Firma České loděnice z Děčína je ve finančních potížích, zaměstnancům dluží na mzdách přes milion korun, informoval iROZHLAS.cz s tím, že podle vedení společnosti je tomu kvůli opatřením proti covidu, zdražování cen energií a také špatné splavnosti Labe.
Společnost, ve které se opravují nebo staví lodě pro nákladní přepravu, má v Děčíně dlouhou historii. Opravy a výroba lodí v děčínských loděnicích přetrvává už téměř 200 let a svého času firma zaměstnávala stovky lidí.
Jiří Aster, jeden z bývalých ředitelů loděnic, současný člen prezidia hospodářských komor Labe-Odra. »Dělal jsem tam ředitele šest let. Zaměstnávali jsme tehdy 350 lidí. Bylo to čistě opravárenské místo, protože Československá plavba labsko-oderská měla tenkrát asi 500 lodí,« uvedl pro server Aster.
Společnosti se ale v posledních letech ekonomicky nedaří. Podle jednatele Serhije Kravčenka dnes nemá ani 30 zaměstnanců. »Máme 25 zaměstnanců, to je tak na hraně. Pokud by přišla zakázka na novou loď, museli bychom sehnat další zaměstnance, což je v tuto chvíli problém,« shrnul Kravčenko.
Na vině může být přitom špatná splavnost Labe. Lodní doprava na Labi byla na vrcholu počátkem 20. století. Například ústecké přístavy překonávaly podle Astera v množství přeloženého materiálu i Terst, tehdy největší mořský přístav habsburské monarchie. Po roce 1989 se sice začalo v loděnicích víc vyrábět, třeba trupy velkých zámořských tankerů, lodní doprava ale dál upadala. »Tím hlavním problémem je pro nás špatná splavnost řeky Labe – ta nám neumožňuje dlouhodobé plánování zakázek, protože většina našich klientů se sem v letních měsících nedostane. Dalším problémem je pak druhotná platební neschopnost,« konstatoval Kravčenko.
Neproplacené mzdy i za několik měsíců vedly 23 zaměstnanců k podání návrhu na insolvenci. Záchranu podniku vidí Kravčenko v restrukturalizaci.
(cik)