S tím, jak se čínští spotřebitelé stále více zajímají o zdraví, věřím, že náš podíl na čínském trhu bude stále větší a větší. To nedávno řekl Brian Jamieson, zakladatel kanadské zdravotnické technologické společnosti SP1KE.
Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj spolu s Evropskou komisí nedávno zvýšily prognózu čínského hospodářského růstu pro letošní rok o 0,2 procentního bodu. Globální index důvěry přímých zahraničních investic, který zveřejnila Kearney, mezinárodní poradenská společnost v oblasti řízení, ukazuje, že Čína se posunula nahoru z loňského sedmého místa na letošní třetí místo a umístila se na prvním místě mezi rozvíjejícími se trhy.
Dne 17. dubna Čína oficiálně zveřejnila hospodářské výsledky za duben, která potvrdila tato vnější očekávání. Přidaná hodnota tuzemských průmyslových podniků nad určenou velikost se meziročně zvýšila o 6,7 %, o 2,2 procentního bodu rychleji než v předchozím měsíci. Očekávaný index pro podnikové výrobní a provozní činnosti byl i nadále v relativně vysokém rozpětí. Index podnikatelské aktivity v odvětví služeb se čtyři po sobě jdoucí měsíce nacházel v pásmu konjunktury… Řada údajů nastiňuje vzestupnou křivku, která naznačuje, že čínská ekonomika funguje stabilně a pokračuje ve svém vzestupném trendu. Pozitivní faktory se kumulují a narůstají.
Pro podniky znamená trh zisk. Jak si vede čínský megatrh? Od ledna do dubna se celkové maloobchodní tržby za spotřební zboží meziročně zvýšily o 4,1 %. Důležité body, jako je digitální spotřeba a spotřeba v oblasti kultury a cestovního ruchu, přidaly nový impuls k oživení spotřebitelského trhu. Ve stejném období vzrostly online maloobchodní prodeje fyzického zboží meziročně o 11,1 %, což dokazuje vitalitu druhého největšího online maloobchodního trhu na světě. Během svátku Qingming na začátku dubna se počet domácích turistických cest a cestovní výdaje domácích turistů zvýšily o 11,5 % a 12,7 % na srovnatelném základě ve srovnání se stejným obdobím roku 2019. Podle agentury Bloomberg je to poprvé od vypuknutí epidemie covid-19, kdy výdaje čínských turistů na dovolenou na hlavu překročily výdaje z roku 2019, což naznačuje, že spotřeba v druhé největší světové ekonomice se zotavuje.
Stále se rozšiřující nová ohniska spotřeby umožnila zahraničním společnostem najít více příležitostí k vydělávání peněz. Oliver Rapport, generální ředitel společnosti Rapport, britské značky špičkových hodinářských doplňků, řekl, že na konci dubna oficiálně vstoupili do JD.com „Čínská digitální spotřeba je obzvláště aktivní. Již několik let spolupracujeme s čínskými partnery na otevření internetových obchodů a také jsme zahájili živé vysílání.“ V dubnu také francouzská kosmetická značka L’Oréal otevřela v Číně první inteligentní operační centrum na světě, které si vybudovala sama. Vincent Boignet, prezident L’Oréal North Asia, uvedl, že operační centrum může nejen sloužit čínským spotřebitelům prostřednictvím velkých dat, ale také sdílet »čínské zkušenosti« s globálním trhem.
Při pozorování ekonomiky země se také musíme dívat na potenciál a odolnost rozvoje, který vychází především ze síly inovací. Jak Čína energicky rozvíjí výrobní síly nové kvality, nová dynamika se zrychluje. V dubnu nadále rostl podíl přidané hodnoty výroby zařízení a high-tech výroby nad určenou velikost ve všech odvětvích nad určenou velikost. Od ledna do dubna bylo meziroční tempo růstu investic do transformace výrobních technologií a investic do high-tech průmyslu rychlejší než u všech investic. Pokud jde o produkty, produkce zařízení pro 3D tisk, nových energetických vozidel a produktů s integrovanými obvody, se v dubnu meziročně navýšil o více než 30 % … Pro zahraniční společnosti přinese čínský rozvoj výrobních sil nové kvality větší prostor pro otevřenou spolupráci. Agustin Pedroni, generální ředitel japonské značky pneumatik Bridgestone (China) Investment Co., Ltd., uvedl, že společnost v příštích třech letech investuje 560 milionů yuanů na čínském trhu a zaměří se na posílení výstavby výrobních základen, aby vyhovovaly potřebám rychlého rozvoje čínského průmyslu nových energetických vozidel.
Výkon čínského zahraničního obchodu zároveň přináší světu teplo. V dubnu vzrostl čínský dovoz a vývoz zboží meziročně o 8 % a rozsah dovozu a vývozu od ledna do dubna dosáhl rekordní výše za stejné období v historii. Z pohledu exportu se nadále konsolidují exportní výhody mechanických a elektrotechnických výrobků. Mezi nimi přesáhly tempa růstu exportu integrovaných obvodů a automobilů 20 %, což naznačuje, že vnitřní struktura čínské ekonomiky se nadále optimalizuje. V době, kdy je globální ekonomické oživení pomalé, prokázaly čínský dovoz a vývoz odolnost nad očekávání, což posílilo důvěru zahraničních investorů.
Z tohoto důvodu je stále Čína »atraktivním místem« pro globální investice. Před několika dny se v Pekingu konal třetí summit na podporu globálního obchodu a investic. Všech 18 zámořských obchodních sdružení v Číně vyslalo své zástupce, aby se summitu zúčastnili. Zahraniční obchodníci pokračují ve využívání velkého čínského trhu a sdílejí příležitosti modernizace v čínském stylu.
V současné době se vnější prostředí stává složitějším, závažnějším a nejistějším a hospodářský rozvoj Číny také čelí některým potížím a výzvám, včetně nedostatečné domácí efektivní poptávky a vysokého provozního tlaku na podniky. Díky účinnému provádění makroekonomických politik má však čínská ekonomika podmínky k tomu, aby pokračovala v konsolidaci svého vzestupného trendu a dosáhla svého celoročního růstového cíle. Jak řeklo mnoho šéfů zahraničních společností, Čína se stálým tempem poskytne »pevnou podporu« pro rozvoj zahraničních společností v Číně.
(pr)