Dnes ještě říkáme, že se vše točí kolem ropy a zemního plynu. Ale nebude dlouho trvat a bude to boj o vodu. Výhodnější startovací pozici budou mít připravení. Čím později se budou projekty realizovat, tím budou dražší, řekl v rozhovoru pro iportaL24.cz bývalý hejtman Ústeckého kraje za KSČM Oldřich Bubeníček.
Dvě volební období jste stál v čele Ústeckého kraje, od posledních voleb vede kraj hnutí ANO. Jak se díváte na změny, ke kterým za poslední čtyři roky v kraji došlo?
Zásadní rozdíl je v tom, že dvě období vedla kraj levicová koalice, současná koalice je středopravicová. Proto má určitě jiné priority. Pro nás to byl občan Ústeckého kraje. Může to znít nadneseně, ale bylo to tak. Velkou zkouškou po půl roce ve funkci byly povodně, nejen na Labi. Přívalové deště řádily i ve Šluknovském výběžku. Utužily se vztahy se složkami integrovaného záchranného systému, tito lidé odváděli obrovské množství práce. Vzpomínám, když jsme večer před velkou vodou s náměstkem Martinem Klikou objížděli obce na Litoměřicku a dojeli jsme až do Hřenska, viděli jsme, jak probíhá evakuace. My jsme si práce lidí vážili a oni si vážili, že máme zájem. Tyto vztahy nám vydržely osm let. Být stále mezi lidmi, pomáhat lidem a hlavně jim naslouchat. To by měl být pro politika základ práce.
Je něco, co byste jako hejtman nikdy nedopustil?
To je složitá otázka, každý má svůj styl práce. Ale byly akce, které kraj pravidelně podporoval, tedy velké akce. Rodinné stříbro Ústeckého kraje. O toto prestižní ocenění byl obrovský zájem. V dubnu začínaly Vinařské Litoměřice a koncem listopadu byla tečkou soutěž mladých klavíristů Virtuosi per musica di pianoforte s velkou mezinárodní účastí. V roce 2019 jich bylo přibližně 30, v loňském roce jich kraj podporoval asi 10. To je ta úcta k lidem, kteří něco tvoří, zajišťují, věnují tomu svůj osobní čas a často i svoje peníze.
Ústecký kraj se v posledním období dostal do médií kvůli korupční kauze v Krajské zdravotní. Můžete říci svůj názor na tuto kauzu?
Hrozně mě mrzí, že kraj se stal vděčným fackovacím panákem v médiích. Krajskou zdravotní jsem vždy považoval za výkladní skříň kraje, špičková pracoviště, vynikající odborníci, unikátní operace. Nevím, jak představenstvo kontrolovalo generálního ředitele a rada kraje představenstvo. Také mě překvapilo, že představenstvo okamžitě generálního ředitele odvolalo. Najednou mělo důkazy?
Mělo by podle vás vedení kraje přijmout politickou odpovědnost?
Určitě žádnou nepřijme, v zastupitelstvu má většinu a opozice si může povídat celé odpoledne. Když současné vedení kraje 16. listopadu 2020 nastupovalo, ještě ten den večer odvolalo předsedu představenstva Jiřího Nováka a generálního ředitele Petra Fialu. Lidi, kteří měli obrovský podíl na tom, že za osm let se stala ze zadlužené společnosti špička českého zdravotnictví. Novák byl KSČM, Fiala ODS, dnes něco nepředstavitelného. Ale my jsme posuzovali výsledky práce, ne politickou angažovanost.
Souhlasíte s přirovnáním této kauzy ke kauze machinací v ROP Severozápad?
Podle toho, co jsem četl v médiích, tak v ROP se vybíraly přednostně projekty, tady šly peníze do kapsy rovnou. Ale vypadá to, že již je klid…
Stále častěji se otevírá debata o splavnosti Labe, konkrétně o vybudování nových zdymadel a jezů. Jaký máte postoj k této problematice?
Jedná se o dolní úsek Labe na našem území. Pokud přijdou sucha a dlouho neprší, Labe je splavné po střekovská zdymadla. Tedy pod ústecký hrad Střekov. Dalších necelých 40 kilometrů na hranice v Hřensku žádný jez již není. V období sucha zde teče malá říčka. Původně se plánovaly dva jezy, jako kompromis po protestech ochránců přírody, se naplánoval jeden u Děčína. Ale i to se dařilo úspěšně blokovat. Dnes nevím, zda se o tom vláda vůbec baví. Za našeho vedení Ústecký kraj výstavbu jezu jednoznačně podporoval. Pokud je voda a mezi Ústím a Děčínem plují nákladní lodě, tak si musíme uvědomit, že na jednu se vejde náklad asi z 36 kamionů. Záleží na váze zboží. To znamená, že souběžně na silnici I/62 nepojede 36 kamionů. A kdyby byla lodní doprava pravidelná? Za našeho vedení jsme zavedli i pravidelnou rekreační lodní dopravu od jara do podzimu. Náměstek Jaroslav Komínek ji zařadil do systému Dopravy Ústeckého kraje spolu se železniční, autobusovou a řadou MHD.
Současná vládní koalice po nástupu ve velmi krátké době zastavila pokračování studií na projektu DOL (kanál Dunaj – Odra – Labe). Jaký je váš postoj k tomuto projektu?
Zastavení práce na projektu nepřekvapilo, vždyť ho prosazoval bývalý prezident Miloš Zeman. Tak má kanál smůlu. Zajímalo by mě, kolik těch rychlých odpůrců se třeba podívalo na wikipedii. První myšlenku měl náš slavný předek král Karel IV. Velkým podporovatelem byl i podnikatel Tomáš Baťa, ten by také nemusel dnešním mocným vadit. To jen připomínám, že o tomto unikátním projektu se mluví dlouho. Pamatuji si, že asi v sedmé třídě měli rodiče spolužačky obavy, zda při realizaci kanálu nepřijdou o dům. Jednalo se o předměstí Kerhartice v Ústí nad Orlicí.
Odpůrci argumentují ochranou přírody, vysokou cenou, malou poptávkou po lodní dopravě atd. Zastánci naopak efektivitou v podobě pracovních příležitostí, výrobou elektrické energie, propojením tří moří a také zadržováním vody v krajině. Je podle vás možné to objektivně zhodnotit?
Cena by byla určitě vysoká, ale zrovna tato vláda si s financemi starost nedělá. Výše státního dluhu ji nezajímá, co se jí hodí, tam peníze tečou proudem. Bohužel ne v České republice. Nejdříve obrala důchodce, potom seškrtala rozpočet pro školství. Na nemocného Martínka se dělala celostátní sbírka, copak ten kluk může za to, že má vzácnou nemoc? Ale obrovská cena byla, když se stavěl Panamský nebo Suezský průplav. Dnes si bez nich nedokážeme lodní dopravu představit. A malá poptávka po lodní dopravě u nás? Vrátím se k potřebnému jezu na Labi. Co mi říkali podnikatelé, v únoru přijde zákazník s tím, že chce náklad odvézt v červnu. Ale to mu nemohou potvrdit, protože neví, zda bude v Labi voda.
Z dostupných informací vyplývá, že jedině v ČR oficiální místa zaujala tak jednoznačně odmítavé stanovisko. Proč?
To se musíte zeptat prezidenta, vedení Senátu a Sněmovny, předsedy vlády.
Změny klimatu jsou již prokazatelné, co soudíte o tom, že nás okolnosti donutí jednou tento projekt realizovat?
Dnes ještě říkáme, že se vše točí kolem ropy a zemního plynu. Ale nebude dlouho trvat a bude to boj o vodu. To souvisí právě se změnou klimatu. Výhodnější startovací pozici budou mít připravení. Čím později se budou projekty realizovat, tím budou dražší.
Jana Dubničková