadovým hospodářstvím do základní sazby DPH podle požadavků EU poškozuje ochranu životního prostředí, resp. odpadové hospodářství. Takto pomoc velmi potřebné recyklaci odpadů rozhodně nevypadá. Na úrovni obcí může sjednocení na základní sazbě DPH stimulovat černé skládky.

Přeřazení denního tisku do základní sazby DPH má charakter postihu tohoto segmentu, zřejmě vládě nepohodlnému.

Zmetky týkající se dopravy

Zpoplatnění užívání silnic a dálnic trpí v Česku (i v EU) mnoha vážnými deformacemi, odrážející brutální diktaturu silniční dopravy, vydávanou za veřejný zájem. První je velmi nízká sazbě silniční daně, která snad odpovídala v roce uzákonění (1992), ale již v roce 2021 měla být z hlediska inflace spotřebitelských cen asi trojnásobná. Nedostatečná je i výše dálniční známky a elektronického výkonového zpoplatnění, byť podstatně méně než u silniční daně. Velkou deformací jsou obrovské úlevy pro emisně šetrná auta (v ČR až 75 % a až 9 let, byť únosné je maximálně 25 % a maximálně na 3 roky), které prosadili zelení v EU a v ještě drsnější podobě zelení v ČR za ministra životního prostředí Martina Bursíka v roce 2008. Místo aby se prosazoval a zvýhodňoval přednostní rozvoj šetrné kolejové dopravy, i zelení vsadili na ekologicky šetrnější auta, byť šetrná silniční doprava je fikce (obrovské zábory půdy, obrovské dělící efekty, obrovská spotřeba energie, materiálu, odpadu, zůstávají zachovány). Tímto tragickým omylem byl postižen i Green Deal, resp. řešení nevidí v minimalizaci dopravních potřeb a posilování šetrné kolejové dopravy na úkor nešetrné dopravy silniční a letecké, ale ve změně pohonu aut od fosilních paliv k elektřině, které prý bude dostatek z obnovitelných zdrojů, o čemž však lze s úspěchem pochybovat.

Výše uvedené deformace mají být v zásadě zachovány. Vláda v balíku navrhuje pouze citelné zvýšení ceny dálniční známky (možná inflační dorovnání) a převod celého výnosu silniční daně krajům na úkor Státního fondu dopravní infrastruktury. Převodem výnosu dálniční známky ve prospěch krajů samozřejmě veřejné rozpočty neušetří a nezískají ani korunu. Navržený balík změn sice prý uspokojí četné směrnice EU v silniční dopravě (drobných změn je tam řada), ale prakticky nepřispěje k efektivnější dopravě v ČR. Bude mít určitý, byť mírný inflační dopad. U jiných sazeb zpoplatnění užívání silnic a dálnic se prý ČR do mírných požadavků EU vejde i dnes, takže je není nutné měnit.

Problematická je navržená diferenciace zpoplatnění užívání silnic s přihlédnutím k výši emisí oxidu uhličitého (5. kritérium diferenciace), produkovaných jízdou vozidla. Mnohem efektivnější je příslušné zpoplatnění pohonných hmot. Rozhodnutí vedení EU prosadit zpoplatnění spotřeby pohonných hmot silniční dopravou ve formě neefektivních a spekulativních obchodů s povolenkami na emise CO2 je zjevným diletantstvím.

Balík asociální

Tvrzení o sociálně citlivém balíčku patří k mystifikacím Fialovy pětidemoliční vlády. Hrubě asociální a rodinu poškozující je zamýšlené zrušení řady daňových osvobození a úlev u daně z příjmů fyzických a právnických osob. Asociální Fialova vláda se nestyděla sáhnout i na fond kulturních a sociálních potřeb (snížení přídělu z 2 % objemu hrubých mezd na polovinu) a navrhuje zrušit mimo jiné osvobození od daně členských příspěvků odborů, podobně podporu beztak již vážně postiženého závodního stravování, stavebního spoření ad. Polovina zredukované částky do Fondu kulturních a sociálních potřeb má jít navíc povinně na penzijní spoření, jehož výnos rychle žere inflace.

Kontroverzní je i řešení nízkých odvodů na sociální a zdravotní pojištění osobami samostatně výdělečně činnými. Stávající systém, vytvořený již v 90. letech za Václava Klause, umožňuje těmto osobám platit velmi nízké pojištění, což pak vede jednak k nespravedlivostem (typicky u zdravotního pojištění), jednak k nízkým starobním a invalidním důchodům. Řešit to neměla odvahu dosud žádná vláda z oprávněné obavy, že toho zneužije konkurence proti příslušných vládním stranám. V tomto směru jde o řešení oprávněné. Problém ale je, že podstatné zvýšení zejména sociálního pojištění přichází v nejnevhodnější době, kdy životní úroveň jde pod údery Fialovy pětidemoliční vlády rychle dolů, v roce 2022 v průměru o 8,5 %, zřejmě nejvíc v EU. Řada osob samostatně výdělečně činných tak nejspíš buď vrátí živnostenský list a zaregistruje se na úřadu práce, nebo přejde do šedé, případně černé ekonomiky.

Fialova vláda ignoruje i tristní skutečnost, že uzákoněním povinnosti mít datovou schránku pro všechny podnikatele stimulovali ukončení podnikání asi 150 tisíc živnostníků. Menší část jich opravdu podnikala, resp. nešlo jen o zrušení dlouhodobě přerušeného podnikatelského oprávnění.

Nekompetentnost a cynismus vlády

Předně, za současnou rozpočtovou krizi nemůže ani vláda Andreje Babiše, resp. její někdy kontraverzní řešení následků pandemie koronaviru, ani Putin, tedy válka na Ukrajině. Totiž, šílené sebevražedné embargování Ruska přijala svým rozhodnutím Fialova vláda ve spolupráci s nekompetentním vedením Evropské unie a pod diktátem Spojených států amerických. Prý nevadí, že EU platí jako mourovatá a USA inkasují za jejich předražený břidlicový plyn, za zbraně atd.

Přesto Fialova vláda připravila tento sociálně ekonomicky zhoubný balíček, který má podle své deklarace ozdravit veřejné finance ČR, leč ve svých důsledcích ještě víc ožebračí obyvatelstvo ČR a dále srazí její ekonomiku, povzbudí inflaci a v úhrnu může zadlužení ČR i zvýšit. Jak vznikal, se přísně tají. Jeho příprava byla utajena i před odbory a podnikatelskými svazy. Ctitelé Karla Čapka si vzpomněli na jeho slavnou pohádku Jak kočička s pejskem vařili dort. Prý šlo o koaliční kompromis, který se v rámci pětikoalice dosahuje velmi obtížně. Přednost zřejmě měla opatření, kde se předpokládal nejmenší odpor, byť v úhrnu bude tvrdě postižena drtivá většina občanů ČR. Slabost odborů a levice vůbec byla lákavá. Významnou roli hrály také požadavky EU, prý zde má ČR dost restů. Tu a tam se myslelo i na zjednodušení agend, viz pirátská digitalizace za každou cenu. Zde se možná pár dílčích pokroků dosáhne, což ale tento balík nedopatření nemůže zachránit. Co je děsivé, přípravu balíku nepředcházela analýza stavu české ekonomiky a příčin současného krizového vývoje. Chápu ale neúnosnost přiznání, že stávající hluboká sociálně ekonomické krize ČR je způsobena v rozhodující míře nekompetentní pětidemoliční vládou Petra Fialy plus jejím základním heslem »Patříme na Západ«, a že si samotné zdůvodnění balíku – odvrátit hrozící finanční katastrofu ČR – pětikoalice vymyslela. Tím hůř pro velkou část občanů České republiky.

Jan Zeman

Související články

1 KOMENTÁŘ

  1. Pokud nebyly volby zfalšované tak si většina občanů ČR tento balíček přála. Požadavek většiny občanů ČR na nahrazení rodných čísel číslem, které určí nějaký anonymní úředník nebo úřednice a vydání 56 miliard na tuto změnu potěší ty , kdo si tyhle miliardy vynutí na úkor těch které vydírají , mohou oloupit a kterým mohou zničit život, včetně jejich rodičů a potomků.
    –Účelem zavedení POVINNÉ datové schránky je umožnit oloupit , vydírat a podvádět ty, kteří si ji budou muset pořídit. Pro ty, kteří datové schránky zavedli a spravují je, jsou datové schránky zdrojem snadného TRŽNÍHO zisku – proto jsou povinné.
    –O vstupu ČR do EU vypsal Špidla REFERENDUM. Většina občanů ČR si vstup do EU přála- přála a přeje si zaplatit náklady a TRŽNÍ ZISK
    spekulantů s emisními povolenkami.

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy