Čtvrtý den Čínského lunárního Nového roku skončily Wu I-šengovi prázdniny na Svátky jara. Na západním nádraží ve Fu-jangu čekal na vlak, který ho měl odvézt do pobřežního města Ning-po. Tam pracuje jako uklízeč.
Wu, dělník dojíždějící za prací z obce Sie-čchiao v obvodu Jing-šang ve městě Fu-jang ve východočínské provincii An-chuej, je jedním z 2,3 milionu cestujících, které železniční úřady ve Fu-jangu přepravily během letošních Svátků jara, což je rekordní počet.
Fu-jang je jedním z největších čínských měst vyvážejících pracovní sílu a jeho tok cestujících na Jarní svátky odhaluje proměny čínské ekonomické krajiny, změny v železniční dopravě a rozvoj vnitrozemských měst.
»Vzhledem k tomu, že z Fu-jangu každoročně odcházejí miliony migrujících pracovníků, odráží směr toku cestujících na Svátky jara do jisté míry výkyvy v poptávce po pracovních silách v určitých regionech,« uvedl Jang Lin, pracovník železniční stanice Fu-jang.
První cestovní horečka při Jarních svátcích ve Fu-jangu se odehrála na počátku 90. let, kdy některá města nutně potřebovala obrovské množství pracovních sil. Zástupy nadbytečných venkovských dělníků z Fu-jangu se vydaly na cestu, aby si zajistily zaměstnání. Počet cestujících, které železnice ve Fu-jangu odbavila, se zvýšil z 210 000 v roce 1992 na 1,72 milionu v roce 2010 a od té doby stále roste.
Volný tok pracovních sil se počátkem 90. let 20. století přesunul nejprve do delty Perlové řeky na jihu Číny a od nového tisíciletí se rozšířil do Šanghaje a Chang-čou/Ning-po na východním pobřeží.
V letošním roce došlo podle Janga k výraznému nárůstu podílu cestujících, kteří se pohybují v rámci provincie An-chuej.
Čang Wan-fu trpělivě čekal v jedné z čekáren na nádraží Fu-jang na vlak do Che-fej, hlavního města provincie An-chuej, kde pracuje v továrně na domácí spotřebiče.
Kvůli pozicím s lepším platem, Čang již 30 let pracuje mimo své rodné město. Nyní považuje Che-fej za rozumné místo pro uplatnění, protože tamní pracovní trh v posledních letech ožil a je mnohem blíže domovu.
Fu-jang také bojuje o udržení místní pracovní síly. Během cestovní horečky v době Svátků jara v roce 2018 přepravil objednaný vlak z Ning-po zpět domů asi 1000 migrujících pracovníků z Fu-jangu. Místní samospráva proto využila této příležitosti a proměnila vlak v provizorní místo konání veletrhu pracovních příležitostí, kde informovala obyvatele města o pracovních příležitostech přímo ve městě.
V roce 2019 byl ve Fu-jangu založen startovací průmyslový park pro místní obyvatele, kteří dříve hledali pracovní příležitosti jinde, aby mohli začít podnikat doma. K dnešnímu dni zde vzniklo 27 podniků různých velikostí, které vytvořily pracovní místa pro 1635 lidí.
Jako jeden z nejrušnějších dopravních uzlů během cestovní horečky v době Svátků jara zaznamenala vlaková nádraží ve Fu-jangu drastické změny v tom, jak Číňané vnímají jízdu vlakem.
Ve špičce mohlo na náměstí před přeplněným nádražím Fu-jang čekat až 10 000 cestujících, vzpomíná na minulost zaměstnanec nádraží Čang Jung a dodává, že za takových okolností musely být zřízeny provizorní čekárny.
Čekárny pod širým nebem byly označeny třemi barvami, které představovaly tři dopravní směry vedoucí do Pekingu, Šanghaje a Kuang-čou, aby se cestující rozdělili. Jediné, co cestující mohlo zahřát, byla pikantní polévka, která se prodávala po jednom jüanu (asi 14 amerických centů) za porci.
Dnes lze najít volná místa i v čekárnách. Západní nádraží Fu-jang, vysokorychlostní železniční stanice zprovozněná v roce 2019, zvýšila přepravní kapacitu železničních služeb ve Fu-jangu a zajistila cestujícím větší pohodlí.
Navzdory nebývale velkému počtu cestujících v letošním roce byly dlouhé fronty před nádražím a přeplněné čekárny minulostí, uvedl Jang Lin.
»Letos pojedu do Ning-po rychlovlakem, cesta trvá čtyři hodiny, je rychlá a pohodlná,« řekl Wu I-šeng.
(Xinhua)