Téměř třetina silnic první třídy, které jsou určeny zejména pro dálkovou a mezistátní dopravu, byla v letech 2021 až 2023 v nevyhovujícím a havarijním stavu. A to i přesto, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dostalo v letech 2018 až 2023 na jejich opravy a údržbu 62,5 miliardy korun. Uvedl to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), který také zjistil neúčelné vynakládání peněz na opravy.
O silnice první třídy se stará Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Podle jeho evidence byla v polovině roku 2023 síť těchto silnic tvořena 69 silnicemi o celkové délce téměř 5746 kilometrů. Částka 62,5 miliardy korun, kterou ŘSD v letech 2018 až 2023 na opravy a údržbu těchto silnic dostalo, byla podle zjištění NKÚ proti plánům o 6,9 miliardy vyšší. Úřad konstatoval, že na silnicích ve stupni »nevyhovující a havarijní«, kterých byla v letech 2021 až 2023 téměř třetina z celku, se vyskytují vady jako jsou výtluky, trhliny, vyjeté koleje nebo prohlubně.
Tvrzení NKÚ o třetině silnic v nevyhovujícím stavu není pravdivé, uvedlo ŘSD. Opravovat krátce před koncem životnosti vozovek je podle něj hospodárné.
Kontroloři zjistili, že při opravách vad postupovalo ŘSD v některých případech nehospodárně. »Například výtluk na silnici v Bílině nechalo opravit sedmkrát za sebou provizorně, vždy v zimě. Až osmá oprava, provedená po téměř 4,5 letech v červnu roku 2023, byla již trvalá,« uvedla tisková mluvčí NKÚ Hana Kadečková. Podobný postup odhalili kontroloři ještě v Pardubicích. »Zde ŘSD opravilo vozovku na jednom místě postupně čtyřikrát vždy v zimě, tedy provizorně. Tento stav trval dva roky. V lednu 2023 se navíc ukázalo, že provizorní oprava vozovky vydržela méně než jeden měsíc,« konstatoval NKÚ.
Nehospodárný postup ŘSD
ŘSD zvolilo podle NKÚ nehospodárný postup při zadání veřejné zakázky na výběr dodavatele asfaltových hutněných vrstev. Předpokládaná hodnota zakázky se měla pohybovat okolo 23,9 mil. Kč. ŘSD dostalo nabídku od jediného účastníka s cenou vyšší o 48 %. »Přestože ŘSD na výběr dodavatele a uzavření rámcové dohody nemuselo spěchat, protože podobné opravy se neprovádějí v zimě, uzavřelo s tímto jediným uchazečem rámcovou dohodu v říjnu 2019. S pracemi, za které ŘSD nakonec zaplatilo 42,8 mil. Kč, se začalo až v dubnu 2020« shrnul NKÚ.
Kontroloři také odhalili, že stavebně technický stav silnic I. třídy nebyl řádně zmapován. Nedostatky v evidenci stavu silnic kontrolní úřad dokládá tím, že ve stupni »nevyhovující a havarijní« bylo z vybraných úseků v roce 2018 zapsáno 25 kilometrů silnic první třídy, o tři roky později už 1298 kilometrů. »Podle kontrolorů neprovádělo ŘSD v roce 2018 hlavní prohlídky správně a objektivně, protože nárůst o více než pět tisíc procent mezi roky 2018 a 2021 není věrohodný,« uvedla Kadečková.
NKÚ také upozornil, že Systém hospodaření s vozovkou, který má umožnit co nejvýhodnější plánování oprav a údržby silnic, ŘSD za 179 milionů korun pořídilo v roce 2019, jeho plné využití ale předpokládá nejdříve v roce 2027.
Z kontroly NKÚ dále vyplynulo, že ministerstvo dopravy již 17 let neplní zákonnou povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací. Vlastníci a uživatelé pozemních komunikací a příslušné správní úřady tak nemohou plně využívat informace o uzavírkách, objížďkách, omezeních provozu apod. na všech kategoriích pozemních komunikací.
(jad)
Žhavé dívky na vás čekají na — Hot4.eu