Nová vlna čínské čajové kultury dobývá svět

V rušném výstavním sále v Chengdu, v jihozápadní čínské provincii Sichuan, si Gregory Cattin, francouzský veterán nápojového průmyslu, vychutnával šálek oolongu s vůní osmantu, jeho výraz se měnil od zvědavosti k nadšení.

»Tohle není jen čaj; to je evoluce,« řekl. Po více než třiceti letech cestování po světových trzích se Cattin nyní řadí mezi množství mezinárodních kupců, které okouzlila nová vlna čínské čajové kultury.

Z Hongkongu se vydal do Chengdu, aby se zúčastnil 112. ročníku China Food and Drinks Fair, konaného koncem března. »Přijel jsem konkrétně hledat kvalitní značky a produkty s cílem navázat partnerství a přivést některé vysoce kvalitní produkty do zahraničí,« řekl.

Od krémového black sugar bubble tea přizpůsobeného pro jihovýchodní Asii po ovocné nálevy bez cukru určené pro evropské chutě – čínské značky čajových nápojů přetvářejí globální trendy v oblasti nápojů. Čínský čaj, dříve omezený na tradiční obřady, se nyní stává plátnem pro inovace, které spojují tisícileté dědictví s kosmopolitním vkusem.

Cattinova cesta odráží širší posun. Jak se čínské řetězce rozšiřují po světě – například ChaPanda v Melbourne, Kuala Lumpuru a Barceloně, či HEYTEA v Londýně, Melbourne a New Yorku – nejde jen o prodej nápojů. Formují kulturní dialog prostřednictvím moderního čajového zážitku.

ChaPanda prodala v zahraničí více než 140 000 šálků svého vyhledávaného nápoje »Yangzhiganlu« (mango pomelo sago), zatímco prodejny Grass Jelly & Tea v Severní Americe dosahují denních tržeb přesahujících 50 000 jüanů (přibližně 7 000 amerických dolarů).

Klíčem je přesně cílenáinovace. V Barceloně se okamžitým hitem stal matcha brown sugar pearl milk tea, zatímco v Kuala Lumpuru místní chuťové preference oslovují bohaté mléčné varianty.

»Jde o to ctít regionální chutě a zároveň si uchovat čínskou duši,« řekl Wang Huan, vedoucí globálního provozu společnosti ChaPanda.

Za oponou této expanze stojí robustní logistické sítě. Značky jako Grass Jelly & Tea si vybudovaly zámořská centra ve Vietnamu a Indonésii, přičemž kombinují získávání místních surovin s přeshraničním dovozem klíčových ingrediencí – hybridní model zajišťující čerstvost i autentičnost.

Revoluce se však neodehrává jen na chuťových pohárcích. Prodejna HEYTEA v New Yorku, tzv. New York Lab, spojuje stěny z bambusového výpletu s meditačními prostory a mění obchody v kulturní pop-upy. Limitované edice nápojů zabalené v motivech pekingské opery či inspirované starověkými čínskými legendami proměňují každou objednávku ve vyprávění příběhu.

Dokonce i formáty obchodů se přizpůsobují filozofii: prostorná pobočka ChaPanda v Soulu, odrážející korejskou kulturu »třetího prostoru«, zve zákazníky k delšímu pobytu – záměrně na rozdíl od běžného stylu »vezmi a jdi«.

Když Cattin vyjednával partnerství za účelem přivést tyto směsi do Evropy, poznamenal: »Čína čaj nejen vynalezla – ona ho znovuobjevila pro celý svět.«

S tím, jak trh s new-style tea překročil celosvětově hranici 350 miliard jüanů, což představuje meziroční růst o 6,4 procenta, a jak se značky nadále rozšiřují do zahraničí, čajová revoluce se šíří po celém světě. Od pařížských cukráren po bangkokské pouliční trhy čínské čajové umění nikdy nechutnalo lépe.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy