Představte si toto: školní tabule je nahrazena velkou obrazovkou a studenti odpovídají na otázky kliknutím na výukové tablety namísto psaní tužkou. Umělá inteligence to umožňuje, nabízí nové způsoby učení pro čínské studenty a překonává digitální propast mezi městy a venkovem.
Na jedné střední škole v Kuej-jangu, hlavním městě jihozápadní čínské provincie Kuej-čou, zjistila učitelka angličtiny Ceng Sing, že umělá inteligence se během jejích sedmnácti let pedagogické praxe stala zásadním přínosem, a to díky chytrému třídnímu systému vyvinutému čínským gigantem AI, společností iFLYTEK.
Ceng zadává studentům cvičení prostřednictvím výukových tabletů ve třídě a studenti mohou okamžitě odeslat své odpovědi na své osobní výukové tablety. Současně se na velké obrazovce v přední části třídy zobrazují podrobné odpovědi každého studenta.
Díky analýze výsledků pomocí AI a velkých dat umožňuje systém Ceng poskytovat individuálně přizpůsobené pokyny, které se zaměřují na konkrétní potřeby každého studenta. »Nyní můžeme rychle identifikovat slabiny studentů a podle toho sestavit výukové plány, což je mnohem efektivnější než dříve,« uvedla.
Chytrý třídní systém také umožňuje studentům zlepšovat své mluvené dovednosti prostřednictvím personalizovaných interaktivních dialogů čerpaných z rozsáhlé databáze anglických filmů, zpráv a poezie. Umělá inteligence dokáže vyhodnotit výslovnost studentů a poskytnout zpětnou vazbu, což jim pomáhá mluvit přesněji a s větší jistotou.
»Umělá inteligence vytvořila příležitosti pro základní vzdělávání v odlehlých oblastech, jako je Kuej-čou,« uvedl Chuang Chuej, ředitel střední školy v provincii Kuej-čou, kde složitý terén a náročná dopravní infrastruktura omezují vzdělávací zdroje.
Podle Chuanga hrají nástroje poháněné umělou inteligencí velmi důležitou roli při překonávání rozdílů mezi městským a venkovským školstvím tím, že rozšiřují výukové zdroje a zlepšují přístup ke vzdělání.
Kromě zvyšování efektivity výuky ve třídě AI také obohacuje mimoškolní aktivity studentů.
Na základní škole při univerzitě Čching-chua se studenti během přestávek zapojují do fyzických aktivit s podporou AI. Jednoduchým mávnutím ruky mohou aktivovat chytré sportovní vybavení, které sleduje dobu a frekvenci jejich cvičení.
Kromě základního vzdělávání má AI významný dopad i na vysoké školy. Jak získává čínský AI asistent DeepSeek na popularitě, mnoho univerzit oznámilo jeho integraci do svých serverových systémů.
»Vysoké školy a univerzity jako inovační centra a inkubátory talentů by měly aktivně přijímat nové technologie a ujmout se vedoucí role,« uvedl Wang Lej, profesor na Škole státní správy Pekingské normální univerzity.
»Při vědeckém výzkumu jsou úkoly, jako je návrh projektů, hromadný sběr dat a třídění literatury, časově náročné,« řekl Čchien Ming-chuej, který pracuje na Lidové univerzitě Číny. »Použití DeepSeek s vyhrazenou databází dokumentů může výrazně zvýšit efektivitu. Funguje jako výzkumný asistent a dokonce dokáže pomoci s hledáním výzkumných stop a vhodných partnerů.«
Technologická revoluce vedená AI přináší zásadní příležitosti pro vzdělávání, uvedl čínský ministr školství Chuaj Ťin-pcheng v rozhovoru pro agenturu Sin-chua na okraj výročního zasedání národního zákonodárného sboru.
Odhalil, že Čína v roce 2025 zveřejní bílou knihu o vzdělávání v oblasti AI, která pomůže studentům rozvíjet lepší znalosti a dovednosti pro digitální a AI éru.
Od nadcházejícího podzimního semestru nabídnou základní a střední školy v Pekingu studentům minimálně osm hodin výuky umělé inteligence za akademický rok, aby podpořily vznik inovativních talentů orientovaných na budoucnost.
Navzdory výhodám AI při transformaci vzdělávání vyvolává její využití také obavy o bezpečnost dat, ochranu soukromí a akademickou integritu.
»Je nezbytné, abychom stanovili pravidla pro používání AI, posílili technologický dohled a zvýšili etickou výchovu učitelů i studentů,« uvedl Tchang Liang, zástupce ředitele informačního centra při Pekingské akademii pedagogických věd.
(Xinhua)