Na Šumpersku se blíží do finále stavba obchvatu Bludova. Součástí nákladného projektu za 2,3 miliardy korun byla i statická zátěžová zkouška nejdelšího mostu na trase, který měří 250 metrů.
»Na zatěžovacím stavu máme osm nákladních vozidel o hmotnosti 32 tun. Každý zatěžovací stav trvá zhruba půl hodiny. Jde o zatížení mostu. Poté půl hodiny odtížení mostu. Během této doby se kontroluje plánovaný a očekávaný průhyb,« uvedl Jakub Lysoněk, vedoucí stavby.
Informace z měřícího stanoviště zní takto: »Zde je už vidět, že dochází k nějaké deformaci. Aktuálně jsme se dostali na nějaké 3 milimetry. Takže křivka bude nyní trošku pulzovat, jak auta budou postupně najíždět. Dostaneme se na deformaci přibližně 25 milimetrů průhybu.«
Podle Lysoňka měření probíhá potenciometry strunovými, které jsou umístěny ve spodní části mostu. »Průhyb při tom zatížení je menší než ten maximální průhyb, který most jako by zvládne,« konstatoval.
Naložená vozidla o celkové hmotnosti 256 tun musí postupně najet na šest měřících míst. Trvá to celý den. »Na trase se bude takto zatěžovat více mostů podobným způsobem. Jsou to mosty, které zatěžovací zkoušku vyžadují z hlediska velikosti daného mostu,« dodal Lysoněk.
Projekt je zajímavý tím, že se zde kříží hned tři dopravní cesty. Vodní tok řeky Moravy, nad ní železnice a nad nimi ještě silnice. A navíc tudy vede i ptačí koridor. »Tyto stěny, které se zde montují, nejsou protihlukové, ale jsou to stěny, které budou zamezovat průletu ptactvu mezi vozidly. Ptactvo tak nebude narážet do projíždějících kamionů a osobních vozidel,« připojil Václav Benda, coby stavební dozor.
Obchvat Bludova je jednou z největších silničních staveb v Olomouckém kraji. Měří 5,5 kilometru. Dopravní komplikace a častá zdržení přes Bludov díky tomu už brzy skončí. Dokončen má být s předstihem a otevřen předběžně už 21. prosince 2023.
(pr)