Čína je úspěšným testovacím polem pro technologie vozidel NEV

Po zastavení těžkého nákladního automobilu se ze země vynořila dvojice robotických paží, aby z podvozku vozidla vytáhla akumulátor. O chvíli později se robotické paže znovu vynořily s plně nabitým bateriovým blokem určeným k instalaci.

Tato pětiminutová výměna baterie proběhla v servisní zóně rychlostní silnice ve Fu-čou v jihovýchodní čínské provincii Fu-ťien. Nevyžadovala žádný lidský zásah, takže řidič kamionu Peng Šun-čchien si mohl udělat krátkou přestávku.

Padesátiletý Peng léta jezdil s dieselovými kamiony, ale před rokem přešel na elektromobil, aby snížil náklady na pohonné hmoty.

»Ve srovnání s dieselovým mi tento kamion na novou energii ušetří 300-400 jüanů (42-55 amerických dolarů) denně. Řídí se snadněji a je šetrnější k životnímu prostředí,« řekl.

Ačkoli výměna baterií není u elektromobilů novým konceptem, projekt, kterého se Peng účastní, je průkopnický – jedná se o první čínskou rychlostní silnici vybavenou stanicemi pro výměnu baterií pro těžké nákladní vozy podél její trasy.

Na 420 km dlouhé rychlostní silnici spojující města Ning-te a Sia-men jsou čtyři stanice pro výměnu baterií, které byly zprovozněny koncem srpna a slouží flotile 100 elektrických těžkých nákladních vozidel. Stanice postavil čínský bateriový gigant Contemporary Amperex Technology Co., Ltd. (CATL) a Fujian Expressway Group Co., Ltd.

»Po čínských rychlostních silnicích jezdí více než devět milionů těžkých nákladních vozidel. Těžké nákladní automobily, které tvoří pouze tři procenta z celkového počtu vozidel v zemi, přitom vypouštějí více než 40 procent emisí uhlíku (z vozidel v Číně),« uvedl Čeng Jü-čchun, předseda představenstva společnosti CATL, který ocenil ekologický potenciál dálnice s možností výměny baterií.

Čína usiluje o dosažení maximální úrovně vypouštění oxidu uhličitého do roku 2030. Tento cíl přiměl zemi, která má největší počet motorových vozidel na světě, snížit uhlíkovou stopu dopravy a přepravy podporou řady technologií a aplikací pro vozidla na nové energie (NEV).

Výměna baterií, která se objevuje jako řešení pomalého procesu nabíjení elektromobilů, může být dokončena během několika minut a umožňuje nabíjení nenabitých článků v období mimo špičku, což prospívá zdraví sítě, uvedl Ou-jang Čchu-jing, viceprezident společnosti CATL pro výzkum a vývoj.

»Myšlenka výměny baterií také podporuje používání elektromobilů, protože drahé baterie si nyní lze pronajmout, místo aby byly nutnou součástí nákupu,« řekl.

V několika čínských městech, včetně Sia-menu, Fu-čou, Kuej-jangu a Che-fej, začaly podle Čchu-jinga stanice CATL pro výměnu baterií sloužit osobním automobilům. »Věříme, že je to budoucnost elektrických vozidel,« řekl.

Tato technologie se prosazuje také v dálniční dopravě. Očekává se, že příští rok se počet vozů využívajících linku mezi městy Ning-te a Sia-men zvýší na 300, zatímco dopravní úřad provincie Fu-ťien plánuje od roku 2025 instalovat stanice pro výměnu baterií na všech rychlostních silnicích provincie.

Čína je největším světovým výrobcem a trhem s NEV. V prvních sedmi měsících letošního roku vzrostl prodej NEV v Číně meziročně o 41,7 % na 4,53 milionu kusů, jak ukázaly oficiální údaje.

Ve svém nejnovějším pracovním plánu pro automobilový průmysl čínská vláda uvedla, že jejím cílem je dosáhnout v letošním roce prodeje NEV na devíti milionů kusů, což představuje meziroční nárůst o 30 procent. Uvedla také, že v pilotních zónách bude zahájeno testování plné elektrifikace vozidel pro veřejnou dopravu.

Kromě toho se země zaměřuje na posílení výstavby nabíjecí infrastruktury, zejména na rozsáhlém venkově, aby podpořila využívání vozidel NEV na venkově, jak se uvádí ve vládní směrnici vydané v květnu.

Pozorovatelé z odvětví tvrdí, že rozsáhlý domácí trh a silný vládní závazek společně posunuly čínské společnosti vyrábějící NEV do čela světových technologických inovací.

Například společnost CATL se sídlem v Ning-te odhalila plány na masovou výrobu své nové lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie »Šen-sing« do konce tohoto roku. Umožňuje »superrychlé nabíjení«, které je schopno zajistit dojezd 400 km na 10 minut nabíjení.

Na veletrhu Smart China Expo 2023, který se konal v září, vystavoval čínský start-up Xpeng, který se zabývá elektromobily, své létající auto X2 poháněné bateriemi, schopné létat do maximální výšky 1000 metrů. Dvoumístný elektrolet získal letos v lednu oficiální certifikaci pro bezpečnost letu.

»V odvětví NEV se Čína může pochlubit pokročilými podnikovými technologiemi, bohatými scénáři použití a podpůrným právním rámcem,« řekl Čchu-jing.

»A co je nejdůležitější, Čína se chopila historické příležitosti rozvíjet sektor NEV v době, kdy tradičním automobilovým gigantům chybí impuls k přijetí NEV. To je klíčem k rychlému rozvoji tohoto odvětví.«

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy