Šílenství kolem kávy zasahuje menší města v Číně díky cenově dostupným nápojům

V době, kdy ekonomiky čínských okresů stále prosperují, proniká do trhů nižších kategorií vlna značek kávy, které nabízejí cenově dostupné a kvalitní nápoje, jež rychle získávají přízeň místních spotřebitelů.

V malém městě Huojia County ve střední Číně, v provincii Henan, přitahuje kavárna Lucky Cup s průměrnou cenou objednávky pouhých 6 jüanů (přibližně 83 amerických centů) stálý proud zákazníků.

»Denně průměrně spotřebujeme tři role pokladního papíru a pět kilogramů kávových zrn,« řekl Wang Zechang, vedoucí kavárny. Během necelých 10 měsíců kavárna vygenerovala obrat téměř 800 000 jüanů.

Wang otevřel ve městě dvě kavárny a plánuje letos otevřít další dvě, aby uspokojil rostoucí poptávku.

Značka Lucky Cup byla založena v roce 2017 jako součást čínského nápojového gigantu Mixue Bingcheng a zaměřuje se na poskytování kvalitní, ale cenově dostupné kávy. Od té doby se rozrostla na více než 5 000 poboček po celé zemi, přičemž 61,5 procenta z nich se nachází ve městech třetího stupně a menších, podle regionálního manažera Ge Shihao.

Zatímco konzumní návyky na kávu již zapustily kořeny ve městech prvního a druhého stupně a trh s kavárnami zde začíná být přesycen, pozornost se nyní přesouvá na menší trhy. »Města třetího a čtvrtého stupně jsou další ›modrou oblastí‹ pro kávový průmysl,« uvedl Shi Jun, generální tajemník profesního výboru pro kávu při Šanghajské asociaci potravin.

Do těchto nově se rozvíjejících trhů zamířily také mezinárodní značky. Například Starbucks oznámil ve svém fiskálním prvním čtvrtletí roku 2025, že vstoupil do více než 1000 okresních trhů na čínské pevnině.

Data od předního e-commerce platformy Meituan ukazují, že v roce 2024 došlo v okresních oblastech ke zvýšení počtu objednávek kávy na rozvoz o 97 procent, zatímco počet kaváren vzrostl o 159 procent pro značky jako Starbucks a Cotti.

FOTO

Tento snímek ukazuje kavárnu »Bamboo Coffee« ve vesnici Maoli ve městě Cicheng v Ningbo na východě Číny, provincii Če-ťiang, 23. července 2024. (Xinhua/Jiang Han)

Podle analytika potravinářského průmyslu Zhu Danpenga již přibližně polovina obyvatel čínských okresů a městysů rozvinula základní »vědomí o kávě«. Mnozí však stále spojují pití kávy s nákladnou spotřebou a obvykle očekávají ceny kolem 30 jüanů za šálek. Vznik cenově dostupných možností kvalitní kávy úspěšně využil a aktivoval latentní poptávku.

Kromě chuti a cenové dostupnosti nabyla káva také emocionálního a sociálního významu. Na sociální síti rednote získal hashtag #GoodCoffeeInSmallTowns více než 9 milionů zhlédnutí, přičemž uživatelé sdílejí umně aranžované fotografie a doporučení pro skryté kavárenské skvosty.

Vzestup cenově efektivní kávy je podpořen zjednodušenými dodavatelskými řetězci a pokročilými logistickými systémy, které kombinovaně zlepšují operační efektivitu a snižují náklady. Podle Wanga může Lucky Cup získat kávová zrna stejné kvality za cenu o 30 jüanů na kilogram nižší než tržní cena díky integrované logistické síti Mixue Bingcheng, která zajišťuje vše od surovin po obaly a zařízení.

K září 2024 umožnil skladovací a logistický systém společnosti Mixue Bingcheng doručení do 12 hodin v 90 procentech okresů v Číně, zatímco chladírenská logistika nyní pokrývá 97 procent jejích domácích prodejen, uvedl Hu Xinyu, vedoucí jednoho z jejich skladů.

Poradenská firma McKinsey předpovídá, že do roku 2030 budou ekonomiky okresů představovat více než 66 procent růstu osobní spotřeby v Číně.

Rozkvět kávové scény v malých městech nejen svědčí o rostoucích disponibilních příjmech, ale také o vyvíjejících se spotřebitelských trendech na trzích nižších kategorií v Číně, uvedl Zhu.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy