V Praze řidiči stráví v koloně až 57 hodin za rok, v Budějovicích 35

Průjezdnost evropských měst se meziročně zhoršila o více než 50 %. Konkrétně v Praze řidiči stráví v dopravní špičce v průměru 57 hodin ročně. Dopravní zácpy čím dál častěji sužují i menší česká města – například v Českých Budějovicích strávili řidiči 35 hodin za rok. Společně s nárůstem času stráveného v dopravních zácpách se zvyšují i průměrné emise vypouštěné při jízdách. Při delším čase stráveném v kolonách se snižuje i efektivita vynaloženého času.

V této situaci mohou pomoci alternativní formy dopravy směřující ke zklidnění dopravy, udržitelnosti provozu a k ochraně životního prostředí. Při této změně je potřeba motivace a dostatečně široká nabídka. Společnost Arval proto začala firmám nabízet možnost pořízení elektrokol na operativní leasing, který může ušetřit čas, peníze i planetu a zároveň utužuje zdraví zaměstnanců.

Čeští řidiči ve špičkách prostojí i přes dva dny ročně

Podle nejnovějších výzkumů doprava houstne po celém světě. Nizozemská společnost TomTom ve svém každoročním dopravním indexu uvádí, že ve více než 60 procentech sledovaných měst stoupl čas, který řidiči stráví za volantem. Doprava globálně houstne celosvětově a Česko není výjimkou. Průzkum od společnosti INRIX zase vyčíslil, že konkrétně v Praze stráví řidiči v dopravní špičce v průměru 57 hodin ročně.

Podobným problémům se nevyhnou ani řidiči v Brně nebo Ostravě. Dopravní zácpy ovšem čím dál častěji sužují i další česká města – například v Českých Budějovicích stráví řidiči průměrně 35 hodin ročně, o hodinu méně pak v Pardubicích. Společně s nárůstem počtu a pravděpodobnosti dopravních kolapsů se zvyšují i průměrné emise vypouštěné při jízdách do ovzduší. Například v Praze každé benzinové auto za dobu, kterou prostojí ročně v kolonách, průměrně vypustí 842 kg CO2. Podle výše zmíněného výzkumu společnosti TomTom by k absorpci tohoto množství oxidu uhličitého muselo ročně vyrůst 84 stromů na jedno jediné auto uvízlé v koloně.

»Elektrokoly na leasing určujeme trendy, ale hlavně jsme vyslyšeli volání neutěšeného stavu dopravy nejen v Praze. Tato služba se hodí i do menších měst nebo na periferie měst krajských, kam často dojíždějí za prací lidé z okolních obcí nebo na popojíždění v průmyslových areálech,« upřesňuje Aleš Polák, generální ředitel společnosti Arval.

Cestou z krize jsou alternativní formy mobility

Dopravní experti dlouhodobě upozorňují, že právě kvůli neustále přibývajícímu počtu vozidel i jejich nízké obsazenosti kolony vnikají bez ohledu na stav infrastruktury či frekvenci veřejné hromadné dopravy.

»Uvědomujeme si, že právě alternativní formy dopravy mohou pomoci k lepší udržitelnosti mobility i životního prostředí. Proto firmám nabízíme možnost pořízení elektrokol na operativní leasing, a nabídnout je tak zaměstnancům jako další formu přepravy vedle své motorizované flotily,« vysvětluje Polák z Arvalu, který je v Česku s nabídkou operativního leasingu elektrokol mezi prvními. Podle něj mají elektrokola ve firemních flotilách velký potenciál a mezi největší výhody řadí například ušetřený čas, který by jinak řidič strávil v koloně nebo při hledání parkování. Pražanům mnohdy trvá najít parkovací místo delší dobu, než samotná cesta. Elektrokola dále pomohou firmám lépe plnit ekologické závazky, což do budoucna bude hrát čím dál větší roli díky blížící se povinnosti ESG ratingu, který ukazuje, jak si firma stojí v oblasti udržitelnosti a hodnotí chování firmy ve vztahu k životnímu prostředí, společnosti i řízení rizik.

V neposlední řadě se díky flotile z elektrokol zaměstnavatel zaměstnancům postará i o benefit po stránce zdravotní. Právě díky zdravotnímu efektu je pořízení elektrokola pro zaměstnance formou operativního leasingu, který hradí zaměstnavatel, možno zahrnout i mezi zaměstnanecké benefity, které jsou na straně zaměstnance osvobozeny od daně a nepodléhají tedy ani odvodům na sociální a zdravotní pojištění. V tomto případě pak mohou zaměstnanci kola využívat i o víkendech.

»S operativním leasingem mohou společnosti elektrokola využívat po dobu dvou let, můžeme jim zajistit dodání kompletního zázemí včetně přístřešků a nabíjecích stojanů, po celou dobu mají k dispozici neustálou asistenční službu a pojištění, což jim ušetří mnoho starostí. Určitě se jedná o jednu z cest, jak zmírnit hustou mobilizaci ve městech. Primární je motivace k využívání jiných forem dopravy než vlastním autem,« uzavírá Polák s tím, že po skončení dvouletého smluvního období si navíc může zaměstnanec elektrokolo výhodně odkoupit.

Do centra autem? Kdepak!

Pro některé firmy mohou být elektrokola ve flotile velkým skokem, konzervativnější a zároveň sofistikovanější variantou pro ně může být využívání elektromobilů. Podle poslední statistky SDA začíná obliba elektromobilů a hybridů v Česku růst – počet registrovaných elektromobilů i plug-in hybridů se za první 4 měsíce meziročně zvýšil o více než 70 %, i když v mezinárodním srovnání stále zaostáváme. Města se proto snaží dále obyvatele motivovat k pořizování elektromobilů a například v Praze byl spuštěn projekt nabíjecích míst dostupných přímo ve sloupech veřejného osvětlení. Se vzrůstající podporou a infrastrukturou pro elektromobily, která zahrnuje velkou výhodu možností parkování pro nízkoemisní vozy zdarma i na modrých zónách, se tak právě tento způsob vedení firemní flotily dostává mezi českými firmami čím dál víc do popředí.

(mac)

FOTO – archiv

Související články

1 KOMENTÁŘ

  1. Za kolony v Praze může výstavba satelitních městeček kolem Prahy, která neustále vznikají bez rozumné koncepce dopravy a výstavby nových efektivních komunikací jako je metro.

    Dále za kolony může firma České dráhy, která provozuje ve městě železniční dopravu a dosud si nevšimla, že již skončilo století páry a že s ním měly skončit i cinkající přejezdy, alespoň ve městech. V Praze železniční přejezdy a závory zdržující ostatní dopravu určitě nemají co dělat.

    Dále za kolony může nesmyslné dopravní značení, vymýšlí ho “odborníci”, kteří dosud nepochopili ani důvod zákazu odbočení vlevo ve městech, který byl vymyšlen v 50. letech v Německu a od té doby používán. U nás se jednosměrky budují tam, kde to vůbec není z hlediska provozu potřeba a tam, kde to potřeba je, nejsou a auta stojí a stojí a stojí a stojí, kvůli jednomu řidiči, který čeká, až bude moci odbočit vlevo a autům stojícím za ním mezitím opět naskočí červená.

    Dále se prodloužil o pět let věk odchodu do důchodu, což znamená, že se více lidí musí přepravovat do zaměstnání. Ti, kteří by již měli dávno užívat důchodu, jezdí auty, protože situace v MHD je zoufalá a ve špičkách přeplněné metro (v době nejhoršího covidu navíc plné odpíračů roušek) pro ně už není to pravé a bezpečné. Vláda která okrade lidi o pět let důchodu (a za tu dobu příslušnou částku na nevyplacených důchodech) by se měla postarat minimálně o to, aby lidé mohli do zaměstnání cestovat jako lidé.

    Elektrokola jsou jako řešení absolutní nesmysl.

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy