Drinkflace: V Británii ztrácí pivo kvůli daním na síle

Zákazníci údajně již několik měsíců kupují slabší alkohol a platí za něj stejně, což umožňuje pivovarům ušetřit peníze, aniž by je přenesli na spotřebitele, informoval britský zpravodajský kanál Sky News.

Někteří výrobci piva byli podle kanálu přistiženi při tom, že snižují obsah alkoholu ve svých nápojích, aby platili nižší daň, ponechali stejné ceny a rozdíl si strčili do kapsy. Od 1. srpna, kdy vstoupí v platnost nový režim zdanění alkoholu, totiž budou nápoje zdaněny podle obsahu alkoholu.

V očekávání tohoto kroku přední pivovary snížily obsah alkoholu, aby udržely ceny na stejné úrovni. V rámci nového daňového systému výrobci ušetří 2 až 3 penny (1 Kč) za láhev nebo plechovku. Mezi značky, které údajně již snížily obsah alkoholu, patří Spitfire, Old Speckled Hen, Foster’s a Bishops Finger. Podobný krok nevyloučily ani velké pivovary Heineken, Amstel, John Smith’s a Newcastle Brown Ale.

Práce skupiny pro výzkum alkoholu na Sheffieldské univerzitě uvádí, že pokud by pivovary snížily procento alkoholu o pouhých 0,35, mohly by na daních ušetřit odhadem 250 milionů liber (téměř 7 miliard Kč). V rámci jevu, který je označován jako »drinkflace«, klesl na začátku letošního roku objemový obsah alkoholu (ABV) u Foster’s ze 4 % na 3,7 %. Podobně klesl ABV piva Old Speckled Hen z 5 % na 4,8 %, Spitfire Amber Ale ze 4,5 % na 4,2 % a Bishops Finger z 5,4 % na 5,2 %.

Výrobce Old Speckled Hen a řetězec hospod Greene King uvedl, že »nadále hledá způsoby, jak tyto rostoucí náklady absorbovat, abychom zajistili, že našim zákazníkům budeme i nadále nabízet stejně skvělou hodnotu a chuť«.

Výrobce piv Spitfire a Bishops Finger, společnost Shepherd Neame, obhajuje změny následovně: »Spotřebitelé si v rámci zdravého životního stylu stále častěji vybírají nápoje s nižším obsahem alkoholu – doufáme, že to povzbudí více lidí k ochutnání našich oceňovaných vlajkových piv.«

Skepsi ohledně zdravotních motivů ale i vyjádřil výzkumný pracovník Sheffieldské skupiny pro výzkum alkoholu. »Někdy pivovary uvádějí, že ke snížení obsahu alkoholu přistoupily ze zdravotních důvodů. Vzhledem k jejich historicky silnému odporu vůči politice veřejného zdraví je však mnohem pravděpodobnější, že motivem jsou finance,« uvedl pro Sky News Colin Angus.

(cik)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy