Jízdné by se mělo zdražit, řekl šéf DPP. Naprostý nesmysl, reaguje levice

Praze hrozí, že náklady na hromadnou dopravu budou tvořit většinu rozpočtu města, jízdné by mělo zdražit. V rozhovoru pro včerejší Hospodářské noviny (HN) to řekl ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Petr Witowski. Připomněl, že výše jízdného není v kompetenci dopravního podniku, o zdražení rozhodují politici. Ačkoli levice nemá na radnici hlavního města zastoupení, její představitelé spjatí s Prahou se o to hlasitěji a důrazněji oproti této myšlence ohrazují.

»Zvýšit cenu jízdného je naprostý nesmysl. Lidem se zdražuje všechno a zvlášť rodiny s dětmi, důchodci a osoby se zdravotním postižením nemají na základní potřeby a zdražit dopravu je v tomto kontextu neuvěřitelné. Navíc to odnese životní prostředí. V zájmu snížení počtu aut by se měla preferovat veřejná doprava. My jsme dlouhodobě pro to, aby se zavedla diskuse o MHD zdarma. Tenhle krok by přinesl víc užitku než to, co navrhuje pan Witowski,« uvedla pro iportaL24.cz předsedkyně KV KSČM Praha Marta Semelová.

Jednotlivé jízdenky v pražské MHD se naposledy zdražily od 1. srpna 2021. Cena lístku na 30 minut se tehdy zvedla z 24 na 30 Kč a cena 90minutového lístku stoupla z 32 na 40 korun. Rovněž zdražily sms jízdenky, a to v případě 30minutové z 24 na 31 Kč a u 90minutové z 32 na 42 Kč. Cena ročního kuponu se neměnila osm let, stojí 3650 korun.

»Když se zdraží jízdné, v Praze přestaneme jezdit městskou hromadnou dopravou úplně a přesedláme definitivně do osobních automobilů. Už dnes se cesta osobním autem jeden dva kilometry vyplatí více, než si koupit jízdenku. Lidé vytáhnou další automobily a vzhledem k rozkopanosti města a neschopnosti vedení Prahy řídit ji tak, aby se tudy dalo jezdit, zkolabuje všechno. Sláva panu řediteli, který si tím jen říká o větší peníze na vlastní platy a je mu jedno, jak bude doprava fungovat,« reagovala pro iportaL24.cz předsedkyně ČSSD – České suverenity sociální demokracie Jana Volfová. »Je neuvěřitelné, že v době, kdy bychom očekávali spíše ekonomickou pomoc, by se měla zdražit věc, která je pro mnoho Pražanů nezbytná,« připojil šéf strany DOMOV David Tygr Ploc.

Pražský dopravní podnik, který je největší městskou firmou, loni na jízdném vybral 3,48 miliardy korun, hlavní město mu podle HN doplatilo kompenzaci ve výši 16,2 miliardy korun. »Jestli je to únosné, to je taky otázka pro politiky. Je jenom věcí jejich rozhodnutí, jaké procento rozpočtu chtějí věnovat na hromadnou dopravu,« podotkl Witowski. Podle něj dopravní podnik v období před pandemií koronaviru kryl své náklady vybraným jízdným zhruba z 21 procent, aktuálně je to zhruba 16 procent. »Určitě to není dobře v evropském ani v českém kontextu, protože v jiných dopravních podnicích kryje jízdné mnohem větší podíl nákladů. Sám považuji za optimální se v dlouhodobém horizontu přiblížit někam k 35 procentům,« řekl.

Vedení města se podle dubnového vyjádření náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) zdražovat jízdné nechystá, zaměřit se chce na podporu a další rozšíření elektronických forem jízdenek. Otázkou je, zda to bude platit i na podzim. »Pokud by staronové vedení hlavního města zdražilo jízdné, pak s ohledem na vše, co se děje, nebudu překvapen,« dodal šéf strany DOMOV Ploc.

(pk)

FOTO – iportaL24.cz/Marcela Špičková

Související články

2 KOMENTÁŘŮ

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy