Na právě probíhajícím 21. ročníku Mezinárodní automobilové výstavy v Šanghaji (Auto Shanghai 2025) upoutal pozornost humanoidní robot IRON od čínského výrobce vozidel na nové energie (NEV) XPENG, když se pustil do debaty o výhodách firemního létajícího vozu se svým tvůrcem, generálním ředitelem He Xiaopengem.
Model, který kombinuje elektrický silniční vůz s elektrickým vzletovým a přistávacím modulem (eVTOL), si od svého debutu na loňském Airshow China již připsal téměř 5 000 předobjednávek. Dodávky mají být zahájeny v roce 2026.
»Toto je Land Aircraft Carrier, první sériově vyráběné létající auto na světě. Technologie je naprosto špičková!« řekl IRON, zvedl levou ruku a ukázal publiku palec nahoru.
Tato fúze robotiky a letecké mobility naznačuje zásadní obrat: čínský automobilový průmysl už není omezen na čtyři kola – výrobci automobilů boří hranice a znovu promýšlejí mobilitu. S příchodem embodied AI (vestavěné umělé inteligence) se automobily nejen vyvíjejí, ale také rozšiřují do oblastí létajících vozidel a humanoidních robotů, čímž formují futuristickou trojici pro éru umělé inteligence.
ZA HRANICEMI KOL
Za touto technologickou podívanou stojí i výjimečný výkon celého průmyslu. Oficiální údaje ukázaly, že výroba i prodej automobilů v Číně v prvním čtvrtletí meziročně vzrostly o více než 10 procent. Nízko-výšková ekonomika podle analytiků rychle směřuje k hranici 1 bilionu jüanů (asi 138,8 miliardy USD), přičemž roste složeným ročním tempem téměř 30 procent.
»Inteligentní automobilový sektor se vyvíjí v agregovaný inteligentní průmysl,« řekl Zhang Yongwei, místopředseda a generální tajemník think tanku China EV 100 zaměřeného na NEV. »Chytré vozy zůstávají na silnicích, létající auta stoupají do nízkých výšek a humanoidní roboti ztělesňují AI mobilitu.«
Tato trojrozměrná vize se na výstavě naplno zhmotnila: kompozitní létající vůz »tří prostředí« od Chery přilákal kupce z jihovýchodní Asie hledající řešení pro přesuny mezi ostrovy, zatímco GAC Group představila svou třetí generaci robota GoMate, schopného pohybu po výrobních halách s šesti hodinami výdrže díky automobilovému energetickému systému.

»Náš humanoidní robot Mornine nyní slouží jako digitální nákupní asistent v prodejnách Chery v Malajsii,« uvedl zástupce společnosti. Po spuštění v Malajsii a Rusku má Chery v plánu umístit Mornine do všech svých prodejen po celém světě.
Společnost FAW Group představila na výstavě svůj létající vůz značky Hongqi, který nabízí dolet přes 200 kilometrů a inteligentní kokpitový systém s hlasovým a vizuálním výstupem v reálném čase pro snížení složitosti ovládání. Automobilka sídlící v Changchunu potvrdila, že letoun uskuteční svůj první let ještě letos a vývoj probíhá v souladu s přísnými leteckými bezpečnostními standardy.
»Budoucí autosalony už nebudou jen o autech, ale o špičkových technologiích a ztělesněné AI,« řekl He Xiaopeng a připomněl počátky elektromobilů před deseti lety. Přestože jsou létající auta a humanoidní roboti zatím v rané fázi, věří technologický vizionář v jejich rychlý růst během příští dekády.
UVOLNĚNÁ SYNERGIE
Chytré vozy, létající vozidla a humanoidní roboti sdílejí společné technické základy a dodavatelské řetězce. Podle analytiků mohou eVTOL vozidla sdílet až 80 procent svého dodavatelského řetězce s elektromobily, čímž využívají vyspělý čínský EV ekosystém pro dosažení nákladové efektivity.
»Chytré vozy, eVTOLy a roboti mají stejný základ,« uvedl Zhang a dodal, že řídicí architektury, klíčové hardwarové čipy a softwarové platformy vyvinuté pro chytré vozy lze přímo přizpůsobit eVTOL vozidlům, přičemž mnoho komponent je přenosných i do humanoidních robotů.
Tuto technologickou synergii potvrzují i mnozí odborníci z oboru. Prezident společnosti Aptiv pro Čínu a Asii, Yang Xiaoming, popsal létající auta jako »elektromobily, které létají«, a označil je za most mezi automobilovou elektrifikací a leteckou certifikací. Startupy jako Digua Robotics pak vnímají auta jako »čtyřkolové roboty«.
»Autonomní řídicí systémy – kamery, radar a AI čipy – jsou totožné s těmi v robotice,« uvedl Wang Cong, generální ředitel Digua.
Díky rozvinutým odvětvím letectví, NEV, 5G a AI si čínský sektor létajících vozů vybudoval pevné základy, dosáhl technologické parity s globální konkurencí a v některých oblastech dokonce vede.
Logika velkého objemu nadále dominuje. S produkcí 30 milionů vozidel ročně mohou čínští výrobci snížit náklady i u produktů pro specifické trhy, jako jsou létající auta a roboti. Například roboti GoMate od GAC dnes zvládnou kompletní výrobní úkoly v automobilkách, čímž vytvářejí samostatný podnikový ekosystém uvnitř výrobce.
ZÁŘNÁ BUDOUCNOST
Po 40 letech vývoje se autosalon v Šanghaji stal přední světovou automobilovou výstavou jak co do rozsahu, tak prestiže.
»Mimořádný zájem návštěvníků o letošní ročník svědčí o robustnosti čínského průmyslového ekosystému a magnetické přitažlivosti její ekonomiky,« řekl Gu Chunting, místopředseda Rady pro podporu mezinárodního obchodu v Šanghaji, která akci pořádala společně s Čínskou asociací výrobců automobilů.
Od 2miliardového investičního centra Toyota pro elektromobily v Šanghaji až po prohloubení spolupráce BMW s čínskými technologickými společnostmi jako Huawei a DeepSeek – globální hráči upevňují své pozice v čínské transformační mobilitě.
»Čína se za posledních deset let stala světovým zkušebním polem pro přechod na elektromobilitu a inteligentní vozidla,« uvedl Guan Mingyu, senior partner společnosti McKinsey & Company Greater China. Dodal, že vývoj čínského trhu v těchto segmentech přetvoří globální technologické plány, obchodní modely a konkurenční dynamiku v následujícím desetiletí.
FOTO
Létající vůz Hongqi je vystaven během 21. ročníku Mezinárodní automobilové výstavy v Šanghaji, východní Čína, 23. dubna 2025. (Xinhua/Fang Zhe)
Od kol přes křídla až po roboty – čínský automobilový průmysl razí cestu chytrému ekosystému poháněnému meziodvětvovou synergií a průmyslovým měřítkem. Čínský eVTOL průmysl se blíží prahu sériové výroby a škálovatelného nasazení, zatímco vývoj humanoidní robotiky právě začíná nabírat na síle.
»Nízkopodlažní ekonomika v Číně nabrala tempo od loňského roku,« uvedl Zhao Deli, zakladatel společnosti Huitian, dceřiné firmy XPENG zaměřené na létající vozy. »Podpůrné politiky, rozšiřující se infrastruktura a dozrávající dodavatelské řetězce podporují růst, zejména v oblasti logistických dronů, leteckých taxi a záchranných služeb.«
Zhao poznamenal, že čínský sektor nízkovýškové turistiky má navzdory infrastrukturním mezerám a vysokým nákladům silný růstový potenciál. Při rostoucí poptávce by se mohl stát atraktivním turistickým prvkem i hnacím motorem regionálního rozvoje.
»Další podpůrné politiky oživí trh, přivedou více investic do infrastruktury a zvýší zájem veřejnosti,« dodal.
(Xinhua)