Most postavený Čínou podporuje rozvoj v severním Norsku

Jednoho zářijového rána si britský turista Peter Hart běhal po mostě Halogaland v norském kraji Nordland. Jako nadšenec do mostů navštívil během svých poznávacích a služebních cest řadu mostů.

»Běžet po mostě bylo náročné kvůli silnému větru u fjordu. Je těžké si představit, jakým obtížím museli stavitelé čelit. Postavit tak krásný most za polárním kruhem není vůbec nic jednoduchého!« Hart řekl.

Most Halogaland postavený čínskou společností Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) se klene nedaleko Narviku, severního norského přístavního města.

Tuto sobotu most oslavil pět let. Most Halogaland se táhne v délce 1533 metrů a jeho rozpětí činí 1145 metrů, je druhým největším norským a nejdelším visutým mostem za polárním kruhem.  Nabízí významnou zkratku pro evropskou trasu E6 – hlavní severojižní silnici vedoucí přes Norsko a západní pobřeží Švédska.

Na snímku pořízeném 5. září 2023 je most Halogaland poblíž norského severního přístavního města Narvik. FOTO – Xinhua/Zhang Yuliang

»Most, o jehož výstavbě rozhodl norský parlament, má očekávaný pozitivní dopad na dopravu v této oblasti na severu Norska,« uvedla v rozhovoru pro agenturu Xinhua Dagrunn Elisabeth Kaasenová, vedoucí projektu zavěšeného mostu v severním regionu Norské správy veřejných silnic (NPRA). »Most přispěl k rozvoji regionů Narvik a Bjerkvik v souladu s odhady NPRA nebo dokonce ještě lépe,« dodala.

Údaje BPS Nord, regionální mýtné skupiny severního Norska, poukazují na rostoucí význam mostu. Jen v loňském roce projelo po mostě Halogaland přes 1,59 milionu vozidel, což je o 16 % více než v roce 2021 a o 35 % více než v roce 2019. Očekává se, že denní průměr 4300 vozidel poroste, což signalizuje rostoucí roli mostu v regionální konektivitě.

Na snímku pořízeném 4. září 2023 je zachycen most Halogaland u severního norského přístavního města Narvik. FOTO – Xinhua/Zhang Yuliang

Městský úřad v Narviku ve své zprávě uvedl, že zlepšení plynulosti dopravy podnítilo hospodářský růst, z něhož těží zejména místní rybářský a těžební průmysl, a zvýšilo celkovou prosperitu regionu.

Most Halogaland se také stal místní dominantou, která je pověstná svým elegantním designem. Jeho vyobrazení se často objevuje na letišti Harstad-Narvik, v návštěvnickém centru Narviku, v restauracích a hotelech a je oslavován jako »jeden z nejkrásnějších mostů na světě«.

V roce 2020 nominovala Mezinárodní asociace pro mostní a konstrukční inženýrství most Halogaland na cenu »IABSE Outstanding Structure Award«.

Ačkoli mu vítězství v konkurenci čínského mostu Hongkong-Ču-chaj-Makao uniklo jen o vlásek, samotná nominace vzbudila celosvětovou pozornost. Kaasenová, která po celou dobu projektu zastupovala NPRA, stále má k mostu citový vztah.

Auto jede po mostě Halogaland u severního norského přístavního města Narvik, 5. září 2023. FOTO – Xinhua/Zhang Yuliang

»Když se člověk účastní procesu od začátku až do dokončení tak krásného mostu, jako je Halogalandský most, získá ke stavbě zvláštní vztah a já jsem šťastná a hrdá na to, že mohu říci, že jsem byla součástí týmu, který tento projekt realizoval,« řekla Kaasenová.

Po mostu Halogaland se SRBG ujala výstavby mostu Beitstadsund u Steinkjeru ve středním Norsku, 580 metrů dlouhého železobetonového kompozitního trámového mostu.

Most Beitstadsund, dokončený v dubnu 2020 po téměř 26 měsících výstavby, spojuje několik malých měst, která byla dříve oddělena vodou, zlepšuje dopravu a podporuje místní hospodářský rozvoj.

Dodávka jede po mostě Halogaland u severního norského přístavního města Narvik, 4. září 2023. FOTO – Xinhua/Zhang Yuliang

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy