Železniční muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka se připravuje na sezónu

Činnost v Centru historických vozidel neutichla ani po uzavření bran Železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka na konci října. Muzeum se začalo hned připravovat na letošní sezónu. Došlo k rozšíření muzejní drážky s rozchodem 600 mm a v plném proudu je také údržba a obnova provozních historických vozidel v Lužné i na dalších místech, kde jsou historická vozidla ČD deponována.

Národní dopravce o tom informuje na svém webu. »Projížďka vláčkem na úzkorozchodné drážce s rozchodem 600 mm je mezi návštěvníky muzea velmi populární. Proto jsme se rozhodli rozšířit malý ovál o desítky metrů dalších kolejí a v další sezóně se návštěvníci svezou po mnohem delší dráze. Ta nyní vede až ke vstupu do muzea,« uvedl Marek Plochý, ředitel Centra historických vozidel Českých drah.

Dráhy o rozchodu 600 mm se obvykle používají jako průmyslové železnice v závodech, dolech, lomech a v minulosti také v zemědělství. V Lužné u Rakovníka je sbírka úzkorozchodných průmyslových motorových lokomotiv například ze zrušených drah na Kladensku.

Letecký snímek Železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka FOTO – České dráhy

»Během zimy se intenzivně věnujeme také údržbě provozních vozidel a jejich přípravě na další sezónu a pokračují i velké obnovy historických vozidel, které s ohledem na náročnost prací vyžadují delší čas a v některých případech mohou trvat i několik let,« doplil Plochý.

V těchto dnech probíhá V Lužné u Rakovníka například oprava elektroinstalace motorové lokomotivy T 466.0286 přezdívané Pilštyk. »Největší pozornost se však dostává parní mašince 313.432 Matylda z roku 1904. Cílem je lokomotivu uvést znovu do provozuschopného stavu pro sezónu 2024. V současné době opravujeme budku strojvedoucího a připravujeme lokomotivu na lak,« popsal jednu z nejzajímavějších oprav v opravárenské hale muzejního depa Plochý. Vedle Matyldy probíhá také dílčí oprava lokomotivy 534.0323 Kremák a pokračuje oprava parní lokomotivy 464.008 Bulík. Po dokončení opravy Matyldy se naplno rozběhne dokončení opravy parní lokomotivy 365.024 z roku 1923.

V těchto dnech je také vyhodnocována veřejná zakázka na výrobu nového parního válce pro parní lokomotivu 475.101. Předpokládaná doba výroby je přibližně osm měsíců. V mezičase proběhne výměna trubek v kotli lokomotivy a dořešení některých drobných oprav. Pak už by nemělo nic bránit návratu lokomotivy do provozu.

Na všechny parní lokomotivy se zatím nedostane

Opravárenské kapacity Centra historických vozidel (CHV) nejsou bohužel neomezené a jsou plně vytížené opravou uvedených vozidel. Proto na opravu zatím čekají parní lokomotivy 475.179 Šlechtična anebo 477.0433 Papoušek. Provedení oprav u externích dodavatelů je finančně náročné a s ohledem na omezené finanční zdroje by umožnily opravu jen velmi malého počtu vozidel. Externí partneři jsou proto využíváni především pro dodání specializovaných dílů a prací, které v podmínkách dílen Centra historických vozidel není možné zajistit.

Z vozidel mladší generace je před dokončením oprava historického motorového vozu 831.043 resp. nově M262.1011. Kromě opravy skříně a střechy vozidla, podlahy, drobností v interiéru a WC dostane motorový vůz ještě nový lak a odpovídající dobové označení. U motorových lokomotiv probíhají opravy většího rozsahu na Bardotce 749.250 a Hektoru 721.091.

Zase ti sprejeři…

»Nesmíme zapomenout ani na elektrickou trakci. V Brně jsme v loňském roce převzali do stavu historických vozidel elektrickou jednotku řady 560. Místní kolegové jednotku připravují na letošní sezonu, kdy bychom ji rádi předvedli na několika akcích, a to včetně jízdy na Slovensko. Bohužel i tato jednotka, stejně jako provozní vozidla ČD, se stala terčem sprejerů, a tak její historický lak značně utrpěl,« postěžoval si Plochý.

Centrum historických vozidel se stará také o nákladní a osobní vozy. V dílně se nyní opravuje tzv. zetka, vůz řady Ztr-c, který byl rozebrán do posledního šroubku. Z vozu zůstala jen kovová kostra, proběhne její opískování, oprava, lakování a získá úplně novou výdřevu. Stejná péče je věnována i pojezdu vozu. Při opravě bude do nákladního prostoru vestavěna nádrž na vodu, která zajistí prodloužení akčního rádia parních lokomotiv »tendrovek« při nostalgických jízdách. Tendrovky si vezou omezené zásoby vody ve vanách, které jsou většinou umístěné podél kotle.

V zimních měsících se podařilo dokončit u externího dodavatele také generální opravu tří vozů řady Ce označovaných Rybák podle konstruktéra použitých jednonápravových podvozků. Rybáky se vyráběly v letech 1938 až 1949 a dnes si bez nich nelze nostalgické jízdy představit. V těchto dnech se vrátí také souprava vozů tzv. Ostravan, kde opraváři řešili hlavně dosazení zámků pro uzamčení vozů na ochranu před vandaly, opravy vodních okruhů a řadu dalších drobností. Bohužel ani historickým vozidlům se nevyhýbají vandalové. Do dílen u externího dodavatele bude v nadcházejícím období přistavena historická patrová jednotka Bpjo. Cílem bude důkladná kontrola celé jednotky a odstranění menších závad.

Strojní čety a železniční fanouškové nostalgie se věnují údržbě provozních historických vozidel ČD, které jsou ve správě Centra historických vozidel, i v dalších místech Čech a Moravy. Údržbu a malé opravy uskutečňují ve Valašském Meziříčí na lokomotivě 423.041 Velký bejček, v Olomouci na populární zelené tendrovce 464.202 Rosnička, mimochodem jde o poslední typ parní lokomotivy zkonstruovaný v Československu, a v pražských Vršovicích se starají o 434.2186 Čtyřkolák.

Start sezóny 27. dubna

Sezóna 2024 v Železničním muzeu v Lužné u Rakovníka začne 27. dubna. Nostalgické jízdy pak obvykle začínají v květnu a končí Mikulášskými jízdami na začátku prosince. Bližší informace budou uveřejněny na webových stránkách www.cdnostalgie.cz a nebo na Facebooku ČD Nostalgie.

(ici)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy