Obrana nesmyslně utrácela desítky milionů za opravy staré techniky

Armádní automobilová technika je zastaralá a její provoz neudržitelný. Za opravy zastaralé techniky ministerstvo obrany neefektivně a neúčelně utrácelo desítky milionů korun. Dvě třetiny aut v české armádě mají překročenou dobu životnosti, plány na pořizování nových vozidel resort neplní. Ve své dnes zveřejněné zprávě to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

Kontroloři prověřovali, jak ministerstvo obrany nakládalo v letech 2018 až 2022 s penězi ze státního rozpočtu na automobilní techniku české armády. »Kontrola ukázala, že technika je zastaralá a její provoz neudržitelný. Průměrné stáří vozidel dosahovalo téměř 21 let, přičemž některá byla v provozu už 39 let. Dvě třetiny vozidel měly překročenou dobu životnosti. Ministerstvo obrany však i přes mnohamiliardové navyšování svého rozpočtu neplnilo plány obnovy této techniky. Nákupy se zpožďovaly, některé se vůbec neuskutečnily uvedl NKÚ.

Do doby ukončení kontroly resort nepořídil například nové autojeřáby, vyprošťovací automobily s nosností 30 tun, automobilní rypadla, odmořovací automobily nebo hákové nakladače kontejnerů. »Oproti původnímu plánu byl například nákup autojeřábů zpožděn nejméně o šest let a nákup hákových nakladačů kontejnerů nejméně o pět let,« uvedl kontrolní úřad. Důvodem zpožďování byla dlouhá příprava investic kvůli úpravě armádních požadavků i změny priorit.

Kontroloři také upozornili na to, že ministerstvo neefektivně a neúčelně utrácelo desítky milionů korun za opravy zastaralé techniky. Nechalo opravovat stará osobní terénní auta a autojeřáby, přestože to stálo i víc, než by byla cena nových vozidel. Například za 15 oprav osobních terénních aut starých 22 až 24 let zaplatilo ministerstvo podle NKÚ neefektivně 12,5 milionu korun. »Cena oprav se pohybovala od 510 885 Kč do 1 362 626 Kč a násobně tak převyšovala zůstatkovou účetní hodnotu aut. U dvou oprav převyšovala i jejich pořizovací cenu a u čtyř dokonce cenu nového osobního terénního auta,« uvedl NKÚ.

Dva miliony za opravu 28letého rypadla

K podobným závěrům dospěli kontroloři i u oprav autojeřábů. Za devět oprav jeřábové techniky staré přibližně 30 let ministerstvo vydalo 7,7 milionu. Náhradní díly pro tato auta jsou navíc obtížně dostupné a některé je nutné vyrábět, což opravy prodražuje a prodlužuje. »Například více než rok trvala a přes dva miliony korun stála oprava 28letého automobilního lopatkového rypadla, jehož zůstatková účetní hodnota činila 63 299 Kč,« uvedl úřad.

NKÚ zároveň varoval před nehospodárným nákupem osobních terénních aut. Ačkoli tabulkově jich armáda nezbytně potřebuje 1344, plán nákupu tento počet převýšil o 884 vozů, tedy o 65,8 procenta. »Nárůst ministerstvo obrany nezdůvodnilo. Podle NKÚ je plán nadhodnocen a hrozí riziko nehospodárného a neúčelného vynakládání prostředků státního rozpočtu ve výši stovek milionů korun,« uvedl kontrolní úřad.

Co se týče Státního vojenského opravárenského podniku VOP CZ, ministerstvo ho podle kontrolorů nevyužívalo v souladu s cíli a záměry. Zakázky od ministerstva tvořily v letech 2018 až 2021 pouze 13,2 procenta jeho tržeb. Podnik také neplnil své finanční plány a byl za dané roky ve ztrátě dohromady 391,8 milionu korun.

(jad)

Související články

2 KOMENTÁŘŮ

  1. Vládní vojsko za německého protektorátu mělo 6500 mužů a 260 aut. Těžké zbraně neměli. Takže současnému vládnímu vojsku amerického protektorátu také stačí stará auta. Tanky a letadla poslat darem na Ukrajinu ať se nám historie zopakuje a je po problémech.

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy