Průzkum: Bodový systém motivuje k dodržování silničních předpisů 83 pct řidičů

Bodový systém motivuje 83 procent řidičů k dodržování předpisů, ukázal průzkum České asociace pojišťoven (ČAP). Kromě bodového systému zvyšují bezpečnost na silnicích také preventivní opatření a technologický pokrok automobilů. Podle průzkumu se ale na silnicích necítí bezpečně 51 procent řidičů. Novinářům dnes výsledky průzkumu představili zástupci ČAP a ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Pocit nebezpečí na českých silnicích podle výkonného ředitele ČAP Jana Matouška dávají řidiči za vinu ostatním motoristům, kteří se podle nich chovají bezohledně a agresivně. Řidiči se přitom nejvíce obávají přestupků, které sami páchají. Podle Matouška také roste obava z řidičských schopností starších řidičů.

Průzkum se zabýval také hodnocením změn spojeným s novelou zákona o silničním provozu platnou od letošního roku, kromě změny bodového systému také zavedením řidičského průkazu na zkoušku nebo umožněním řízení od 17 let pod dohledem mentora. Se zavedením řidičského průkazu na zkoušku podle něj souhlasí 73 procent lidí. S řízením od 17 let s mentorem souhlasí méně lidí, 51 procent. »Některé autoškoly už na to reagovaly tím, že nabízejí školení pro mentory mladých řidičů,« řekl Kupka. Aktuálně stát eviduje 2119 sedmnáctiletých řidičů a 3348 mentorů.

Pozitivně z průzkumu vyšly i změny bodového systému. »Sedm z deseti Čechů vědělo o chystaných změnách v bodovém systému,« řekl Kupka. Se změnami podle průzkumu souhlasí 77 procent řidičů, dodal. Bodový systém je od ledna jednodušší, ale také přísnější vůči závažnějším přestupkům.

Řidiči porušují zejména pravidla týkající se rychlosti. »V roce 2023 bylo dopravní policií zjištěno 508 995 přestupků, z toho 168 145 se týkalo překročení povolené rychlosti,« řekl Michal Hodboď z ředitelství služby dopravní policie. Loni na českých silnicích zemřelo 455 lidí. U 27 procent z těchto nehod jel některý z účastníků nepřiměřenou rychlostí, 17 procent těchto havárií bylo následkem přejetí do protisměru, 13 procent následkem nevěnování se řízení a 13 procent po nedání přednosti.

»Bohužel je pořád vypjatá atmosféra mezi motoristy a cyklisty,« řekl Kupka. Podle průzkumu si 44 procent řidičů myslí, že se v posledních dvou letech tyto vztahy zhoršily. Ministerstvo dopravy tomu podle Kupky plánuje v budoucnu věnovat větší pozornost. »Máme odezvu, že se to chování zlepšuje,« řekl.

Průzkum také vyhodnocoval vliv preventivních kampaní státu na bezpečnost na silnicích. Kampaně věnující se nepřiměřené rychlosti, nepozornosti za volantem nebo bezpečnosti cyklistů snížila nehodovost o pět až deset procent. Nejúspěšnější pak byla kampaň proti agresivnímu chování řidičů z let 2020 až 2021, která změnila agresivní chování u poloviny řidičů.

Za posledních 20 let podle Matouška klesl poměr počtu škod na celkový počet aut na polovinu. »Fatální následky nehod se snížily dokonce o 80 procent,« řekl. Platí také, že čím je auto novější, tím menší je riziko nehodovosti a případné následky dopravních nehod. »Zjednodušeně můžeme říct, že čím novější auto, tím bezpečnější auto,« řekl Matoušek.

Na vyhodnocování novinek zavedených s novelou zákona o silničním provozu je podle Kupky zatím brzy. Plánuje to udělat rok po jejich zavedení, tedy v lednu příštího roku. »Podíváme se na bezpečnou vzdálenost a jsme připraveni ji upravit i legislativně,« řekl.

(čtk)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy