O plány EU na rozšíření přístupu ukrajinských kamionů do bloku se schyluje k boji

EU uvažuje o rozšíření práva ukrajinských a moldavských řidičů kamionů na přístup do bloku, ale tato myšlenka vyvolává mezi evropskými autodopravci především ve střední Evropě napětí, upozornil server POLITICO.

V posledních měsících zablokovali řidiči kamionů hraniční přechody s Ukrajinou v Polsku, na Slovensku, v Rumunsku a Maďarsku na protest proti stávajícímu opatření, které umožňuje přepravcům vozit náklad mezi Ukrajinou a zemí EU bez dalších formalit, ale neumožňuje ukrajinským řidičům kamionů vyzvedávat a vykládat náklad v rámci EU. Dopravci z EU si ale stěžují, že tato pravidla nejsou dodržována.

»Pravidla, jejichž platnost má být rozšířena, nesměřují k cílům, kvůli nimž byla původně zavedena, tedy pomoci ukrajinské ekonomice s dopravou zboží do a ze země, kde probíhá válka,« uvedl Jan Buczek, prezident polského Sdružení mezinárodních silničních dopravců. »Místo toho se ukrajinské kamionové společnosti pustily do křížového obchodu a kabotážních služeb, čímž podkopávají firmy z EU, protože jsou schopny pracovat za nižší náklady, než jaké můžeme unést my,« řekl.

Původní dohody, podepsané v červnu 2022, byly zaměřeny především na zajištění potravinové bezpečnosti a udržení obchodních toků, protože útoky Ruska zablokovaly tradiční ukrajinské dopravní trasy přes Černé moře. Byly prodlouženy do konce června a Brusel je nyní chce znovu prodloužit nejméně do konce roku 2025.

Návrhy jsou v současné době v Radě EU, která musí dát Evropské komisi mandát k jednání s Ukrajinou a Moldavskem. »Vidíme, že některé členské státy na východním křídle unie mají s návrhy určité problémy, ale existuje široká většina podporující prodloužení, které zohledňuje obavy těchto zemí,« uvedl pro server diplomat EU, kterému byla poskytnuta anonymita, aby mohl o věci volně diskutovat.

Jako uznání třenic, které způsobila původní dohoda, bude nová dohoda pravděpodobně obsahovat některé vylepšené doložky o dodržování předpisů. Komise například navrhla přidat ochrannou doložku, která by umožnila pozastavit platnost dohody v případě, že by na některém z vnitrostátních trhů silniční dopravy došlo k závažným poruchám. Bude také požadovat více papírování od řidičů v rámci boje proti podvodům.

Například Polsko přitom Ukrajinu neochvějně podporuje. »Nejsmutnější chvíle v mé politické kariéře jsou ty, kdy musím být vůči našim ukrajinským přátelům tvrdý a přísný,« uvedl polský premiér Donald Tusk, když byl dotázán na protesty polských zemědělců a řidičů kamionů. »Jako polský premiér mám chránit základní zájmy Polska. Hledání řešení tohoto problému zabírá velkou část mého času.«

Země také čelí odporu kvůli tomu, že nadále umožňují přístup na trh EU ukrajinským zemědělským produktům. Dohoda dohodnutá minulý týden stanoví díky tlaku Francie a Polska mnohem přísnější podmínky. Ponechání otevřeného trhu EU pro ukrajinské dopravce rovněž vyvolává v některých zemích rozpaky.

»Pokud jde o dohodu s Moldavskem, Polsko je pro. Pokud jde o dohodu s Ukrajinou, její přijetí je delší proces, který stále probíhá, a v tuto chvíli nevíme, jaký bude náš postoj,« uvedla Marta Ganová, mluvčí stálého zastoupení Polska při EU.

Evropské sdružení autodopravců chce, aby nová pravidla zajistila, že nebudou poškozeny malé a střední podniky v EU, a zároveň nadále umožnila ukrajinským dopravcům přístup na trhy EU.

Evropská federace pracovníků v dopravě tvrdí, že takzvané solidární cesty hrály klíčovou roli při udržování zásobování a obchodu na Ukrajině. »Jsou však spojeny s vysoce nefunkčním sektorem,« uvedla organizace v e-mailovém prohlášení. »Zdá se, že to, co mělo být pro Ukrajinu záchrannou politikou, se stalo hlavním rušivým faktorem v odvětví, které je již na kolenou.«

Svaz vyzval Komisi, aby »předložila jasné záruky, že solidární dráhy jsou výhodné pro Ukrajinu i pro členské státy EU«. Polští dopravci o tom nejsou přesvědčeni a požadují návrat k systému z doby před válkou, kdy řidiči kamionů potřebovali povolení k vzájemnému přístupu na své trhy, uzavírá POLITICO.

(cik)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy