Pouliční tanec v Číně – od úzce zaměřeného fenoménu k popkultuře

V létě roku 2023 zaujal čínské publikum domácí film s názvem One and Only, který se postaral o nápor na pokladny kin.

Film, který popisuje příběh breakdancerů na pozadí Asijských her 2023, si zajistil 15. místo v žebříčku čínských kasovních tržeb roku 2023 s celkovými tržbami 913 milionů jüanů (asi 128,6 milionu amerických dolarů).

Kromě tohoto filmu sehrála klíčovou roli při zviditelnění breakdance celá řada pořadů a představení. Breakdance debutoval jako oficiální soutěžní disciplína na Asijských hrách v roce 2023 a čeká ho olympijská premiéra v Paříži v roce 2024.
Breakdance, který byl kdysi považován za produkt západní subkultury s omezenými vyhlídkami na široké přijetí veřejností, prošel spolu s dalšími formami pouličního tance transformací. Dnes, po letech vývoje, pouliční tanec překonal svůj okrajový původ a stal se živým kulturním fenoménem.

Nedávno oslavil výbor Čínské hiphopové unie (CHUC) při Čínské asociaci tanečníků 10. výročí svého založení. Výbor byl založen v září 2013 s cílem usnadnit rozvoj pouličního tance a za zhruba deset let v tomto ohledu vyvinul pozoruhodné úsilí.

»Čínský street dance průmysl nyní zahrnuje více forem podnikání včetně soutěží, vystupování, varietních show a vývoje kulturních produktů,« uvedl Liou Lien, představitel ministerstva kultury a cestovního ruchu, a dodal, že tento průmysl se snaží uspokojit rostoucí kulturní potřeby veřejnosti a živě ukazuje pulzující kreativitu pouličních tanečníků.
Nejdůležitějším důvodem rostoucí popularity pouličního tance v Číně je podle Liua jeho začlenění do čínské kultury, zejména do tradiční hudby a tance. V průběhu let se podařilo tanečníkům vytvořit street dance s výraznými čínskými prvky, jako jsou revoluční písně, etnické formy kultury a tradiční umělecké směry.

Například na letošním Mistrovství města Tančící hory, mezinárodním turnaji ve street dance, který se konal v jihozápadočínském městě Čchung-čching, zvítězil v soutěži skupinových tanců tým, který předvedl osobitou směs street hip-hopu, jazzového tance a tradičního bubnového tance etnika Miao.

»Žánr čínského pouličního tance, který čerpá inspiraci z čínské kultury a zahrnuje čínské prvky, nyní vzkvétá,« uvedl Lin Čching-ťing, výkonný zástupce ředitele svazu pouličního tance v provincii Fu-ťien. Lin poznamenal, že integrace pouličního tance a jemné tradiční čínské kultury se nyní stala běžnou uměleckou aktivitou čínských streetdancerů.

Kromě zaměření na začlenění čínských prvků se rozvoj pouličního tance v Číně vyznačuje také otevřeností. Jako umělecká forma, která vznikla v západních zemích, se nyní street dance stal prostředkem komunikace mezi mládeží v Číně a v zahraničí.

»Mnoha soutěží a estrád se zúčastnili špičkoví čínští street dance tanečníci i vynikající tanečníci z jiných zemí,« uvedl generální tajemník CHUC Sia Žuej. »Při prezentaci tanečních pohybů svých domovských zemí mají zahraniční tanečníci také možnost seznámit se s čínským pouličním tancem a vstřícností čínské kultury.«

Pokud jde o budoucí vývoj čínského street dance, odborníci uvedli, že klíčová je především odborná příprava profesionálů.

»Přestože pouliční tanec zaznamenal pozoruhodný rozvoj, stále nám chybí teoretický rámec a osnovy pro choreografii pouličního tance,« řekl Jang Čchao, učitel na sečuánské hudební konzervatoři. »Je třeba podpořit rozvoj disciplín v oblastech, jako je vystupování, vzdělávání a choreografie street dance.«

Výuku týkající se pouličního tance dosud v Číně připravilo asi 20 vysokých škol. »Doufáme, že čínský street dance průmysl v budoucnu zaznamená lepší rozvoj a že se objeví více profesionálních street dance tanečníků,« řekl Sia. »Tímto způsobem může být pouliční tanec jako forma umění lépe využit k vyprávění čínských příběhů.«

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy