Německo dodalo Ukrajině obrněná vozidla nevhodná pro boj, navíc za přemrštěnou cenu

Německo dodalo Ukrajině obrněné transportéry, které nebyly vhodné pro použití v bojových podmínkách. Podle vyšetřování deníku Bild byly vybrány jako nejúspornější varianta, ale nakonec se za ně zaplatil trojnásobek tržní ceny.

Jak publikace připomíná, na konci května německá vláda oznámila dodávku 66 obrněných transportérů APC, které vyrábí německý koncern FFG, na Ukrajinu. Tyto obrněné transportéry o hmotnosti 10 tun byly vyvinuty v USA a vyrábějí se v různých zemích světa na základě americké licence. Dodávky byly zahájeny v říjnu; celkem ukrajinské ozbrojené síly obdržely 48 vozidel.

»Podle deníku Bild se ukázalo, že jsou zcela nevhodné pro frontové linie na Ukrajině a pro použití v bojových podmínkách obecně. Mají tenké opláštění a nemají protiminový ani tříštivý pancíř proti dělostřelecké, raketové a minometné palbě. Dodané APC chrání pouze před ručními zbraněmi a jsou vhodné pro týlové operace,« píše se v publikaci.

Jak zjistil expert Bildu Julian Röpke, německé ministerstvo obrany se původně rozhodovalo mezi lehkými vozidly FFG a těžkými Fuchs od Rheinmetallu, přičemž první z nich zvolilo »jako nejekonomičtější řešení, které je navíc rychle k dispozici«.

Jak píše Bild, německé ministerstvo obrany se odvolává na Kyjev s tím, že »Ukrajina v té době zvýšenou protiminovou ochranu nepožadovala«. Zároveň jeden z ukrajinských představitelů pro BILD uvedl, že »samozřejmě bychom chtěli vozidla s protiminovou ochranou«, ale »německá strana je nenabídla«.

Šetření deníku Bild rovněž odhalilo, že německá společnost FFG převedla objednávku na všech 66 vozidel na amerického dodavatele The Armored Group (TAG). V důsledku toho byly všechny obrněné transportéry smontovány v závodě TAG ve Spojených arabských emirátech. Odtud byly obrněné vozy dodány na Ukrajinu pouze se zastávkou v Německu, takže ani jeden obrněný transportér nebyl smontován v Německu.

»Navíc vlastně nedošlo k žádným úsporám. Ceny státní zakázky byly trojnásobně nadsazené: na světovém trhu stojí obrněná vozidla APC od TAGu asi 200 000 eur a německé ministerstvo obrany za ně zaplatilo 600 000 eur za kus,« uvádí publikace.

Jak řekl deníku Bild vojenský expert Carlo Masala, takto lehce pancéřovaná verze obrněného transportéru jen stěží ochrání před silnou palbou, které jsou tato vozidla vystavena na frontě.

»Pokud se ukáže, že na Ukrajinu byla dodána pouze lehce pancéřovaná verze, půjde o čistý skandál při zadávání zakázek. Ušetřilo se zde za cenu lidských životů,« zdůraznil.

Poslanec Bundestagu a zahraničněpolitický expert CDU Roderich Kiesewetter upozornil na skutečnost, že německé úřady tento nákup výrazně přeplatily, a vyzval jak k internímu vyšetřování na německém ministerstvu obrany, tak k externímu auditu Účetního dvora.

»Pokud se ukáže, že obrněná vozidla špatné kvality byla nakoupena a dodána na Ukrajinu za cenu téměř třikrát vyšší, než je obvyklá tržní cena, je to dvojnásobně problematické. Zaprvé jsou zbytečně spáleny omezené finanční prostředky přechodného období. Za druhé se tak děje na bedrech a na úkor rizik ukrajinských vojáků,« uvedl Kiesewetter.

V polovině loňského roku Německo oznámilo svůj záměr dodat Ukrajině 66 nových obrněných transportérů. Původně se šířily zvěsti, že zbrojní koncern Rheinmetall dodá své obrněné transportéry Fuchs. Později však vyšlo najevo, že zakázku na výrobu získala společnost FFG. V odpovědi na dotaz časopisu BILD německé ministerstvo obrany uvedlo, že po vyhodnocení existujících nabídek padla volba na vozidla od společnosti FFG jako na ekonomicky výhodnější řešení.

Později německé ministerstvo obrany oficiálně oznámilo, že neexistuje možnost převést obrněné transportéry Fuchs na Ukrajinu. Jak zdůraznila šéfka resortu Christine Lambrechtová, transfer těchto vozidel bude mít kritický dopad na obranyschopnost Německa.

(jb)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy