Home Zahraničí Duopol Boeing a Airbus má problém, Čína vstoupila na trh s letounem C919!

Duopol Boeing a Airbus má problém, Čína vstoupila na trh s letounem C919!

Letoun C919 FOTO - CRI

Přelomový okamžik ve světovém komerčním letectví – letadlu, které vyvinula společnost Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC), udělil čínský úřad pro civilní letectví (Civil Aviation Administration of China) osvědčení o letové způsobilosti. »Osvědčení o letové způsobilosti znamená, že letoun C919 splnil základní úroveň bezpečnosti pro komerční provoz,« řekl CGTN Qiao Shanxun, člen Čínské společnosti pro letectví a kosmonautiku.

Jeho certifikace znamená, že Čína je schopna samostatně vyvíjet velká osobní letadla světové úrovně, a představuje důležitý milník pro průmysl velkých letadel v zemi.

Americký letecký výrobce Boeing a francouzský Airbus jsou dlouhodobě považovány za duopol na trhu s komerčními letadly, který má hodnotu bilionů amerických dolarů.

Letoun C919 se v rámci čínského cíle vyvíjet domácí civilní letadla snaží konkurovat osobním letadlům středního doletu od obou světových gigantů, jako jsou Airbus A320 a Boeing 737 MAX.

Jak vlastně vypadá letadlo C919?

Úzkotrupé letadlo C919 je prvním čínským proudovým letadlem vyvinutým v souladu s mezinárodními standardy letové způsobilosti. Má rozpětí křídel téměř 36 metrů, délku 39 metrů a výšku ocasu 12 metrů. Letadlo má 158 až 192 sedadel. Podle Qi Xuefenga, generálního ředitele projektu C919 ve společnosti COMAC, patří do této kategorie z hlediska počtu sedadel asi 60 % letadel ve světovém civilním letectví a 80 % letadel na čínském trhu. S doletem 4075 až 5555 kilometrů je letoun C919 schopen létat mezi jakýmikoli dvěma městy v Číně.

Jeho aerodynamicky navržená křídla vyrobená z pokročilých kovů a kompozitů pomáhají zlepšit palivovou účinnost a zároveň snižují hluk v kabině. Jeho kokpit s nejmodernější navigační technologií a takzvaným počítačovým ovládáním »fly by wire« umožňuje letounu C919 konkurovat ostatním úzcetrupým letadlům. Podle Qiao je C919 letadlem čtvrté generace, což je nejpokročilejší typ.

»Letadlo můžeme klasifikovat podle kokpitu. První generace jsou turbovrtulová letadla, která mají některé základní funkce. Do druhé generace letadel byla zavedena funkce autopilota. U třetí generace letounů byl zaveden systém řízení letu (FMS) a systém informování o terénu a varování (TAWS). Do této generace patří letouny Boeing 737 NG a 737 MAX. Letadla čtvrté generace mají systém fly-by-wire (FBW),« vysvětlil.

Obrovský tržní potenciál

Úzkotrupá letadla s kapacitou 150 až 200 míst jsou na světovém trhu civilního letectví nejrozšířenějšími letadly a C919 byl podle Qiho navržen a vyvinut tak, aby uspokojil obrovskou poptávku trhu po tomto typu letadel. Wu Guanghui, hlavní konstruktér letounu C919, uvedl, že se domnívá, že Čína bude v budoucnu potřebovat přibližně 2000 letadel s úzkým trupem, jako je C919. »Bude zabírat více než 70 procent komerčních letadel v čínském civilním letectví. Rozhodli jsme se vyrábět tento typ letadla, protože je to nejžádanější produkt na trhu,« řekl Wu.

Dosud si 800 letadel C919 objednalo 28 zákazníků. A Wu uvedl, že první várka letounů C919 bude dodána společnosti China Eastern Airlines ještě letos.

Mezitím si letadla objednaly také společnosti Air China, China Southern Airlines a Bank of China – BOC Aviation. Společnost COMAC uvedla, že se rovněž připravuje na získání osvědčení o letové způsobilosti od Evropské agentury pro bezpečnost letectví, čímž se chce dostat na světový trh.

»Aby letoun C919 dosáhl skutečného úspěchu, musí jít na světový trh. Například první generaci Boeingu 737, tedy B737-100, si objednala německá letecká společnost Lufthansa, nikoliv americká letecká společnost. A pokud jde o Airbus A320, jeho první objednávku 100 letadel učinil americký dopravce Northwest Airlines,« řekl Qiao s tím,  že pokud letoun C919 dokáže, že je bezpečný, spolehlivý a úsporný v komerčním provozu a má konkurenceschopnou cenu, bude samozřejmě na světovém trhu vítán.

I Čínský prezident Si Ťin-pching při setkání s týmem projektu C919 a ocenil úspěchy dosažené při vývoji velkého dopravního letadla C919 a vyzval k dalším významným průlomům v čínské výrobě špičkového vybavení. Si připomněl, že bezpečnost by měla být na prvním místě a vývoj velkých letadel musí být proveden dobře.

Klíčové události pro letoun C919

  • Projekt vývoje letounu C919 byl schválen v roce 2007.
  • V lednu 2021 proudový letoun dokončil extrémně nízkoteplotní testy v severočínské autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko.
  • V březnu 2021 podepsala společnost China Eastern Airlines, jedna z největších leteckých společností v zemi se sídlem v Šanghaji, smlouvu na nákup pěti letounů C919, což byl první komerční obchod s tímto letounem.
  • Od letošního srpna absolvovalo šest letounů C919 zkušební lety pro certifikaci letové způsobilosti na několika letištích po celé Číně, mimo jiné v provinciích Šen-si, Šan-tung a Kan-su.
  • Dne 13. září vzlétla dvě letadla C919 z mezinárodního letiště Pudong v Šanghaji a poprvé přistála na mezinárodním letišti Beijing Capital.

(pr)

Předchozí článekSchillerová očekávala, že mandátů bude víc, výsledek ale hodnotí pozitivně
Další článekPlzeň jen remizovala v Ďolíčku, Sparta bez vyloučeného Čvančary otočila zápas

PŘIDEJ KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here