Home Zahraničí Africké země produkující kávu byly vyzvány, aby zvýšily přidanou hodnotu při exportu

Africké země produkující kávu byly vyzvány, aby zvýšily přidanou hodnotu při exportu

Lidé připravují kávu během 20. konference a výstavy africké výběrové kávy a prvního afrického týdne kávy v Addis Abebě, hlavním městě Etiopie, 8. února 2024. FOTO – Xinhua/Michael Tewelde

Zatímco speciální káva z Afriky získává mezi spotřebiteli po celém světě na popularitě, představitelé Africké asociace pro výběrovou kávu (AFCA) vyzvali africké obchodníky, aby zvýšili vývoz kávy s přidanou hodnotou a přestali vyvážet na mezinárodní trh nezpracovanou kávu.

Tato poznámka zazněla během 20. konference a výstavy Afrických výběrových káv a prvního Afrického týdne kávy, které se konaly od 6. do 10. února v Addis Abebě, hlavním městě Etiopie, a jejichž cílem bylo podpořit vývoz kávy s přidanou hodnotou z Afriky.

Na akci se sešlo více než 800 regionálních a mezinárodních pražíren kávy, obchodníků, producentů a nákupčích, aby diskutovali o opatřeních v oblasti politiky, udržitelnosti, přístupu k financování a mezinárodním trhu s kávou.

Amir Hamza, předseda AFCA, uvedl, že africké země vyvážející kávu se musí zaměřit na přidanou hodnotu a uplatňovat lepší marketingové strategie, aby zvýšily své příjmy z vývozu kávy.

»Největším problémem, kterému Afrika čelí, jsou špatné marketingové přístupy a vývoz nezpracované kávy, což se AFCA snaží řešit. Afrika má nejlepší kávy, ale nejsou uváděny na trh tak, jak by měly,« řekl Hamza v rozhovoru pro agenturu Xinhua.

Vyzval africké společnosti vyvážející kávu, aby zintenzivnily obchodní propagaci, rozšířily trhy a zároveň se zaměřily na zvyšování kvality a zpracování, aby splnily požadavky dovozních trhů a vytvořily značky pro udržitelný vývoz.

»Poté, co se zelená zrna vyvezou z Afriky, budou je míchat a pražit společnosti mimo kontinent, zejména společnosti v Evropě a Spojených státech, a poté se budou prodávat na Středním a Dálném východě jako kávové produkty jiného původu,« řekl.

Podle údajů AFCA měl vývoz kávy z Afriky v roce 2022 hodnotu přes 3,6 miliardy amerických dolarů. Největším vývozcem byla Etiopie, která vydělala přibližně 1,5 miliardy dolarů, následovaná Ugandou s hodnotou vývozu téměř 813 milionů dolarů ve stejném roce.

Předseda vyzval kávový průmysl v Africe, aby se zaměřil na zlepšení kvality výrobků a přizpůsobení se chuťovým trendům na trhu, zejména na hlavních trzích konzumentů kávy, na které připadá přibližně polovina celosvětového dovozu kávy, včetně USA a EU.

Hamza uvedl, že rozšiřující se obchod mezi africkými zeměmi poskytne africkým producentům kávy jednu z nejlepších příležitostí, jak v příštích letech dosáhnout lepších příjmů z vývozu kávy.

Podle AFCA budou nejdůležitějšími destinacemi pro africký trh s kávou africké země, které nejsou producenty kávy, jako je Egypt, Súdán, Libye, Alžírsko a Maroko, a také Nigérie a Jihoafrická republika.

Když Hamza hovořil o připravovaném nařízení Evropské unie o odlesňování, které je považováno za ohrožení významné části vývozu kávy do tohoto hospodářského bloku, uvedl, že Afrika dováží více kávy, než vyváží, a věří, že toto nařízení bude mít na africký vývoz kávy jen malý vliv.

Gilbert Gatali, výkonný ředitel Africké asociace pro výběrovou kávu, hovoří s agenturou Xinhua během 20. konference a výstavy o výběrové kávě a prvního Afrického týdne kávy v Addis Abebě, hlavním městě Etiopie, 8. února 2024. FOTO – Xinhua/Michael Tewelde

Výkonný ředitel AFCA Gilbert Gatali řekl agentuře Xinhua, že většina pěstitelů kávy v Africe nedostává za své produkty odpovídající cenu kvůli špatným marketingovým strategiím a zemědělským postupům.

»Pěstitelé kávy v Africe nemají potřebné znalosti a technologie k produkci vysoce jakostní kávy,« uvedl výkonný ředitel. Vyzval obchodníky na kontinentu, aby spolupracovali a vytvořili výrobní řetězce, které by umožnily lépe zavádět moderní technologie a podpořily přechod od vývozu surové kávy ke zpracované.

Uvedl, že produkci a vývoz kávy v Africe ovlivňuje rostoucí inflace, geopolitické dopady a zvyšující se náklady na hnojiva, a vyzval společnosti vyvážející kávu, aby pozorně sledovaly trh a hledaly vhodné obchodní a výrobní strategie.

Gatali vyzval odběratele kávy a vlády, aby podporovaly zemědělce při prohlubování jejich znalostí a dovedností v oblasti agronomických postupů při pěstování kávy a kromě toho jim pomáhaly získávat správné ceny za jejich produkty na mezinárodním trhu.

»Problémem pro země produkující kávu v Africe zůstávají klimatické změny, přístup ke zdrojům, zprostředkovatelé, kteří negativně ovlivňují konečný příjem pěstitelů kávy, nízké objemové výnosy a přístup na trh,« dodal.

(Xinhua)

PŘIDEJ KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here