Karel Havlíček Borovský kdysi napsal: »Nechoď, Vašku, s pány na led, neboť mnohý příklad známe, že pán sklouzne a sedlák si za něj nohu zláme.« Zdálo se, že jde o všeobecně platnou moudrost. To platilo dlouho. Pak ovšem přišla doba, jíž dnes někteří nazývají »sametovou« či »pravdy a lásky«, jiní »devadesátkami«, v nichž se mohlo všechno a další třeba »návratem vlády kapitálu« a všechno bylo postaveno na hlavu. I to Havlíčkovo varování. Příkladem budiž Bolek Polívka.
Dlouho jsme mohli váhat, zda oblíbený herec patří mezi tváře Fialova týmu. Nevystavoval navenek svou nenávist k minulosti a nějaký ten vtípek na dobu předlistopadovou se bral jako součást dnešního folklóru. Kdo občas alespoň slovem nerejpne, nemá nárok na dobré role a nemá přístup na obrazovky dobře honorující České televize. To každý pochopí. Nestal se, jak jsme si dlouho mysleli, protagonistou některé z pěti koaličních stran. Takže patřil, alespoň si to mnozí z nás mysleli, mezi slušné lidi, které nelze vinit z toho, že by podpásovkami chtěli získat nějaký ten bod navíc. Pak však přišly bratislavské protificovské demonstrace. Údajně za to, aby premiér a jeho strana nevedly zemi na východ a aby Slovensko nebralo levný ruský plyn a pomáhalo Ukrajincům se zbraněmi a municí. Také ono totiž patří k Západu a Západ, to je tolik, co spasení. Na tribuně se objevil Ivan Trojan – Anděl páně a v cizí zemi pochválil cizí demonstranty, z nichž údajně nemalá část byli Ukrajinci. A mezi lidmi se dokonce v jakémsi tažení ulicemi ocitl i Bolek Polívka. Prošel prý Michalskou branou, neví, zda se zastavil u malých františkánů a obalen jako hrozen vína zamířil to k Redutě. Chyběl jen švejkovský vozík a výkřik Na Bělehrad. Pardon, tam ne. Jinam.
Konečně Polívka veřejně proklamoval svůj názor a ČT, předem jistě informovaná, nám ho zachytila ve skoro boží zlobě. Od té doby nebylo co skrývat. Do náruče herce padá role za rolí.
Proč o tom píši? Protože úplně potřel starý vzkaz Karla Havlíčka. Dokázal, že neplatí, když se jde s pány na led. Že spisovatelův aforismus je v době »pravdy a lásky« úplně postaven na hlavu a měl by správně znít: »Spěchej herče s pány na led, sloužit stojí za to, pohladí tě, pocelují, k tomu dají zlato.« Že je to hloupost? Že něco takového v naší demokratické republice možné není? Omyl. Také jsem si to myslel. Mýlil jsem se však.
Před několika dny dvacet devět členů vládnoucí koalice města Brna (ODS, TOP 09, KDU-ČSL, STAN, Piráti a SOCDEM) schválilo soukromému Divadlu Bolka Polívky angažujícímu se pro Občanskou demokratickou stranu dotaci ve výši 16 miliónů korun na uměleckou činnost a 8 miliónů na letní scénu na Kraví hoře. Proti se postavili zastupitelé za ANO, Zelení, Žít Brno a další. Loni byla schválena i dotace ve výši asi dva milióny. Kromě toho město za vedení primátorky právničky Markéty Vaňkové (ODS) dodatečně zaplatilo opravu divadelní scény herce Polívky a v náhradním pronajatém městském prostoru odpustilo nájem. Žádné další divadlo nebo kulturní zařízení podobnou dotaci a úlevy nedostalo. Přitom brněnská divadelní scéna není jen Polívkovo divadlo. Také druhé soubory dosahují významných domácích i zahraničních úspěchů. Jenže Bolek Polívka otevřeně před minulými volbami deklaroval svou sounáležitost s ODS a při zahájení letošní kampaně Občanských demokratů patřil mezi její prominentní hosty.
Kráčet ve šlépějích anebo dokonce v jedné řadě s vládnoucími politiky se tedy dnes vyplácí. Karel Havlíček Borovský, Josef Kajetán Tyl, Božena Němcová, by se divili, ale jestliže by jako kdysi stáli i dnes na jiných pozicích než současní mocní, pak si mohou být jisti, že by si na ně nikdo ani nevzpomněl.
Jaroslav Kojzar
Ta kolaborace s režimem vynáší, no.
Dnes herci a zpěváci a umělci vůbec kolaborují s proukrajinskou pronacistickou mocí, aby si vykolaborovali role a svých třicet stříbrných od režimu. Většina jich kolaboruje s nadšením a vnucuje to ostatním obyvatelům ČR, viz. třeba Vetchý a mnoho dalších. Dnes je to o zdravý žaludek dívat se v televizi na tyto režimní umělce. Proto už české filmy a seriály ze současné tvorby plné režimního vlezdoprdelismu, nenávisti, antikomunismu, lhaní o socialismu nesleduji.
tak pro ty nejtupější tužky v penálu: V podstatě máme pravdu oba, Váš primární cíl jste podpořil tím, co sám jiným vyčítáte 🙂
Kde berete jistotu, že ti, které citujete, by souhlasili s Vaším viděním světa? 🙂
Nepochopil(a), ale nic si z toho nedělejte a běžte se projít. Třeba vám to docvakne.😀
tak ještě jeden citát:
Vedoucí Karfík: „Ale je to marný, je to marný… je to marný.“ 🙂
Polívka pochopil ,že ODS má republiku pevně v rukách a jako komediant si může dovolit vše. Za socialismu dovedl své divadlo na výsluní a v dnešní době fašismu se dokonce angažuje .Je to starý člověk obklopený komparsem poživačů tzv.lehkoživků.
Bolševici velice rádi uvádějí obecné citáty našich klasiků. V oblibě mají především citáty KHB a Jana Wericha, u něj hlavně jeho výroky o blbcích. Všimněte si, že vždy jde o dávno zemřelé jedince, kteří se tak nemohou bránit a vymezit se proti tomu, že si nějaký bývalý partajník bere bez jejich svolení do huby.
Kojzar si velice oblíbil naše obrozence. Přitom především KHB a Božena Němcová byli rebelové, kteří, pokud by žili v reálném fízly prolezlém socialismu, skončili by nejspíš jako disidenti ve vězení, možná i na šibenici. A to i za tyto výroky KHB o Rusku:
„Je to země bídy, zmaru, chlastu a rozsáhlých literárních děl o zmaru, bídě a chlastu. A světu přináší jen výše zmíněné. Bez výjimek.“
„Rusové rádi nazývají všechno ruské slovanským, aby pak mohli tvrdit, že všechno slovanské je ruské.“
Ta poslední moudrost KHB je hluboce aktuální i dnes.
KHB by mohlo být třeba i Karel Hardy Brázda, sice by se spíš hodilo kašpar, ale Hardy je taky komik 🙂
Proč jsem tak osobněútočný? Připomínáte výroky Havlíčka Borovského o Rusku, ale zapomínáte dodat, že o feudálním Rusku. Ale to moc dobře víte a proto Vás tituluji kašparem a komikem 🙂
Kdežto ten výrok použitý Kojzarem se týká dnešního Česka a konkrétně Bolka Polívky. 🤣
Dobrej pokus 🙂 Tak tedy pobrázdě, pardon polopatě: Havlíček Borovský zažil feudální Rusko, proto kritizoval feudální Rusko. Možná by kritizoval i to socialistické, ale to nikdo neví a vědět nemůže.
Ale ano, lze v jeho slovech vidět podobu i se současností. Šlo mi o to, že někomu vyčítáte používání citátů z jiných dob, ve kterých je podoba (čistě náhodná?) s dnešní dobou – a sám uděláte némlich to samé 🙂
Ale to také dobře víte a proto to děláte 🙂
Tak pro ty méně ostré tužky v penálu. Mým primárním cílem bylo ukázat absurditu používání podobných citátů. Vždy si totiž můžu výbrat ten, který se mi zrovna hodí. A v tom jsou zdejší bolševici přeborníky. A ještě si k tomu berou jako rukojmí lidi, kteří by s bolševickým viděním světa zcela jistě nesouhlasili.
Brázda, mohl bys uvést přesný název díla a jeho část z tvorby Karla Havlíčka Borovského, kde to podle tebe Brázda má Havlíček psát? Mám Havlíčka dost přečteného a nikde se tam nic takového nedočítám. Že ty Brázda opisuješ nějaké režimní slinty z režimní Wikipedie? Tomu bych se Brázda u ignoranta tvého formátu nedivil; soudím tak z toho, jak tady bliješ do iportaL24.