Home Domácí Aby auto přečkalo zimu bez úhony. Pár tipů, jak pečovat o vůz v zimě

Aby auto přečkalo zimu bez úhony. Pár tipů, jak pečovat o vůz v zimě

ILUSTRAČNÍ FOTO - pixabay

I přes aktuální oteplení, zima je v plném proudu a stále motoristy překvapuje. Nečekaná sněhová nadílka, mrazy a vrstva posypové soli na silnicích můžou zanechat stopy na autě a dostat vás i ostatní řidiče do nepříjemných situací. Pojďme si společně připomenout některé zásady, kterých se pro bezstarostné přečkání zimních měsíců držet.

Letošní zima je na sněhovou nadílku bohatá i ve městech. Vyplatí se proto zkontrolovat si, že máte veškerou výbavu, která je pro ježdění v zimě důležitá. Samozřejmostí je škrabka na zamrzlá skla, lehká lopata a smetáček na sníh, v nouzi oceníte startovací kabely. Ještě lepší je pak nabíjecí powerbanka, která dokáže zajistit opakované starty i v silných mrazech a přitom se dá koupit za ceny už od 1500 Kč. Hodí se také pracovní rukavice a svítilna, pro nejhorší případy i teplá deka. Pro snazší rozjezd na náledí se hodí vozit v kufru pytlík s pískem pro podsypání kol, případně krátké gumové pásy, které také fungují velmi dobře (ceny od 1300 korun).

Pozor na správné parkování

Pokud předpověď slibuje přívaly nového sněhu, myslete nejen na smeták a škrabku, ale i na správné parkování. U kraje vozovky můžete překážet sněhovému pluhu, případně se může stát, že svůj vůz najdete v závěji, kterou pluh na okraje silnic nahrnuje. Přímo pod budovami zase hrozí, že těžký sníh a led ze střechy spadne a vaše auto poškodí. V případě silných mrazů se také doporučuje nezatahovat ruční brzdu, aby nezamrzly lanovody. Řidiči vozů s dieselovým motorem možná znají užitečný tip na parkování nad kanálem, ze kterého stoupá teplý vzduch a pomáhá tak naftě nezamrznout.

Péče o stěrače

Vlhkost a přimrzající voda dokážou na autě natropit mnoho nepříjemností. O tom by mohly vyprávět zejména stěrače. Jestliže jim nevěnujete zvláštní pozornost, déšť, sníh a sůl zhorší stav gumiček, nemluvě o zapnutí stěračů přimrzlých k oknu. Proto se doporučuje otírat gumičky hadříkem a ramínka po zaparkování podložit nebo celé vyjmout, aby nepřimrzly. Často ale nejlepším řešením zůstane výměna starých stěračů za nové, jelikož jsou během roku vysoce namáhány a jejich životnost nepatří k nejdelším. Mnohdy zamrzá také voda v ostřikovačích, zvlášť pokud jste nevypotřebovali nádržku letní směsi. Vyplatí se proto doplnit co možná nejvíc zimní kapaliny, a pokud to nepomůže, zachrání vás delší stání v alespoň o něco teplejší podzemní garáži nákupního centra.

Ochrana před mrazem

Gumová těsnění dveří v mrazech natírejte glycerinem nebo speciálními silikonovými tyčinkami, abyste předešli rannímu souboji s přimrzlými dveřmi. A i když si v zimě auto bezesporu zaslouží očistu v myčce, samozřejmě mimo teploty hluboko pod nulou, pro jistotu přelepte zámky, aby do nich nenatekla voda, a následně vysušte mezidveřní prostory, stěrače a další riziková místa. Lak vám poté poděkuje, pokud ho ošetříte vrstvou vosku bránící usazování zimních nečistot. Se zamrznutým vozem souvisí i praktická, i když možná úsměvná rada – rozmrazovač zámků mějte vždycky mimo vozidlo. V opačném případě by investice do jeho pořízení neměla valný smysl.

Zahřívání motoru a zamrzlá nafta

Za studeného počasí se nezapomeňte chovat ohleduplně i k motoru. Nejlépe ho zahřejete pomalou jízdou, nikoli vytáčením do vysokých otáček na místě, ani dlouhým stáním s volnoběhem. Nejen že se tím motoru spíše škodí, ale zároveň za »zbytečné ponechání motoru stojícího vozidla v chodu« a znečišťování ovzduší můžete dostat pokutu až 2500 Kč.

Všichni řidiči dieselových vozů by si měli stále připomínat, že nafta má vzhledem ke svým chemickým vlastnostem bod mrazu už při -15 °C. Pokud jezdíte málo a v nádrži máte natankovanou ještě letní naftu, zamrzne vám už při -7 °C. Bod mrazu můžete účinně posunout přidáním speciálních aditiv, v horských oblastech se můžete setkat i s nabídkou arktické nafty, která zvládá teploty až do -32 °C. A co dělat v případě, že by vám nafta v nádrži skutečně zmrzla? Pak nezbývá než vůz dopravit do autoservisu. S benzinem je to jednodušší, jelikož palivo Natural 95 má bod mrazu až na -40 °C.

(zmk)

PŘIDEJ KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here