Cestovní ruch se v Číně čím dál více stává strategickým pilířem, který slouží jako ústřední bod kvalitního rozvoje země.
Od zahájení reforem a otvírání se v roce 1978, zejména pak od roku 2012, vstoupilo odvětví cestovního ruchu v zemi na rychlou dráhu rozvoje. Čína se stala největším vnitrostátním trhem cestovního ruchu na světě, největším trhem pro zahraniční turisty a hlavním cílem zahraničních cestovatelů.
V posledních desetiletích byli Číňané svědky nebývalého zlepšení životní úrovně, vymýcení absolutní chudoby a realizace středně příjmové společnosti. Cestovní ruch se stal předmětem rostoucí poptávky Číňanů, kteří touží po zlepšení kvality života.
V letech 2012 až 2021 činilo průměrné roční tempo růstu příjmů z vnitrostátního cestovního ruchu 10,6 %, zároveň v letech 2012 až 2019 se počet vnitrostátních turistických cest zdvojnásobil. V roce 2023 Čína zaznamenala 4,89 miliardy vnitrostátních turistických výletů, což znamenalo ohromující 93,3% nárůst oproti předchozímu roku. Kromě toho domácí cestovatelé utratili za celý rok více než 4,91 bilionu jüanů (asi 691 miliard amerických dolarů), což odráží pozoruhodný nárůst o 140,3 procenta oproti roku 2022.
Neutuchající obliba tradičního oděvu hanfu, předmětů nehmotného kulturního dědictví, muzeí a zachovalých starobylých měst a ulic dokládá čilý kulturní a turistický konzum v celé zemi. Podhoubí kulturních a turistických středisek podtrhuje obrovský potenciál a dynamiku čínského hospodářského rozvoje.
Rozkvět trhu cestovního ruchu podpořila mimo jiné lepší infrastruktura, zvýšení příjmů obyvatel a zavedení inovativních produktů cestovního ruchu. Vznik chytrého cestovního ruchu představuje nový aspekt spotřeby, kdy jsou technologie, jako je rozšířená realita, virtuální realita a umělá inteligence, bez problémů integrovány do scénářů spotřeby, čímž podporují nové pohlcující a interaktivní zážitky.
Nabídka turistických lákadel se rozšířila kromě tradičních přírodních scenérií a kulturních památek i na venkovské oblasti, ledové a sněhové atrakce, revoluční místa a zábavní parky.
S tím, jak se Čína snaží zdokonalovat moderní systémy cestovního ruchu a rozvíjet kvalitní turistiku, se očekává, že spotřeba v cestovním ruchu bude hrát stále větší roli při posilování domácí poptávky. Odhaduje se, že každý jeden jüan příjmů z cestovního ruchu stimuluje 4,3 jüanu příjmů v souvisejících odvětvích.
Rozvíjející se odvětví cestovního ruchu v Číně představuje díky svému závazku k otevřenosti také významnou příležitost k posílení vzájemného učení a výměny mezi civilizacemi. V roce 2023 Čína přivítala 82,03 milionu turistů, zatímco Číňané uskutečnili 100,96 milionu cest.
(Xinhua)