Správa železnic (SŽ) představila ve svém salonku na pražském hlavním nádraží stav příprav výstavby dalšího úseku tuzemské sítě vysokorychlostních tratí (VRT). Tentokrát se prezentace týkala rychlodráhy Praha – Brno – Břeclav/Ostrava.
Připravovaná VRT spojí tři největší města v zemi a stane se tak pravděpodobně nejvytíženější v Česku. Vysokorychlostní vlaky na této trati ale obslouží také Jihlavu, Olomouc a další regionální centra.
Mezi Prahou a Brnem má nová VRT podle dopravního modelu SŽ přilákat až 60 tisíc cestujících denně. Jízdní doba mezi těmito městy se ze současných skoro tří hodin zkrátí na zhruba 50 minut. Výraznou časovou úsporu zaznamenají po dokončení VRT i cestující na celé trase Ostrava – Praha. Ve vlaku by měli strávit kolem hodiny a půl.
Na trati budou kromě nejrychlejších expresů s rychlostí 320 kilometrů v hodině jezdit také další železniční spoje. Ty obslouží menší města po trase, což umožní kolejová propojení vysokorychlostní a stávající železnice. Rychlé spojení a výrazné zkrácení jízdních dob tak získají i obyvatelé Havlíčkova Brodu, Žďáru nad Sázavou nebo Hranic na Moravě.
Zásadního zlepšení dopravní obslužnosti se po dokončení VRT dočká například Kraj Vysočina. Napomoci by tomu měly také dva terminály, se kterými počítá studie proveditelnosti. První je plánován v lokalitě Pávov. Ten umožní pohodlný přestup z vysokorychlostních vlaků do spojů mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. Druhý vznikne přímo v centru Jihlavy. Kratší cestu budou mít také cestující ve směru na Třebíč nebo Veselí nad Lužnicí, také tam totiž budou rychlé spoje zajíždět.
Cestující veřejnost jistě bude zajímat, jaká bude v rychlovlacích cena. Marek Pinkava, náměstek ředitele Stavební správy VRT Správy železnic, při prezentaci uvedl, že podle současné cenové politiky by se neměla lišit od ceny v ostatních vlacích.
Stavba je rozdělena na úseky Polabí, Střední Čechy, Vysočina fáze II, Vysočina fáze I, Jižní Morava (směr Břeclav), Haná a Moravská brána (viz graf). Stavět se budou postupně, pokud vše půjde hladce, »první výkop« by měl být v roce 2025 na VRT Polabí a na některých trasách na Moravě. Postupně budou jednotlivé úseky také uváděny do provozu. Podrobné informace o přípravě výstavby jednotlivých úseků jsou k dispozici na webu Správy železnic.
Na dotaz iportaL24.cz, kolik má celá stavba stát, uvedl Pinkava přibližnou částku 295 miliard korun s tím, že na celou síť VRT u nás se plánuje 650 až 700 mld. Kč. Připomněl samozřejmě inflaci, která má na celkovou částku vliv, ale současně zdůraznil, že inflace také navyšuje výnosy.
Ivan Cinka