Porovnání preferencí politických stran čtyř agentur

Přes víkend zveřejnila agentura pro výzkum veřejného mínění STEM svůj čerstvý, květnový průzkum preferencí politických stran. Pro zajímavost, výsledky tohoto průzkumu STEMu porovnáváme s jinými, posledními průzkumy tří dalších agentur pro výzkum veřejného mínění, ovšem za předcházející měsíc.

Samozřejmě, že tyto čtyři agentury pracují každá poněkud jinou metodou (a za měsíc se názory veřejnosti v současné turbulentní době mohly posunout), ale jistá komparace je podle mého názoru možná a nutná, aby se vyloučily krajní pohledy na politický vývoj.

Nelze se zbavit dojmu, že takovou krajní prognózou volebního průzkumu jsou čísla agentury Kantar.CZ.

Zdá se, že její výsledky vždy poněkud podceňují preference hnutí ANO a většinou vidí výše nežli ostatní agentury preference pěti vládních stran (a také protibabišovské ČSSD).

Nyní k preferencím jednotlivých stran. Hnutí ANO by podle STEM získalo, pokud by se uskutečnily volby do Sněmovny v květnu, 33,5 % volební podpory. Je to v podstatě druhá agentura vedle SANEPu, která přichází s takovou prognózou. Naopak Median a zejména Kantar.CZ jsou na nižších číslech. Osobně si myslím, že hnutí je schopno se dostat a udržet dlouhodobě na cca 35 %. K sestavení vlády však bude potřebovat partnera… A to zatím příliš nevypadá.

ODS by podle květnového průzkumu STEM dosáhla na 14,6 % hlasů voličů, tzn., že má téměř 20procentní odstup za preferencemi hnutí ANO. To je v politice obrovská propast. Kantar.CZ ovšem odhaduje šance ODS na 17 % (!). Zdá se, že pravděpodobný výsledek této strany může být někde mezi 14–15 % hlasů. Odhad agentury Kantar.CZ vypadá jako čiré fandovství.

Piráti mají překvapivě, s ohledem na téměř nulovou výkonnost jejich ministrů ve vládě, poměrně solidní volební preference. Všechny čtyři agentury se shodují, že volební preference této strany dosahují v podstatě mírně přes jednu desetinu voličů (mezi 10–11 %).

Opoziční hnutí SPD se se svými preferencemi pohybuje pod 10 %. Spíše však kolem 9 %.

Hnutí STAN má preference velmi rozdílné podle jednotlivých agentur. Odhady jejího volebního výsledku u čtyř agentur se pohybují mezi 4,7–7,5 %. Zdá se ovšem, že 7,5 % je anomální, snový výsledek, kterého hnutí není momentálně schopno dosáhnout. Pravděpodobný výsledek hnutí je někde mírně nad 5 % volebního výsledku.

Preference parlamentní strany TOP 09 se dlouhodobě pohybují pod 5 %, jen jedna agentura jim dává v posledních týdnech šance na ztečení pětiprocentní volební bariéry pro volby do Sněmovny.

Další parlamentní stranou, která, pokud by kandidovala samostatně, by měla velké problémy s prosazením se do Sněmovny, je KDU-ČSL, jejíž preference jsou také dlouhodobě spíše pod 5 % (v koridoru odhadů mezi 3,4–5,5 %).

Neparlamentní ČSSD je v současnosti podle odhadů jen jediné agentury (Kantar.CZ) nad 5 %. Dvě další agentury odhadují její preference nad 4 %. U agentury SANEP, která není součástí kartelu tzv. renomovaných agentur, byl odhad volebních preferencí ČSSD (není uveden v tabulce) 1,6 %… Realita volebního výsledku této strany je někde mezi 2 až 3 %.

Zdá se, že volební preference této strany u jedné agentury je hodně přehnaná, poněkud tendenční. Zdá se, jako by to bylo součástí marketingu před sjezdem této strany 10. června (že by zásah vyšší moci anebo principála Barty?). Marketingu, který má pomoci současnému předsedovi ČSSD Šmardovi být na sjezdu znovu zvolen předsedou na další tři (!) roky.

Další politickou stranou v průzkumech je KSČM, jejíž preference se pohybují u čtyř agentur mezi 2,5–4 % voličů.

A ostatní politické strany jako Přísaha, Zelení a Svobodní jsou podle průzkumů zcela bez šance proniknout do Sněmovny a mluvit do vysoké politiky. Jejich preference se pohybují mírně nad 2 %.

Zajímavé jsou volební preference nové strany, PRO, která má podle STEMu 1,2 %. Ale podle SANEPu dokonce 6,7 %. Zdá se, že dříve nebo později tuto stranu budou muset brát i zavedené agentury pro výzkum veřejného mínění vážně.

Jiří Paroubek

Související články

1 KOMENTÁŘ

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy