Přetížené kamiony dál ničí silnice, systém kontrolního vážení selhává

Systém kontrolního vážení vozidel, který má chránit silnice před přetíženými vozidly, selhává. Vysokorychlostní váhy často nefungovaly, velké množství vážních deliktů se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vůbec nepodařilo předat obcím k dalšímu řešení a skutečné postihy končily na úrovni jednotek procent. Ze státního rozpočtu, tedy z kapes daňových poplatníků, tak zbytečně odcházejí miliardy korun na opravy škod, které vůbec nemusely vzniknout.

V dnes zveřejněné zprávě to konstatoval Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), který se při svém šetření zaměřil na kontroly peněz určených na kontrolní vážení vozidel na dálnicích a silnicích první třídy a příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury z pokut uložených v souvislosti s kontrolním vážením vozidel. Kontroloval období 2019 až 2024. 

NKÚ připomněl, že kontrolní vážení vozidel bylo v České republice zavedeno již v roce 2000. Od roku 2010 ho mohou provádět i automatické vysokorychlostní váhy, přičemž první z nich uvedlo ŘSD do provozu až v roce 2020. »Mezi lety 2020 a 2024 zaznamenaly vysokorychlostní váhy celkem téměř 500 tisíc případů přetížení vozidel. K řešení však ŘSD předalo obcím s rozšířenou působností jen 289 tisíc z nich, tedy přibližně 58 %. Zbývajících více než 200 tisíc případů nebylo vůbec řešeno,« uvedli kontroloři. Upozornili, že i kvůli přetrvávajícím jízdám přetížených kamionů stát v letech 2019 až 2023 vynaložil na opravy a údržbu dálnic a silnic I. třídy více než 73 miliard korun.

Pokutou skončil jen zlomek přestupků

Sankce padly jen ve zlomku případů – jednalo se nanejvýš o jednotky procent. NKÚ zároveň uvedl několik příkladů.

V případě vysokorychlostní váhy na dálnici D1 předalo ŘSD k řešení pouze 250 ze zhruba 9600 deliktů, které tato jediná vysokorychlostní váha umístěná na nejvytíženější dálnici v ČR zachytila jen za jeden měsíc v roce 2024.

V případě váhy na dálnici D35 předalo ŘSD k řešení pouhých 428 z téměř 41 tisíc případů přetížení zaznamenaných v roce 2020.

U váhy na dálnici D5 pak nepředalo k řešení ani jediný ze zhruba 51 tisíc deliktů odhalených v témže roce. »V dalších čtyřech letech pak tyto dvě váhy kontrolní vážení vůbec neprováděly. Ve výsledku Státní fond dopravní infrastruktury inkasoval za celé čtyři roky z přestupků zaznamenaných všemi sedmi provozovanými váhami pouhých 21 milionů korun,« konstatoval NKÚ.

Zdůraznil, že právě vysokorychlostní váhy měly být klíčovým prvkem systému kontrolního vážení. V praxi však často nefungovaly. »Všech sedm vah, které od roku 2020 ŘSD zprovoznilo, neplnilo svou funkci v průměru více než 60 % času, po který byly nasazeny do provozu,« zjistili kontroloři.

Probléme je vyřešen pouze na papíře

Situaci podle NKÚ nezlepšily ani legislativní změny ze strany MD. Například zrušením postihu za přetížení nápravy a ponecháním sankcí pouze za překročení celkové hmotnosti vozidla výrazně klesl počet evidovaných deliktů, v některých případech až o 98 %. »Jízdy vozidel s přetíženými nápravami ale dál pokračují a jejich destruktivní vliv na silnice přetrvává. Přitom právě jízda s přetíženou nápravou způsobuje výrazně větší poškození vozovky než překročená celková hmotnost vozidla,« stojí ve zprávě NKÚ. Ministerstvem prosazené úpravy tak podle něj reálný problém vyřešily jen na papíře, ale nikoliv na silnicích.

»V řešení problému poškozování českých dálnic přetíženými kamiony ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ani za čtvrt století příliš nepokročily. Systém zkrátka nebyl nastaven tak, aby fungoval účinně a plnil tak svoji represivní a preventivní úlohu. Tedy odradit provozovatele nákladní dopravy, aby na státem vlastněných komunikacích jezdili s přetíženými vozidly, poškozovali je a zkracovali jejich životnost. Ze státního rozpočtu, tedy z kapes daňových poplatníků, tak zbytečně odcházejí miliardy korun na opravy škod, které vůbec nemusely vzniknout,« shrnul člen NKÚ Jan Kinšt, který kontrolu vedl.

(jad)

Související články

1 KOMENTÁŘ

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy