Home Názory Podivné závady dopravy

Podivné závady dopravy

Náhodně se ocitnu na hlavním nádraží v Praze. Cedule říká, že rychlík z Varšavy má zpoždění téměř čtyři hodiny. Snadno zjišťuji, že na východním Slovensku rychlík na Prahu srazil a usmrtil Čecha, který na trati samozřejmě neměl co dělat. Neštěstí se vyšetřovalo a zpoždění rostlo. K onomu rychlíku v Bohumíně připojují tři vagony z Varšavy. Musí tam podle jízdního řádu čekat plné dvě hodiny. Tentokrát čekaly hodin šest! Opravdu nemohly České dráhy ony tři vagony z Varšavy připojit k jinému rychlíku jedoucímu do Prahy? Vždyť odtud do Prahy odjíždí rychlík každou hodinu a někdy i častěji!

Ve Varšavě mají v městské hromadné dopravě pěkné pravidlo. Na konečné metra, tramvají a autobusů lze do vozidla nastoupit třeba deset minut před odjezdem. Cestující to ocení zejména za nepříznivého počasí. V Praze musí čekat, i když »padají trakaře«.

Zastávky pražských tramvají a autobusů nejednou hyzdí letáky, které tam někteří podnikavci vylepují. Obvykle nabízí nějakou svou službu. Chápu, že boj s tímto nešvarem není snadný. Dopravní podnik hlavního města Prahy vyčísluje roční škody z vandalismu všeho druhu na svém majetku na 15 miliónů korun. Namísto čištění čekáren na zastávkách MHD od různých inzerátů přišlo hlavní město s komplexní výměnou autobusových čekáren, jistě za nemalý peníz. Že by taková výměna čekáren zastavila nelegální inzerenty? To si snad v dopravním podniku opravdu nemyslí…

Ochrana krajinného rázu byla v Česku uzákoněna v roce 1992. Pravda, prováděcí předpisy k němu dodnes chybí, takže praxe tápe. Smutné. Jak to vypadá v praxi?

Některé firmy o ochranu krajinného rázu vcelku dbají. Není to jen Správa železnic při přípravě velkých rozvojových investic. Jiné na ochranu krajinného rázu kašlou. Sem tam se proti tomu postaví místní veřejnost nebo ekologové. Pravda, takové hyzdění krajinného rázu větrnými elektrárnami je prakticky neodstranitelné. Buď větrné elektrárny, nebo krajinný ráz.

Ochranu krajinného rázu zcela ignorují majitelé obřích billboardů, rozmístěných nejčastěji podél dálnic a dalších hlavních silnic, u obchodních center apod. Tyto billboardy se navíc nejednou nacházejí na vysokých ocelových sloupech, takže jsou vidět zdaleka. O ochraně krajinného rázu prý nikdy neslyšeli. Náprava? Dětem Země se před lety po dvouleté soudní tahanici podařilo dosáhnout odstranění ohromného orla Mattoni na poli na Vysočině poblíž dálnice D1. Hlavní město Praha asi před rokem dosáhlo odstranění nepříjemné »blikající« reklamy na Vinohradské straně Nuselského mostu dohodou s firmou, která ji tam před lety nelegálně instalovala. Součástí dohody bylo odškodnění oné firmy za údajnou škodu, kterou utrpěla svou nelegální činností. Fraška! Nešlo také o zneužití pravomoci úředního činitele?

Náprava prý nehrozí. Zcela jistě nehrozí v hlavním městě, kdy již čtyři měsíce po posledních komunálních volbách ještě není ustaveno nové vedení. Jednání prý probíhají za zavřenými dveřmi v ovzduší vzájemného intenzivního vydírání. Stojí to prý za to, tamní koryta jsou opravdu tučná. A četné mnohaleté neřešené problémy Prahy? O ty prý zas tolik nejde…

Jan Zeman