Home Zahraničí Čínský zahraniční obchod si udržuje růst navzdory slábnoucí zahraniční poptávce

Čínský zahraniční obchod si udržuje růst navzdory slábnoucí zahraniční poptávce

Letecký snímek pořízený 22. července 2023 ukazuje přístavní terminál Čchin-čou a nedaleký průmyslový park v Čchin-čou v jihočínské autonomní oblasti Kuang-si-čchuang. FOTO - Xinhua/Cao Yiming

Čínský dovoz a vývoz si v prvních sedmi měsících roku 2023 udržel stabilní objem díky diversifikaci trhů a dokonalejší struktuře, a to navzdory poklesu světové poptávky.

Celkový čínský objem dovozu a vývozu se v prvních sedmi měsících roku meziročně zvýšil o 0,4 % na 23,55 bilionu jüanů (asi 3,29 bilionu amerických dolarů), vyplývá z úterních oficiálních údajů.

Vývoz meziročně vzrostl o 1,5 procenta, zatímco dovoz se oproti předchozímu roku snížil o 1,1 procenta, uvedla Generální správa cel (GAC).

V samotném červenci zahraniční obchod meziročně poklesl o 8,3 procenta na 3,46 bilionu jüanů, přičemž vývoz se snížil o 9,2 procenta a dovoz o 6,9 procenta, ukázaly údaje.

»Od druhého čtvrtletí se měsíční údaje o čínském obchodu pohybují nad úrovní 3,4 bilionu jüanů,« uvedl mluvčí GAC Lyu Ta-liang.

»Obecně řečeno, čínský zahraniční obchod si udržel stabilní úroveň a byl v souladu s očekáváním,« uvedl Lyu. »Základy dlouhodobého růstu se nezměnily,« dodal Lyu.

V období leden-červenec zůstalo Sdružení národů jihovýchodní Asie (ASEAN) největším obchodním partnerem Číny. Obchod Číny se zeměmi ASEAN meziročně vzrostl o 2,8 %.

Zatímco obchod Číny s Evropskou unií, Spojenými státy a Japonskem poklesl o 0,1 %, resp. 9,6 % a 5,8 %, s ostatními trhy zaznamenala země nárůst obchodu.

Silný růst zaznamenal obchod Číny s pěti středoasijskými zeměmi, který se meziročně zvýšil o 35 procent. Její obchod s Latinskou Amerikou vzrostl o 5,5 % a s Afrikou o 7,4 %.

V tomto období dosáhl obchod Číny se zeměmi podél Pásma a stezky 8,06 bilionu jüanů a meziročně vyskočil o 7,4 procenta. Hodnota obchodu tvořila 34,2 procenta celkové hodnoty obchodu země.

»Čínské společnosti by měly pracovat na využití potenciálu trhů v zemích podél Pásma a stezky, vyvíjet kvalitní výrobky a posilovat pověst čínských značek,« uvedl Jang Čchang-jung, výzkumný pracovník Čínské akademie makroekonomického výzkumu.

V prvních sedmi měsících letošního roku se jako světlý bod ukázal vývoz strojírenských a elektrotechnických výrobků. Vývoz strojírenských a elektrotechnických výrobků činil 7,83 bilionu jüanů, meziročně vzrostl o 4,4 % a tvořil 58,1 % celkového vývozu země. Konkrétně vývoz automobilů meziročně vzrostl o 118,5 procenta.

»Vzhledem k rostoucí poptávce na evropském trhu se Čína může pochlubit velkým potenciálem v oblasti vývozu vozidel na nové energie,« uvedl Cchuej Tung-šu, generální tajemník Čínské asociace osobních automobilů.

Při pohledu na druhou polovinu roku Li Sing-čchien, úředník ministerstva obchodu, uvedl, že situace je mimořádně skličující, a to s odkazem na slabou celosvětovou poptávku po výrobě, spotřebě a investicích a na »decoupling« nebo »de-risking« kroky některých zemí, které brání běžnému obchodu.

Li uvedl, že Čína podnikne další kroky, aby pomohla společnostem zajistit zakázky a rozšířit trhy, včetně pořádání obchodních veletrhů, zvýšení počtu mezinárodních letů a usnadnění udělování víz zahraničním podnikatelům.

(Xinhua)

PŘIDEJ KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here