Světové ekonomické fórum zveřejnilo plán na odstranění miliardy osobních vozidel

Podle informačního dokumentu Světového ekonomického fórua (WEF) požaduje tento subjekt do roku 2050 snížit celosvětový počet automobilů o 75 % z 1,45 miliardy na 500 milionů. Tím se má dopomoci »zelenému resetu«, uvedl ve svém článku kanadský server Rebel News.

»Do roku 2050 bude téměř 70 % lidí žít ve městech, přičemž se očekává, že populace měst se v tomto období zvýší o 2,5 miliardy lidí. Ve stále více urbanizovaném světě je zajištění zdravých, inkluzivních, udržitelných a živých měst životně důležité jak pro lidi, tak pro planetu,« uvádí se v dokumentu The Urban Mobility Scorecard: Benchmarking the Transition to Sustainable Urban Mobility.

Dokument označuje dopravu za »životodárnou sílu měst«, která spojuje lidi s jejich komunitami a blízkými a se zbožím a službami, na něž se denně spoléhají. »S růstem a vývojem měst musí růst i naše dopravní systémy,« píše WEF.

Dokument také dodává, že WEF předpokládá, že do roku 2050 bude bez úpravy současné trajektorie jezdit až 2,1 miliardy vozidel, což bude znamenat emise 4,6 miliardy tun oxidu uhličitého. »Dědictví rozhodnutí v oblasti dopravní politiky představuje pro města velké výzvy – od dopravních zácp… až po znečištění ovzduší a emise urychlující změnu klimatu,« uvádí se ve zprávě.

Podle WEF se silniční doprava podílí na emisích z dopravy třemi čtvrtinami. Většina z nich pochází z osobních vozidel – automobilů a autobusů – a podílí se na uvedených emisích téměř polovinou (45,1 %).

Globální organizace tvrdí, že osobní vozidla způsobila více než polovinu znečištění ovzduší ve městech, což v roce 2019 způsobilo 1,8 milionu nadměrných úmrtí a téměř dva miliony případů astmatu u dětí.

»Elektrifikace dopravy přinese obyvatelům měst čistší a zdravější vzduch,« napsali autoři. Pro začátek navrhli elektrifikaci moderního ekosystému udržitelné dopravy. Připouštějí však, že k dosažení cílů v oblasti snižování emisí dohodnutých v Pařížské dohodě o klimatu je zapotřebí více než elektrifikace soukromých vozidel.

»K vytvoření spravedlivějších, obyvatelnějších a zdravějších měst je zapotřebí různorodých přístupů,« píší autoři. Pilotního testu zveřejněného v květnu se zúčastnila tři města po celém světě: Buenos Aires v Argentině, Curitiba v Brazílii a Singapur. Podle pilotního testu musí města k dosažení cílů Pařížské dohody z roku 2005 elektrifikovat městskou dopravu, zvýšit využívání sdílené dopravy a navrhovat kompaktnější města. Dodržování těchto doporučení podle dokumentu pomůže městům dosáhnout 95% snížení emisí oxidu uhličitého – toto tvrzení je však bez důkazů.

(cik)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy