Čínští výrobci vozidel na nové energie (NEV) dosáhli celosvětově obrovského obchodního úspěchu a nyní stojí na další hranici, kde se bojuje o zvyšování úrovně inteligence elektromobilů.
Tuto dynamiku podporují technologické firmy v Číně, které se specializují na umělou inteligenci a chytrý hardware a snaží se přetvořit prostředí trhu s elektromobily NEV.
Chytrý kokpit
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi představil svůj první NEV model SU7 v loňském roce a očekává se, že na trh vstoupí v letošním roce.
Během slavnostního uvedení na trh generální ředitel této technologické firmy představil inteligentní prvky SU7, mezi něž patří zoom z ptačí perspektivy, velkoplošné modelování silnic a navigační autopilotní systém, který má do konce roku 2024 pokrýt 100 čínských měst.
Stalo se tak bezprostředně poté, co společnost Huawei představila svůj druhý elektromobil Aito M9. Šestimístné SUV je vybaveno futuristickým chytrým kokpitem běžícím na operačním systému Harmony OS, který si společnost Huawei sama vyvinula a který slouží zařízením v éře internetu věcí.
Cena elektrické verze M9 se pohybuje nad 500 000 jüanů (asi 70 000 amerických dolarů), zatímco cena bateriového elektrického minivanu vyvinutého společností Li Auto by měla být stejná.
Stále více výrobců elektromobilů v Číně se odklání od strategie nízkých cen, kterou kdysi uplatňovaly tamní automobilky. Namísto toho zaznamenali úspěch především díky zdůrazňování prodejních výhod spočívajících v zážitku z inteligentní jízdy, což vedlo ke značným objemům objednávek.
Čínský automobilový sektor se vyznačuje živou kulturou inovací v oblasti inteligentního řízení a neustálým nástupem nových technologií.
Řada podniků zaměřených na inovace, včetně internetových gigantů spíše než tradičních dodavatelů autodílů, narušila trh svou rychlou modernizací.
Tito noví hráči v automobilovém odvětví plně využili rozsáhlé území Číny, složité přírodní prostředí a různorodé silniční podmínky k tomu, aby komplexně a spolehlivě otestovali své inteligentní technologie.
Technologie AR-HUD, která kombinuje rozšířenou realitu (AR) a head-up displej (HUD) k promítání dopravních a navigačních informací na čelní sklo, se objevuje jako standardní konfigurace v nově uváděných vozidlech NEV.
Podle Gasgoo, analytického centra automobilového průmyslu, bylo v Číně od září 2023 vybaveno AR-HUD více než 1,4 milionu vozidel.
Rostoucí počet aplikací AR-HUD vnesl nový impuls do dodavatelských řetězců jejich hlavních komponent, jako jsou zakřivená zrcadla, polarizační optická zařízení a čipy zdroje obrazu z tekutých krystalů na křemíku pro automobilový průmysl.
Éra samořízení
Na veletrhu spotřební elektroniky CES 2024, který skončil 12. ledna v americkém Las Vegas, pocházelo z Číny pět z 35 výrobců laserových radarů (neboli lidarů), kteří se zúčastnili výstavy.
Šanghajský startup HESAI Technology, respektive společnost RoboSense se sídlem v Šen-čenu, uvedly na trh lidary s ultra dlouhým dosahem, které jsou schopny dosáhnout standardního měření na vzdálenost 300 metrů.
Podle statistik poradenské společnosti Yole Group, která se zabývá výrobou polovodičů, si od třetího čtvrtletí roku 2023 osvojilo systém Lidar celkem 36 čínských výrobců automobilů a očekává se, že v Číně bude uvedeno na trh až 106 modelů vybavených systémem Lidar, což představuje přibližně 90 % z celkového počtu modelů na světě.
Na mezinárodním autosalonu v Šanghaji, který se konal v dubnu 2023, bylo 44 z 271 vystavených modelů NEV vybaveno systémem Lidar.
Rychlý růst využití Lidaru je způsoben prudkým nárůstem poptávky po inteligentním řízení L2 a vyšších úrovní. L2 znamená částečnou automatizaci v šestistupňovém systému automatizace řízení. Prosperující trh s lidary naznačuje příchod éry samočinného řízení v Číně.
V březnu loňského roku Čína schválila komerční provoz služeb autonomního řízení a umožnila společnostem Baidu a Pony.ai provozovat jízdy plně bez řidiče bez přítomnosti bezpečnostního dohledu na palubě v oblasti o rozloze 60 km2 v Pekingské oblasti ekonomicko-technologického rozvoje.
Do konce roku 2023 vydalo více než 30 měst včetně Pekingu, Šanghaje a Kuang-čou licence k testování autonomních vozů na silnicích.
V listopadu loňského roku daly čínské úřady zelenou pilotním pracím inteligentních automobilů s řízením L3 a L4, což znamená podmíněnou automatizaci, respektive vysokou automatizaci. V prosinci získal čínský startup IM Motors v Šanghaji licenci pro testování L3 na vysokorychlostních dálnicích.
Rozšiřování infrastruktury
Rychle rostoucí trh s inteligentními NEV je výsledkem soustavných investic země do technické infrastruktury.
U města Su-čou ve východočínské provincii Ťiang-su byl zahájen provoz 56 km dlouhého testovacího úseku inteligentní rychlostní silnice. Úsek této inteligentní rychlostní silnice o délce 6,5 km byl navržen pro samořízená vozidla automatizace L4.
Od srpna 2023 bylo po celé zemi otevřeno více než 20 000 kilometrů zkušebních silnic pro autonomní řízení.
Informační a komunikační infrastruktura včetně sítě 5G, vysoce přesných map a platforem internetu vozidel poskytuje zásadní technickou podporu pro nástup inteligentních vozidel.
Podle ministerstva průmyslu a informačních technologií Čína do konce listopadu 2023 vybudovala 3,28 milionu základnových stanic 5G, což činí 28,5 % všech mobilních základnových stanic v zemi.
Byly vyvinuty vysoce přesné vnitrostátní mapy podporované čínským satelitním navigačním systémem Beidou, které nabízejí přesné určování polohy a navigaci pro autonomní řízení.
Na zimních olympijských hrách v Pekingu v roce 2022 byla v parku Šou-kang na předměstí Pekingu předvedena flotila vozů L4 bez řidiče, které využívaly technologii Beidou a 5G pro autonomní řízení, automatické parkování a určování polohy na centimetrové vzdálenosti.
Podle Sun Čeng-lianga, vedoucího Výzkumného ústavu pro řízení dopravy při ministerstvu veřejné bezpečnosti, Čína doposud zřídila nejméně sedm pilotních zón na národní úrovni pro internet vozidel, tedy síť, v níž data plynule proudí a propojují vozidla, silnice, cloudové sítě a lidi.
»Inteligentní doprava je druhou fází probíhající automobilové revoluce,« řekl Čang Jung-wej, generální tajemník China EV100, průmyslového think-tanku NEV.
Bez tohoto přístupu se udržení prvenství v odvětví NEV stává obtížným, takže výrobci automobilů se musí rychle připojit k tomuto trendu, aby si udrželi náskok, dodal Čang.
(Xinhua)