Home Domácí Další likvidační plán: Skončí na pražské Štvanici i tenis?

Další likvidační plán: Skončí na pražské Štvanici i tenis?

FOTO - Facebook I. ČLTK Praha

Představitelé tenisového klubu I. ČLTK Praha v čele s wimbledonskou šampionkou Markétou Vondroušovou se staví proti plánovaným změnám na ostrově Štvanice. Na webu tenisportal.cz generální manažer Vladislav Šavrda potvrdil, že byla vypracována studie, podle níž by klub přišel o sedm z 16 kurtů včetně víceúčelového hřiště na kondiční přípravu. Šavrda bude jednat i s vedením Prahy 7, které plánuje omezit dopravu na ostrov.

»Začátkem září jsme se dozvěděli, že vznikla nová studie využití ostrova Štvanice. A to v tom smyslu, že sedm kurtů za Negrelliho viaduktem včetně víceúčelového hřiště na kondiční přípravu, které jsme vybudovali od povodní v roce 2002 až k dnešnímu dni, v této studii neexistují. To znamená, že nám je chtějí vzít. To pro mě bylo absolutní zděšení,« uvedl Šavrda.

Nepotěšilo jej ani vedení Prahy 7, které chce v brzké době omezit vjezd automobilů do areálu. »To bylo zděšení číslo 2 a od té doby intenzivně pracujeme na tom, aby se ta situace změnila. Myšlenka, že by nám vzali ze 16 kurtů sedm plus kondiční hřiště, mi připadá neuvěřitelně drzá. Je to pro mě absolutně nepřijatelné a hodláme udělat maximum, aby se tato pitomá myšlenka zvrátila,« doplnil Šavrda.

Klub I. ČLTK Praha, který na Štvanici sídlí, oslavil letos 130. výročí existence. Vedle Vondroušové je například další klubovou hráčkou finalistka letošního Roland Garros Karolína Muchová. Štvanice v minulosti hostila také řadu památných zápasů, hráli zde například Martina Navrátilová či Rod Laver.

Podle Šavrdy vznikla prvotní myšlenka na úpravu ostrova už v roce 2013, kdy Praha vypsala architektonickou soutěž na revitalizaci ostrova. »Tu nejvyšší cenu udělili projektu, kde ostrov Štvanice už neměl vůbec žádné kurty. Jeden architekt vzal štětec, všude nasázel stromy od jedné špice k druhé, s tím vyhrál druhou cenu v hodnotě 400 000 korun. První cena tenkrát nebyla udělena. Tehdy se ta kacířská myšlenka nastartovala a teď se začala rozvíjet. Studie, která teď existuje, je znovu předložena stejnou architektonickou kanceláří,« líčil Šavrda.

Plány na úpravu ostrova Štvanice se nelíbí ani Vondroušové. Tenistka I. ČLTK Praha na kurtech za Negrelliho viaduktem rozvíjela kariéru a dodnes je členkou klubu. Wimbledonskou vítězku tíží současná situace, která se děje okolo legendárního areálu. Vzhledem k plánované revitalizaci ostrova Štvanice, jehož první částí je už zprovozněná lávka z Karlína, je jednou z variant zákaz vjezdu aut k tenisovému centru. Jedna ze studií nepočítá ani se sedmi stávajícími kurty tenisového klubu.

»Příliš to nechápu, na kurtech Slavoje jsem vyrostla a právě v prostorách za viaduktem jsem toho jako malá odehrála nejvíc,« obává se plánovaného konceptu dnešní tenisová hvězda. Zákaz vjezdu automobilů pak prý velmi zkomplikuje hlavně dopravu spousty mimopražských dětí na tréninky, jejichž tréninky začínají ve 13 hodin a končívají i po sedmé hodině večer. »Těžko si představit, že rodiče s nimi budou jezdit městskou dopravou a čekat na ně třeba do tmy a pak zase tramvají a vlakem pojedou domů,« přidal svůj pohled k problému šéftrenér štvanické akademie Jan Pecha.

»Je to pro mě smutné. Odmala jsem tam hrála strašně moc hodin a trávila na Slavoji hodně času. Ty návrhy, aby tu nic nebylo, jsou mimo. Stejně tak je smutné, že by sem nemohla auta, která tu jezdí často a rodiče v nich vozí děti na tréninky. Doufám, že to tak nebude,« řekla Vondroušová.

Šavrdu nyní čekají jednání

»Napsal jsem vysvětlující maily na radu hlavního města Prahy, protože té patří všechny pozemky na ostrově. Napsal jsem radním, kteří předkládali návrh na budoucnost ostrova. Bohužel arogance moci je tam tak velká, že jsem nedostal žádnou odpověď,« uvedl Šavrda.

Ohledně dopravy a budoucího vjezdu do areálu je v kontaktu se starostou Janem Čižinským (PRAHA 7 SOBĚ). »Odpověděl mi, že bude svoláno jednání, ke kterému budeme přizváni,« doplnil Šavrda.

Podle Čižinského je v plánu přesunout parkoviště zhruba 200 metrů pod Hlávkův most. »My se žádnému jednání vůbec nebráníme. Jde o to, aby se auta nepotkávala v klidové zóně právě třeba s dětmi na odrážedlech, které si připadají, že jsou v parku. Proto přesouváme parkování pod Hlávkův most,« řekl Čižinský České televizi.

Konečné termíny na úpravu ostrova Štvanice zatím nejsou stanoveny. »Nejsou tam data, ale ta doprava by se měla řešit od jara. V návrhu zatím je, že by na začátku silnice dali zajíždějící kolík a přidělí nám pár karet pro zaměstnance. Dalších 400 členů, rodiče nebo děti nedostanou nic. Jinými slovy jde o naprosto likvidační záležitost pro klub,« dodal Šavrda.

Osud zimního stadionu

Je třeba připomenout osud prvního zimního stadionu, který u nás byl vybudován v roce 1931 v Praze na Štvanici, kde se také v roce 1933 hrálo první MS v ledním hokeji u nás. Zde byl postaven nejstarší zimní stadion s umělým ledem v ČR ve funkcionalistickém stylu podle architekta Josefa Fuchse. Ještě než byl dostavěn, a v roce 1932 otevřen, bylo sehráno první utkání, kde české mužstvo podlehlo Kanadě 2:0. Ledová plocha byla rozdělena na dvě části. V roce 1947 zde naši hokejisté vybojovali titul mistrů světa. V únoru 1955 se stadion zapsal rovněž do historie domácího televizního vysílání, když z něj byl vysílán první televizní přenos hokejového utkání. Mistrovství světa v ledním hokeji se na Štvanici konalo celkem čtyřikrát, v letech 1933, 1938, 1947 a 1959.

Stadion ale nebyl zasvěcen pouze velkým hokejovým bitvám. Zabruslit si na ní mohl úplně každý, takže zde vyrostlo několik generací krasobruslařů včetně legendární Aleny Vrzáňové. Do poloviny 50. let se přitom na Štvanici bruslilo pod otevřeným nebem.

Poslední velké opravy se stadion dočkal v roce 1968, a od té doby už jen chátral. Postupně musely být uzavírány jednotlivé části areálu, až nakonec dosloužila i samotná ledová plocha. V posledních desetiletích ale legendární pražský stadion jen pozvolna chátral a poslední ránu stadionu zasadily povodně v roce 2002. Magistrát hl. m. Prahy proto nařídil v létě 2011 demolici objektu.

(zmk)

1 KOMENTÁŘ

PŘIDEJ KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here