Home Domácí V lednu ubylo meziročně 6,6 procenta ojetin, jejich zdražování předbíhá inflaci

V lednu ubylo meziročně 6,6 procenta ojetin, jejich zdražování předbíhá inflaci

FOTO - auresholdings.eu

V lednu 2024 bylo v nabídce na českém inzertním trhu výrazně víc aut než v prosinci – téměř 101 000 oproti 88 000, což představuje nárůst o 14 procent. Znamená to vlastně návrat k normálnímu stavu, protože prosinec je kvůli vánočním svátkům nejslabším měsícem v roce, kdy obchody s ojetými vozy výrazně stagnují. Zajímavější a víc vypovídající je proto srovnání s lednem loňského roku: meziročně v nabídce tuzemských inzertních serverů sedm tisíc aut ubylo (pokles o 6,6 procenta). Jsou zároveň o něco dražší a mají více najeto. Téměř 60 % aut je starších deseti let. Vyplývá to z analýzy celého sekundárního trhu, provedené experty AAA AUTO, největšího prodejce ojetých vozů v ČR.

Naopak se zvýšila střední (mediánová) cena nabízeného vozu, a to o 10 000 na 210 000 korun, a mírně také najeté kilometry (155 vs 157 tkm) i stáří vozidel (10,3 vs 10,2 roku). Aut je tedy meziročně méně, zato jsou dražší a mají více najeto. A je to dlouhodobý trend. Pro porovnání: předloni, v roce 2022, bylo ojetých vozů v nabídce téměř stejně (99 000), byly ovšem o 21 000 korun levnější (medián), měly méně najeto, věkově na tom byly stejně. A před třemi lety byl cenový střed nižší o 60 000 korun (150 000 Kč), auta byla o čtyři měsíce mladší a měla o pět tisíc kilometrů méně najeto (152 000 km).

Cena v inzerci nabízených aut tedy v posledních třech letech neustále roste. A to i výrazně nad průměrnou inflaci, která mezi lety 2021 a 2023 činila podle Českého statistického úřadu 12,88 procenta. Typické ojeté auto, nabízené před třemi lety za 150 000 korun, by tedy zdražila inflace na 191 000; ve skutečnosti se momentálně nabízí ještě o 20 000 dráž.

»Tento stav je dán jednak dlouhodobým nedostatkem nových aut na trhu, který se vrací k dobám před covidem a následnou čipovou krizí poměrně pomalu, a také silnější poptávkou po ojetinách, čemuž odpovídají i rekordní prodeje u nás v AAA AUTO, ať už za celý loňský rok nebo i letos v lednu. Vysoká očekávání máme i od celého letošního roku, žádné známky slábnoucí poptávky zatím na obzoru nevidíme. Někteří prodejci nových vozů sice ohlásili snižování cen, jsou to však jen kosmetické změny, jejichž dopad na sekundární trh bude podle mě velmi omezený,« říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel pro ČR a Slovensko společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Škodovky stále vedou

Pořadí v první desítce nejvíce nabízených značek se nemění s jedinou výjimkou na chvostu tabulky. Stejně jako v případě nových vozů vede v ojetinách tuzemská Škodovka, následovaná Volkswagenem, Fordem, BMW, Mercedesem, Audi, Peugeotem, Renaultem – devátou a desátou příčku si pak prohodili Hyundai a Opel. Jen pro zajímavost: nejvyšší kilometrové nájezdy mají vozy značky Audi (194 000 km), nejnižší naopak Hyundai (87 000 km). Ty jsou také nejmladší (6,9 roku), nejstarší v první desítce jsou renaulty s mediánem 12,4 roku.

Setrvalý nárůst nabídky zaznamenáváme u čistě elektrických (BEV) i hybridních automobilů, jež mají elektromotor jen jako výpomoc ke spalovacímu agregátu. U BEV představuje meziroční nárůst téměř 21 procent na 756 kusů inzerovaných kusů, v případě hybridních vozů je to dokonce plných 43 procent (1429 ks). Hodně zajímavé je, že zatímco zájemcům o pořízení ryzího elektrovozu jdou na ruku setrvale klesající ceny – před rokem byl cenový medián BEV 947 000 korun, letos je to 790 000, tedy o 157 000 korun méně – u hybridních aut je trend opačný, když vidíme nárůst o 20 tisíc na 690 tisíc korun. »Za poklesem cen elektrovozů stojí zejména globální zlevnění nových vozů Tesla, jež se propsalo i do cen ojetin. Ještě loni v lednu byl cenový medián nejprodávanější Tesly Model 3 1,15 milionu korun, letos je to 790 000 korun, tedy o neskutečných 360 000 korun méně, což představuje pokles o 31 procent,« komentuje Vorlík s tím, že nižší ceny jdou však na vrub i vyššímu kilometrovému nájezdu (60 000 vs 36 000 km) i stáří (3,4 vs 2,3 roku) u Tesly 3. »Naopak do nabídky zatím nepromlouvá mediálně tolik propíraná invaze čínských elektromobilů. Až na značku MG se v ČR objevují maximálně jednotky kusů nových značek jako NIO či Dongfeng,« uvádí Vorlík.

Většina aut je starších deseti let

Co se týče rekordmanů, v inzerci stále figurují nejdražší auta, jež se v ní objevila v prosinci – pořád se nabízejí Bugatti Chiron za 90 milionů korun, Ferrari 812 Competizione Aperta za 60 milionů, ale také dva kousky Mercedesu SLS AMG Black Series za 34,5 milionu, po dvou kusech Ferrari 599 za 25 milionů a Ferrari Purosangue za 24 milionů či Rolls-Royce Spectre za 18,8 milionu korun. Mototechna také nabízí Mercedes-Benz G Cabrio za 14 milionů, sběratelský unikát ze soukromé sbírky zakladatele AAA AUTO Anthony Dennyho. Výjimečnost auta podtrhuje fakt, že jde o jedno z pouhých 200 vyrobených kusů takzvané Final Edition z roku 2013, a také jeho nájezd pouhých šest tisíc kilometrů.

Na druhém konci žebříčku je přes 2000 vozů s cenou pod 40 000 korun, což představuje současný průměrný plat v ČR. Přesně 7313 nabízených aut (tedy 7,3 procenta) je starších 16 let, což je aktuální průměrné stáří tuzemského vozového parku, dalších 51 150 aut je věkově v rozmezí 10 až 16 let – což ukazuje, že téměř 60 procent v ČR nabízených aut je starších deseti let. »Stáří samotné nemusí mít až takový význam, pokud důkladně známe technický stav a servisní historii konkrétního vozu. V tomto ohledu jsou nejvíce rizikové individuální dovozy ze zahraničí, při nichž nejčastěji dochází k manipulacím s tachometry a servisními záznamy. Tito prodejci se často spoléhají na to, že při rychlém prodeji na ulici nemá zákazník čas si vše dostatečně prověřit. Naopak velcí obchodníci, kteří preferují auta s tuzemským původem, se prověřování historie vozů a jejich stavu věnují profesionálně a mají pro to nejlepší technické vybavení, personální zdroje i zkušenosti,« uzavírá Vorlík.

(zmk)

PŘIDEJ KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here