Analýza: F-16 je možná jen zbytečná PR hračka ale také nosič jaderných zbraní

Ukrajina na bojišti prohrává, a i přes různé přísliby vojenské pomoci a finančních prostředků je vyhlídka na zlepšení mizivá. Jedna berlička ale nadále doslova visí ve vzduchu – dodávka letounů F-16 americké provenience.

Víceúčelový lehký stíhací letoun čtvrté generace F-16 Fighting Falcon  již ukrajinské nebe navštívil. Například čtyři letouny tohoto typu polského letectva přeletěly nad Kyjevem v roce 2021 během vojenské přehlídky na počest 30. výročí nezávislosti země.

V únoru téhož roku ukrajinský vojensko-technický portál Defence Express napsal o tom, že ukrajinské ministerstvo obrany nemá dostatek prostředků na nákup zahraničních stíhacích letounů, aby obnovilo flotilu bojových letounů ze sovětské éry. Zničený ukrajinský obranně-průmyslový komplex totiž již není schopen vyrábět nové bojové letouny.

Západní sponzoři peníze ale našli. V červenci 2022 generál Charles Brown, náčelník štábu amerického letectva, uvedl, že Spojené státy nevylučují transfer západních bojových letounů na Ukrajinu, ale v srpnu Pentagon poznamenal, že transfer stíhaček F-16 do Kyjeva se nebude konat v nejbližší budoucnosti. V lednu 2023 Nizozemsko jako první oznámilo, že je ochotno uvažovat o dodávkách amerických stíhaček Ukrajině.

Do té doby Kyjev požádal Spojené státy a Evropu o prakticky všechny zbraně a munici, které mají země NATO k dispozici, včetně až 200 moderních bojových letounů. Severoatlantická aliance nadále diskutovala o otázce přesunu letounů F-16, přičemž se ale odvolávala na jejich zranitelnost ruskými systémy protivzdušné obrany, délku výcviku ukrajinských pilotů, potřebu modernizace letišť a složitost údržby letounů.

F-16 Fighting Falcon

Dostupné parametry:

  • Maximální rychlost: 2124 km/h (ve verzi Lockheed Martin)
  • Rychlost na úrovni mořské hladiny: 1470 km/h
  • Akční rádius: 550 km s šesti pumami o 454 kg
  • Dolet: 4800 km
  • Dostup: 18 500 m
  • Stoupavost: 255 m/s, cca 918 km/h
  • Plošné zatížení: 430 kg/m²
  • Poměr tah/hmotnost: 1,095
  • Cena: cca 18 milionů dolarů (cca 432 milionů Kč)
ILUSTRAČNÍ FOTO – pixabay
ILUSTRAČNÍ FOTO – pixabay

F-16 FOTO – pixabay

Pak se však rétorika západních zemí začala měnit. Dánsko a Estonsko (které takovými letouny nedisponuje, ale může je koupit) vyjádřily připravenost dodat Ukrajině stíhačky. Řada zemí, včetně Kanady, Velké Británie, Itálie, Francie, Německa, Rumunska, Belgie, Norska, Polska a Švédska, vyjádřila přání podílet se na výcviku ukrajinských pilotů na letouny F-16 nebo takovou možnost nevyloučila.

Přestože americká stíhačka zatím nebyla dodána, v Kyjevě byla slavnostně vydána poštovní známka s jejím vyobrazením a ukrajinský prezident Volodymyr Zelenský se stihl »proletět« na jejím simulátoru, který věnovala Česká republika.

V srpnu 2023 Spojené státy povolily Dánsku dodávat Ukrajině F-16 a Velká Británie a Švédsko začaly přeškolovat ukrajinské piloty na tento typ letounů.

Nakonec v únoru 2024 Dánsko uvedlo, že první várka letounů F-16 bude Kyjevu dodána na jaře. Mezitím koncem prosince loňského roku noviny Newsweek s odvoláním na zdroj uvedly, že stíhačky již mohou být na Ukrajině.

Nejmasověji vyráběný letoun

Víceúčelový lehký stíhací letoun čtvrté generace F-16 byl vytvořen společností Lockheed Martin Corporation v 70. letech minulého století jako náhrada za předchozí generaci dvoumístných stíhacích bombardérů F-4 Phantom. Phantomy se již musely potýkat se sovětskými stroji na nebi Vietnamu, kde letouny MiG-17 a MiG-21 sestřelily několik desítek F-4. F-16 je nejmasověji vyráběným letounem čtvrté generace americké konstrukce. Podle údajů výrobce bylo celkem vyrobeno více než 4600 bojových letounů, z nichž je nyní ve službě ve 25 zemích asi 3100.

F-16 je neustále modernizován, nejnovější z jeho 13 modifikací je Block 70/72. Podle souboru charakteristik jej vývojáři označují za nejpokročilejší stíhačku čtvrté generace na světě. Turbodmychadlový motor urychluje letoun na více než dvě rychlosti zvuku. Použití jediného motoru zjednodušuje údržbu, snižuje náklady na letovou hodinu. Maximální vzletová hmotnost činí 21,7 tuny. Block 70/72 může nést širokou škálu moderních řízených raketových a pumových zbraní, což umožňuje útočit na cíle ve vzduchu i na povrchu, je vybaven palubní radarovou stanicí shodnou s radary stíhaček páté generace F-22 a F-35. Kokpit je vybaven multifunkčními displeji. Pro boj zblízka je letoun vybaven rychlopalným šestihlavňovým kanónem ráže 20 mm.

Izrael poprvé použil stíhačku v boji, když v roce 1981 zaútočil s osmi stíhačkami na irácké výzkumné středisko poblíž Bagdádu. O několik let později izraelské letectvo zasáhlo sídlo Organizace pro osvobození Palestiny v Tunisku. Letouny F-16 byly použity během invaze USA a jejich spojenců do Iráku v roce 1991 a v různých konfliktech na Blízkém východě. Podle zdrojů byl největší počet stíhaček tohoto typu – asi 20 – zničen během války v Zálivu.

Přechod na F-35

F-35a FOTO – pixabay

Dánsko a Nizozemsko modernizují své vzdušné síly a dostávají nejnovější letouny F-35, zatímco vyřazují letouny F-16, které hodlají převést na Ukrajinu. Podle otevřených údajů byly F-16 těchto zemí vyrobeny v sedmdesátých až devadesátých letech, ale později prošly modernizací, jejich vlastnosti byly vylepšeny: byl modernizován radar, rozšířen dolet používané munice, instalováno moderní palubní elektronické vybavení. Za zmínku stojí, že dánské a nizozemské F-16 se podle studie americké neziskové organizace RAND zúčastnily agrese NATO proti Jugoslávii v roce 1999. Jediná F-16 zničená tehdy jugoslávskou protiletadlovou obranou pak patřila americkému letectvu.

Údaje o tom, kolik přesně stíhaček bude Ukrajině dodáno, se různí. Nizozemsko bylo připraveno poskytnout až 24 letounů a dalších 18 použít k výcviku pilotů AFU. Ruští i zahraniční experti a úředníci (včetně ukrajinských) jsou skeptičtí ohledně vyhlídek Ukrajiny na získání letounů F-16 pro bojové operace.

Jurij Ignat, mluvčí velitelství vzdušných sil ukrajinských ozbrojených sil, uvedl, že Ukrajina nemá infrastrukturu pro údržbu západních letounů a nemá vycvičené piloty. »Nejde jen o letadla, ale o letecké komplexy, které vyžadují odpovídající podmínky, vybavená letiště, piloty,« řekl. V této souvislosti Západ očekává, že vážné opravy a údržba stíhaček budou probíhat v Evropě – zejména v Polsku. Zároveň mohou některé jednoduché práce provádět ukrajinští technici na území Ukrajiny s dálkovými konzultacemi zahraničních specialistů.

Vojenský expert, plukovník ve výslužbě Viktor Litovkin, v rozhovoru s agenturou TASS vyjádřil názor, že letiště, radarové stanice, sklady, hangáry pro údržbu letadel a zařízení na čištění leteckého parafínu, které se Kyjev bude snažit vybudovat pro umístění stíhaček, budou zničeny ve fázi výstavby. »Ruské ozbrojené síly si počkají na určitou fázi výstavby a udeří,« domnívá se specialista. A není bez zajímavosti, že přesně tyto cíle v poslední době Rusko vyhledává.

Alexej Leonkov, redaktor časopisu Arsenal Otečestvo, poznamenal, že F-16 je standardním cílem ruských systémů protivzdušné obrany – zejména systémů S-300V4 a S-400 s dlouhým doletem. Z tohoto důvodu bude západní stíhačka používána hluboko z ukrajinského území. »To znamená, že se budou snažit odpalovat rakety podobně jako Su-24, přestavěné na nosiče střel Storm Shadow, SCALP – aniž by se dostaly do dosahu protiletadlových systémů. Ale i s touto taktikou taková letadla stále sestřelujeme,« uvedl expert.

Raketa Storm Shadow FOTO – wikipedia

Zároveň jsou manévrovací vlastnosti F-16 horší než parametry moderních ruských letounů čtvrté generace a bude pro něj obtížnější provádět účinné protiraketové manévry, vyhýbat se protiletadlové palbě. Bývalý úředník amerického ministerstva obrany Stephen Brien na svém blogu Weapons and Strategy vyjádřil názor, že letouny F-16, které se plánuje »darovat« Kyjevu, jsou »staré modely, které nemohou konkurovat ruským letounům«.

Čínský list Global Times poznamenal, že Západ pěstuje mýtus o té či oné zázračné zbrani, která dokáže změnit průběh speciální vojenské operace ve prospěch Kyjeva. Avšak ani dříve dodané rakety Javelin a Storm Shadow, ani vícenásobné raketomety HIMARS, ani tanky Leopard a těžká obrněná vozidla Bradley nevedly k úspěchům Ukrajiny na bojišti. »Nejde o to, kdo má nablýskanější hračky, ale o to, kdo má více vojáků, tanků a dělostřelectva a kdo je dokáže rychle nasadit,« napsala publikace s tím, že v tomto ohledu má Rusko nad Ukrajinou jasnou převahu.

Jaderný nosič

Ruský prezident Vladimir Putin upozornil, že Rusko každopádně bude brát v úvahu skutečnost, že stíhačky F-16 mohou nést jaderné zbraně.

»Stíhačky F-16 mohou nést jaderné zbraně. A my to musíme brát v úvahu při plánování bojových operací,« řekl.

Generální tajemník NATO Jens Stoltenberg následně konstatoval, že tyto bojové letouny nemohou změnit situaci v zóně bojové operace, i když posílí bojové schopnosti Ukrajiny.

PR cvičení a šup do krytu

S blížící se porážkou Ukrajiny a prezidentskými volbami v USA je stále nutnější projevovat alespoň nějakou podporu, i kdyby jen zdánlivou. F-16 rozhodně nemohou změnit poměr sil na bojišti, mají jen vyjádřit »neochvějnou vůli« dál bojovat a stát za Ukrajinou. Stejně tak tlak na jejich dodávky může prospět americkým zbrojařům, protože zemím, co se jich zbaví, už nezbyde nic jiného, než dodržet své závazky na nákup v současné době asi nejdražších letounů F-35, i kdyby se veřejné mínění v daných zemích změnilo.

F-16 je sice kvalitní víceúčelový stroj, ale na bojišti proti rovnocennému protivníkovi již v dnešní době neobstojí. Je tedy velice pravděpodobné, že v případě jejich dodání na Ukrajina s nimi proběhne akorát několik PR focení a samotné letouny zůstanou raději schované ve skladech, aby se pak náhodou neobjevovaly PR fotky jejich sestřelených torz z druhé strany. Stejně tak to přeci dopadlo i s opěvovanými tanky Abrams.

Jediný strašák v podobě F-16 tak fakticky zůstává jejich schopnost nést a odpalovat jaderné zbraně. Na ty ovšem na Ukrajině doposud nedošlo, i když najdou se občas takoví, co by je tam rádi viděli…

Tomáš Cinka

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy