S nástupem jara trh s ojetými auty dramaticky ožívá, růst cen se zastavil

Tuzemský trh s ojetými automobily v letošním roce výrazně roste, a to v meziměsíčním i v meziročním srovnání. Jestliže v únoru přibylo v české inzerci meziročně bezmála 16 procent nabízených aut, v právě skončeném březnu poskočilo toto číslo o dalších 10,6 procenta – na celkem 121 209 vozů. To je s přehledem nejvíc za posledních pět let, což dokládá masivní oživení sekundárního trhu. Vyplývá to z analýzy provedené experty AAA AUTO, největšího prodejce ojetých vozů v Česku.

»Rekordní prodeje hlásí už třetí měsíc v řadě také naše autocentra v síti AAA AUTO a Mototechna. Dá se říci, že zažíváme prodejně nejúspěšnější rok dvaatřicetileté historie naší společnosti. Lidé zkrátka po letech pandemického a postpandemického půstu touží po pořízení modernějšího auta,« říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings, provozovatele AAA AUTO a Mototechny.

Z dat českého inzertního trhu také vyplývá, že se zastavil dosud v podstatě nepřetržitý růst nabídkových cen – meziročně jsou sice o pět procent vyšší (medián 210 tisíc korun), ale ve srovnání s únorem poprvé po dlouhé době klesly (o 2,3 procenta z 215 tisíc Kč). »Vzhledem k tomu, že mírně narostla i střední hodnota najetých kilometrů – ze 155 na 156 tisíc – a o celý rok se zvýšil věk inzerovaných vozů, z 10 na 11 let, se dá usuzovat na zvýšený dovoz starších a levnějších vozů. Což samozřejmě není dobrá zpráva pro Česko, protože tím neustále narůstá průměrné stáří vozového parku,« říká Vaněček.

Co se týče skladby pohonů nabízených aut, podíl benzinových a naftových vozů se mění jen minimálně, stejné je to u typů karoserií – i nadále vedou kombíky (26 procent nabídky), těsně následované pseudoterénními SUV (25,6 %), na třetím místě jsou s 19 procenty klasické hatchbacky, 12,5 procenta představují kdysi tak populární rodinná velkoprostorová MPV. Sedany s necelými šesti procenty jen paběrkují, ostatní karoserie jako kabriolety, kupé a pickupy představují pouhé jednotky procent. »Potvrzuje se tak, že Češi stále zůstávají kombíkovým národem, na prvním místě upřednostňují praktičnost. Stejné je to v Evropě pouze v Německu, zbytek kontinentu preferuje hatchbacky nebo sedany,« dodává Vaněček.

Z první desítky nejčastěji nabízených aut vypadla v březnu Škoda Kodiaq, nahradil ji Hyundai i30; prvních devět příček zůstává stále stejných, obsazených Škodami Octavia, Fabia a Superb, VW Golf a Passat, BMW 3, Ford Focus, BMW 5 a VW Touran.

Mírný nárůst v inzerci zaznamenávají bateriové elektromobily (BEV) i hybridy, o 57, respektive 33 kusů na 1786 hybridů a 1073 BEV. Zajímavý posun ovšem nastal v jejich cenách – elektromobily meziměsíčně zlevnily téměř o sto tisíc korun, z 880 na 778 tisíc korun (pokles o 11,6 procenta), přitom ale mají méně najeto (medián najetých kilometrů 35 vs 40 tisíc) a jsou o rok mladší (3,1 vs 4,1 roku). Meziroční pokles mediánových cen je ještě masivnější, z 914 na 778 tisíc korun (minus 15 procent) při stejném stáří 3,1 roku.

U hybridů není meziroční nárůst nabídky tak výrazný, z 617 na 718 kusů, a mediánová cena dokonce povyrostla o 40 tisíc korun na 590 tisíc Kč, přičemž nájezd i stáří zůstaly prakticky beze změny (48 tisíc km, 4,1 roku). »Ceny hybridů se zvyšují kvůli vyšší poptávce, kterou pozorujeme nejen na celém sekundárním trhu, ale i u nás v autocentrech AAA AUTO,« říká Vaněček. »Lidé u tohoto typu vozidel oceňují možnost úsporné jízdy na elektřinu a zároveň de facto neomezený dojezd na klasická paliva. Technika hybridních systémů je navíc velmi spolehlivá. Zájem o hybridy je veliký i proto, že automobilky už delší dobu avizují, že kvůli výrobním nákladům – v jednom autě jsou vlastně dvě odlišné technologie pohonu – přestanou tento typ vozů vyrábět a nahradí je čistými elektromobily,« dodává Vaněček.

Čistě bateriová auta naopak dlouhodobě zlevňují. Zatímco před rokem byla mediánová cena Škody Enyaq 1,56 milionu korun, letos v březnu to bylo pouhých 1,1 milionu; typická Tesla Model 3 se prodávala loni za milion, letos v březnu za 750 tisíc korun. »Dostupnost elektromobilů se stále zlepšuje. Zájem o ně v poslední době roste zejména na venkově v okolí velkých měst, odkud lidé dojíždějí do zaměstnání. Na domech instalují fotovoltaiku, auta tak nabíjejí výrazně levněji než v komerčních dobíjecích stanicích. Tento trend bude do budoucna ještě posilovat,« připojuje Vaněček.

(pr)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy