Když Ton Letwory, zkušený sběratel starodávné keramiky z Nizozemska, získal před více než deseti lety jemně malovaný porcelánový talíř, bylo mu řečeno, že je to kus z dynastie Qing (1644-1911).
Ale něco na jeho designu – vířící motivy, malba – v něm vyvolaly podezření, že by mohl být starší. »Styl mi připomínal porcelán z rané až střední dynastie Ming (1368-1644),« řekl.
Ve snaze vyřešit tuto záhadu podrobil talíř několika vědeckým testům v Nizozemsku a Británii, včetně fluorescenčního rentgenového (XRF) a termoluminiscenčního (TL) rozboru.
Odpovědi zůstávaly nejasné – dokud se při hledání nespojil na dálku s výzkumníky z Jingdezhen Ancient Ceramic Gene Bank u Jingdezhen Imperial Kiln Institute. Tato keramická genová banka je průkopnickou iniciativou spuštěnou v červnu 2022 v Jingdezhen, celosvětově proslulém » hlavním městě porcelánu« v čínské provincii Jiangxi.
To nebylo obyčejné výzkumné centrum. Císařské pece v Jingdezhen byly svědky vrcholu světové produkce keramiky od 14. do 19. století – jejich výrobky nyní zdobí sály Palácového muzea, Britského muzea a Metropolitního muzea umění.
Porovnáním Letworyho dat se 17 pečlivě vybranými vzorky císařských pecí z obou dynastií představujících téměř 500leté kontinuum dospěli výzkumníci v institutu k závěru, že talíř byl pouze dílem lidové pece z pozdního období Quing , který si půjčil techniky z několika ér.
»Je to fascinující hybrid,« řekl Weng Yanjun, ředitel institutu. »Motiv plamenné perly připomíná styly z raného až středního Ming, zatímco sezónní květy odpovídají estetice středního až pozdního Qing. Dvojitý kruhový základ, technika nevídaná v císařských pecích, ale populární v lidových pecích éry Kangxi (1662-1722), je zvláště zajímavá.«
Pro další potvrzení svých zjištění provedli výzkumníci v Jingdezhen XRF testy na vzorcích císařských pecí, získávající přesná data o žlutých, zelených a fialových glazurách a tavidlech. »Nyní čekáme na odpovídající kvantitativní data o talíři z Nizozemska, aby byla analýza dokončena,« řekl Weng.
Talíř Letworyho je jen malým testovacím případem pro to, co by se mohlo stát průlomovým zdrojem ve světovém výzkumu keramiky.
Keramická genová banka, spolupráce mezi Jingdezhen Imperial Kiln Institute a institucemi jako Tsinghua University a Palácové muzeum, je postavena na úžasném základě: téměř 20 milionů keramických úlomků vykopaných ze zbytků bývalých císařských pecí Jingdezhen. Tyto vrstvy vyhozeného porcelánu – některé přes 10 metrů tlusté – stojí jako němé svědectví staletí experimentování a neúnavného hledání dokonalosti.
Na rozdíl od neporušených muzejních kousků, které jsou příliš cenné na to, aby byly rozřezány, tyto úlomky jsou zlatým dolem pro výzkumníky. »Jeden keramický úlomek se stává datovým pokladem. Vzory na povrchu lze studovat, úlomky skládat dohromady, aby se rekonstruovaly původní formy, průřezy analyzovat, aby se porozumělo složení hlíny, materiály mleté pro chemické testy a dokonce určovat teploty vypalování,« vysvětlil Weng.
Vyzbrojeni elektronovými mikroskopy, Ramanovými spektrometry a škálou přesných přístrojů sbírají výzkumníci data z každého keramického úlomku, aby metodicky vytvořili to, co nazývají »genetickou mapou« vrcholné éry čínského porcelánu.
Projekt, podle Wenga, již katalogizoval asi 10 000 vzorků z císařských pecí dynastie Ming, s cílem dokončit genetické profilování všech vykopaných keramických vzorků z Jingdezhen během několika let.
Přínos genové banky dalece přesahuje autentizaci. Na konci roku 2022 potvrdil výzkumný tým vedený profesorem Peking University Cui Jianfengem, že řemeslníci v Jingdezhen začali míchat perský kobalt, známý jako »smaltová modř«, s místními rudami, aby dosáhli hlubších, živějších modrých barev již v době vlády Xuande (1426-1435) dynastie Ming. Tuto praxi naznačovaly texty z éry Ming , ale nikdy předtím nebyla vědecky ověřena.
Analýza 275 keramických střepů z dynastií Yuan (1271-1368), Ming a Qing poprvé zdokumentovala společnou existenci obou materiálů na mikroskopické úrovni.
Tento objev ukazuje, že Jingdezhen byl již před 600 lety centrem globalizace, kde dílny řešily složité technické výzvy s materiály pocházejícími ze zdrojů tisíce mil vzdálených.
V roce 2023 učinil Jingdezhen další odvážný krok zahájením Společnosti pro mezinárodní studium keramiky ve spolupráci s 89 institucemi z 22 zemí a regionů.
Simon Heijmans, nizozemský rozhlasový moderátor, zveřejnil Letworyho dotaz posluchačům. Vyjádřil své uznání nad spoluprací s Jingdezhen Imperial Kiln Institute a zdůraznil význam mezinárodních odborníků, kteří se spojili v tomto společném vědeckém úsilí.
»Pro mě znamená studium čínské keramiky zároveň hlubší poznání historie Číny,« řekl Heijmans.
Klasifikace talíře, ačkoli nebylo to, co si Letwory přál, odhaluje hlubší pravdu o genové bance. Zatímco bezchybné muzejní kousky představují vrcholné úspěchy porcelánu, tyto střepy zachycují nepořádný, ale nádherný tvůrčí proces, který je oživil.
»Každý střep je časová kapsle,« řekl Weng. »Nejenže studujeme porcelán, ale rekonstruujeme celý ekosystém keramické civilizace, od jejích počátků a vývoje po kulturní výměny, které ji formovaly.«
(Xinhua)