Home Zahraničí Reportéři bez hranic vyzývají ukrajinskou vládu, aby ukončila propagační telemaraton

Reportéři bez hranic vyzývají ukrajinskou vládu, aby ukončila propagační telemaraton

ILUSTRAČNÍ FOTO - pixabay

»Jednotný zpravodajský telemaraton«, který vznikl den po vyhrocení situace na Ukrajině v únoru 2022, aby čelil vlně »ruských dezinformací«, jež se zemí přehnala na začátku války, je nyní na Ukrajině silně kritizován.

Organizace Reportéři bez hranic nyní (RSF) vyzývá ke zrušení tohoto seskupení šesti velkých kanálů, které společně produkují 24hodinový zpravodajský program, a k návratu ke konkurenci s cílem posílit pluralitu médií.

Mezinárodní organizace pro lidská práva upozorňuje, že sledovanost telemostu dosáhla rekordně nízké úrovně 10 %, pouze 20 % dotázaných jej považuje za stále relevantní, je kritizován kvůli protekci vlády a autocenzuře novinářů, vyplývá z nedávného průzkumu Nadace pro demokratické iniciativy a think tanku Razumkovovo centrum. Jen něco málo přes 20 % dotázaných si myslí, že je stále aktuální.

»Telemaraton byl užitečný a účinný v boji proti bezprecedentní vlně ruských dezinformací, která zemi zaplavila v únoru 2022, ale je zastaralý a především nyní podkopává pluralitu médií,« uvedla Jeanne Cavelierová, vedoucí pobočky organizace Reportéři pro východní Evropu a střední Asii. »V uplynulých dvou letech se ukrajinským televizním kanálům podařilo reorganizovat a zlepšit personální obsazení a nyní jsou schopny poskytovat více ověřených a zdrojových informací. Dnes jsou všechny schopny bojovat proti ruské propagandě na ukrajinské úrovni, přičemž si zachovávají pluralitu a redakční nezávislost. Vyzýváme proto ukrajinskou vládu, aby ukončila ‚Jednotný zpravodajský telemaraton‘. Prioritou je nyní zvýšení finanční podpory veřejnoprávních a nezávislých médiím,« dodala.

Telemaraton na všech těchto kanálech vysílá stejný nepřetržitý zpravodajský program, což znesnadňuje rušení ze strany ruských ozbrojených sil. Novináři, kteří někdy vysílají z podzemních parkovišť přeměněných na protiletecké kryty, komentují na základě sjednoceného pohledu situaci na frontě a politické, diplomatické a ekonomické zprávy. »Jednotný zpravodajský telemaraton« má také svůj ruskojazyčný ekvivalent »Svoboda«, který spustily společnosti Inter, 1+1, Ukrajina (nyní We Ukraine) a skupina StarlightMedia, která vlastní ICTV.

Cílem pořadu, který je od 24. února 2022 koprodukcí předních ukrajinských televizních kanálů a který se také nazývá »Jednotné zprávy« (Edyny Novyny), bylo poskytovat spolehlivé zpravodajství tváří »v době velkého zmatku«. Jeho formát je však předmětem mnoha diskusí. Organizace specializující se na média, jako je Institut masových informací (IMI) – místní partner RSF – a Detektor Media, tvrdí, že je příliš shovívavý k vládě, obviňují jeho novináře z cenzury a stejně jako RSF v roce 2023 litují absence opozičních televizních kanálů.

»Jednotný zpravodajský telemaraton«, který byl zahájen samotnými televizními kanály a poté formalizován vládním nařízením, produkují čtyři soukromé kanály, Inter, 1+1, We Ukraine a ICTV, a dva veřejnoprávní kanály, Suspilne a Rada, přičemž každý z nich má svou vlastní produkční niku.

»Jednotný zpravodajský telemaraton« má své obhájce na nejvyšší úrovni, včetně prezidenta Volodymyra Zelenského, ale prezidentův mluvčí Serhij Nikiforov loni v prosinci přiznal, že je třeba jej reformovat. Zúčastněné televizní kanály počítají s novým formátem a mají předložit své návrhy. Mezitím má i nadále rozpočet přes 1,5 miliardy hřiven (více než 37 milionů eur), zatímco veřejnoprávní televize Suspilne disponuje pouze 44 miliony eur, z nichž financuje několik celostátních a místních televizních kanálů, rozhlasových stanic a zpravodajských webů a zaměstnává více než 4000 lidí.

(cik)

PŘIDEJ KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here