Hersh: Co se skutečně stalo v Adenském zálivu?

Tento příběh je bolestný pro rodiny tří příslušníků Navy SEAL. Dva z příslušníků SEAL se ztratili na moři a třetí byl kriticky zraněn při misi 11. ledna v Adenském zálivu mezi Jemenem a Somálskem. Jednalo se o misi, která nikdy neměla být nařízena, a když se vše pokazilo, bylo to ututláno řadou lží, napsal ve svém nejnovějším článku americký novinář Seymour Hersh.

»Proč informovat o dvou mrtvých a jednom zraněném, když je tu prezident, který nepřímo zapojil Ameriku do válek na Ukrajině, v Izraeli, Jemenu a jinde na Blízkém východě? Za šest desetiletí pátrání po utajovaných příbězích jsem se naučil, že právě pronikání do malých lží odhaluje mnohé o těch větších. Tak tomu bylo i v uplynulém měsíci s příběhem mrtvých a zraněných příslušníků SEAL,« uvedl Hersh.

Podle Hershe bylo mariňáků cílem dřevěné pašerácké plavidlo provozované Somálci, které bylo podezřelé z toho, že dodává moderní balistické rakety nebo jejich části novému americkému nepříteli: jemenským Hútíům. Somálci pašují zboží přes Rudé moře a Indický oceán na svých dřevěných plachetnicích, známých jako dhow, již od biblických dob. Jen málo z nich má motory nebo jakékoli elektronické komunikační prostředky a větší čluny, jako je ten, na který se zaměřily jednotky SEALs, často slouží i jako obydlí pro rodiny pašeráků.

Jednotky SEAL byly přiděleny na loď Lewis B. Puller. Loď, která vznikla podle vzoru ropného tankeru, námořnictvo nazývá expediční mobilní základnou, což znamená, že je schopna svými vyloďovacími palubami podporovat obrovské množství leteckých a námořních vojenských aktivit všech služeb, včetně aktivit jednotek Navy SEALs. Puller byl uveden do provozu v roce 2017 v přístavu v Bahrajnu a do doby, než vyšlo najevo, že se uskutečnila neúspěšná mise SEAL, se o něm příliš nepsalo.

13. ledna zveřejnil deník New York Times s odvoláním na dva současné a dva bývalé představitele Pentagonu první zprávu o dvou úmrtích, k nimž mělo dojít, když se příslušníci SEAL snažili v noci dostat na palubu lodě dhow.

Moře bylo rozbouřené a jeden SEAL sklouzl z nástupního žebříku. Původní zpráva tvrdila, že druhý SEAL skočil do vody ve snaze zachránit svého kolegu a oba se utopili. Nebylo jasné, zda byl také na žebříku, nebo skočil z nafukovacího motorového člunu známého jako RHIB, což je nafukovací člun s pevným trupem, který SEALs použili, aby se přiblížili k lodi. Článek o incidentu, který 22. ledna napsal Dave Philipps v deníku Times odhalil, že třetí člen SEAL se pokoušel vylézt po žebříku, aby se dostal na palubu lodi. Při pokusu o nalodění upadl a narazil do motorového člunu. Byl zachráněn a dodnes zůstává v kritickém stavu.

Philipps citoval bývalého staršího velitele SEAL, který vysvětloval, že on a jeho kolegové ve výslužbě jsou přesvědčeni, že příběh, jak ho vyprávěli představitelé administrativy, »nedává smysl. Něco jiného se muselo pokazit«.

V té době se objevily otázky ohledně Bidenova rozhodnutí z počátku ledna rozšířit americké válečné portfolio. Ten se pustil do Hútíů, kteří přežili sedmiletou válku se saúdským letectvem, podporovaným americkými zbraněmi a cíleným zpravodajstvím. Tato válka skončila něčím, co se rovnalo saúdské kapitulaci. Americké útoky, stále podporované britským letectvem, trvají již druhý měsíc a velké světové lodní společnosti se stále rozhodují neriskovat desetidenní zkratku plavbou z Evropy přes Suezský průplav do Rudého moře. Hrozba ze strany Hútíů stále trvá a čeká se na rozhodnutí Izraele zastavit útok v pásmu Gazy. »Ironií či tragédií je, že Biden nyní prý Izraelcům říká, že je třeba uzavřít příměří. Svět si o Bidenovi, který se nyní uchází o druhé funkční období, udělá vlastní úsudek,« uvedl Hersh.

Somálská dhow nabídla Bílému domu příležitost ospravedlnit svou novou ofenzívu. Americká rozvědka ji sledovala od chvíle, kdy opustila Somálsko, protože se předpokládalo, že převáží součásti balistických raket, které Hútíové potřebují v probíhající kampani proti západní lodní dopravě; podklady pro tyto informace, které se ukázaly jako mylné, nebyly zveřejněny.

Více než tucet vyšších důstojníků ze všech služeb přidělených do velitelského střediska lodi bylo odhodláno vyslat špičkový tým SEAL, aby zachytil dhow, donutil loď se postavit a nalodil se na ni, aby našel balistické rakety nebo části zbraní, které k Hútíům přicházely z Íránu, který je americkým zpravodajským službám znám jako dlouholetý podporovatel a dodavatel zbraní do Jemenu. Vyskytl se však závažný problém. Jde o problém, který je v námořnictvu známý jako kód stavu moře, který vychází z terminologie používané v oceánografii k popisu obecných podmínek na hladině oceánu, jak je určují tři klíčové faktory: vítr, vlny a vlnobití.

Existuje deset kategorií stavu moře a jednotky SEAL mohou snadno a bezpečně operovat až do stavu moře 3. »Jeden zkušený vysloužilý vyšší důstojník amerického námořnictva mi řekl, že i čtyř- a pětimetrové vlny mohou někdy způsobit potíže tankeru námořnictva, který se pokouší doplnit palivo na letadlové lodi, ale při obratném manévrování se to dá zvládnout. Žádná loď naložená vysokooktanovým palivem pro stíhačky nechce narazit do boku letadlové lodi,« popsal Hersh.

Když se moře zvedne na 4. nebo 5. stupeň, vlny a silnější proudy způsobí, že se nalodění na cílové plavidlo, dokonce i na dřevěnou loď typu dhow, stane extrémně nebezpečným, částečně kvůli obtížné manipulaci s ocelovými žebříky, tzv. speleologickými žebříky, které jsou standardní výbavou SEAL. Stupně jsou z lehkých hliníkových trubek spojených stejně lehkými ocelovými lany.

»To, co je obtížné provést za stavu moře 3, je smrtelně nebezpečné za stavu moře 4 nebo 5, řekl mi jeden vysloužilý důstojník námořnictva s dlouholetými zkušenostmi ze speciálních operací. ‚Vlny se zvedají a klesají o osm a více stop a na těžkém moři se na loď nenalodíte,‘ řekl. Dodal, že kapitáni bojových lodí námořnictva, které končí dlouhé nasazení, chápou, že posádky, které mají odjet na dovolenou na pevninu, nesmějí v takových rozbouřených vodách loď opustit,« napsal novinář.

Důstojník ve výslužbě uvedl, že když důstojník na Pulleru, který měl na starosti všechny speciální operační mise, armádní plukovník, řekl »veliteli týmu SEAL, aby začal, velitel týmu mu řekl, aby se podíval z okna«. Jeho sdělení znělo, že »je tma a moře je příliš rozbouřené. A bylo to nad možnosti jeho týmu«. Důstojník ve výslužbě dodal: »Byla to hádka mezi velitelem na místě a člověkem, který měl na starosti jednotky SEAL.«

Velitel týmu SEAL řekl, že ne. Dostal však rozkaz misi provést, navzdory zjevným problémům s počasím, a udělal to.

Hersh dále popisuje, že se dozvěděl, že jeden vysoce postavený člen komunity SEAL, nyní již v důchodu, napsal soukromý dopis ministru obrany Lloydu Austinovi a žádal, aby byl důstojník, který velitele SEAL přehlasoval, postaven před válečný soud za zanedbání povinností jako šéf operace. »To se nikdy nestane,« řekl mi bývalý důstojník. »Mrtví příslušníci SEAL se zapíší do análů námořnictva jako hrdinové, ne jako oběti.« Chtěl tím říct, že námořnictvo nikdy nepřizná, že tým SEAL neměl v takovém počasí co dělat, aby byl vyslán na pátrací a likvidační misi.

Na palubě nafukovacího motorového člunu SEALs mohlo být až devět příslušníků SEALs – jako záloha byl na místě druhý člun bez příslušníků SEALs. Tři příslušníci SEAL začali zrádně šplhat na palubu plavidla. Není přesně známo, co se stalo – spadl jeden z nich ze speciálního žebříku, tvořeného ocelovými trubkami a řetězovými články? Nebo žebřík, kymácející se na těžkém moři sem a tam, po němž dva SEALové šplhali a třetí na to čekal, náhle rozkolísala obrovská vlna, která muže odhodila na bok lodi a oba zůstali v bezvědomí, nebo hůř, jen spadli do moře? Těžce zraněný třetí SEAL přežil jen díky tomu, že spadl do jednoho z rychlých člunů.

»Příslušníci SEAL, kteří vylezli na dhow, ‚našli poklad‘, řekl mi sardonicky důstojník ve výslužbě. ‚Bylo tam několik zastaralých raketových motorů, všechny íránské výroby, a několik kusů raket Styx z padesátých a šedesátých let, ale mezi nákladem nebyly žádné významné raketové komponenty, kromě prastarých motorů a několika náhodných trubek, které byly použity při raketových útocích. Byl tam obvyklý náklad alkoholu, cigaret, náhodných padělků oblečení a pornokazet‘,« upozornil Hersh.

Somálští pašeráci byli zajati a umístěni na lodě námořnictva, které přijely na místo, a dhow byla poslána ke dnu.Dvě úmrtí byla nahlášena, ale během několika následujících dní, řekl vysloužilý důstojník, všichni zúčastnění »hráli hru« a drželi pod pokličkou co nejvíce podrobností.

Loď Lewis B. Puller byla držena v nejpřísnějším utajení. Jména mrtvých byla zveřejněna, ale ne jména přeživších, pokud přežili. To je příběh, který nikdo z námořnictva nechce, aby byl vyprávěn. »Dozvěděl jsem se, že velitel lodi Lewis B. Puller, který v roce 2000 absolvoval Námořní akademii a svou kariéru strávil v námořním letectvu – ne jako pilot, ale jako důstojník pro zachycování radarových signálů v zázemí – může být v tichosti penzionován, pokud systém funguje tak, jak obvykle,« doplnil Hersh.

»Podobná arogance a podvody mají v námořnictvu svou historii, která sahá až do konce druhé světové války. Šéfem námořních operací byl krutý admirál Ernest King, brilantní důstojník, který hrál klíčovou roli v poradenství prezidentu Franklinu Delano Rooseveltovi ve vojenských záležitostech. Když se ho v jednu chvíli poradce zeptal, co má říci tisku o postupu války proti japonskému loďstvu, King slavně odpověděl: ‚Neříkejte jim nic. Až bude po všem, řekněte jim, kdo vyhrál‘,« uzavírá Hersh.

(cik)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy