Home Zahraničí Elektrické deky jako obrana před energetickou krizí?

Elektrické deky jako obrana před energetickou krizí?

Jak pokračuje energetická krize, Evropané hledají kreativní způsoby, jak snížit prudce rostoucí účty za elektřinu. Jedno populární řešení přišlo z dálky tisíce mil v podobě čínských elektrických dek.

Během prvních sedmi měsíců letošního roku Čína vyvezla celkem 2,51 milionu elektrických dek »šen-čchi« do Evropy, z nichž více než polovina byla podle celních údajů prodána pouze v červenci. Mezitím tovární pracovníci ve výrobních uzlech, jako jsou Tung-kuan a I-wu, pracují nepřetržitě na uspokojení rostoucí poptávky po topných zařízeních z Evropy.

»Evropa tvoří zhruba 60 procent našeho trhu,« řekl Chu Sü-jüan, generální manažer společnosti Elektronických spotřebičů Cch‘-si Yü-lung. »Zatím nejoblíbenější produkty jsou nákladově efektivní a cenově dostupné v nízkém a středním rozsahu,« dodal.

Již několik měsíců se Evropa připravuje na drsnou zimu, neboť geopolitické nejistoty způsobené rusko-ukrajinským konfliktem způsobily ohromující nárůst ceny zemního plynu, což vedlo vlády k přijetí plánů na přidělování energie. Například pro Němce to znamená ztlumená světla ve veřejných budovách a pro Francouze chladnější domy a teploty v kanceláři pod 19°C.

Výzkum ukazuje, že elektrické přikrývky, které po zapojení rozptýlí teplo vestavěnými elektrickými vodiči, jsou mnohem energeticky účinnější s výrazně nižšími náklady než tradiční vytápění. Je to převážně proto, že elektrické deky mohou dodávat teplo zblízka namísto ohřívání celé místnosti.

Od ledna do července celkový vývoz elektrických přikrývek dosáhl 33,4 milionu dolarů, což se podle celních údajů zveřejněných Čínskou asociací pro domácí elektrické spotřebiče téměř zdvojnásobilo oproti loňskému roku.

Tento trend potvrdili i evropští maloobchodníci. Řetězec obchodních domů ve Velké Británii John Lewis Partnership Plc uvedl, že prodej elektrických přikrývek stoupl meziročně o 67 procent, zatímco online vyhledávání těchto produktů stouplo podle zprávy agentury Bloomberg téměř o 470 procent.

Čínské slovo »šen-čchi« obvykle označuje levné řešení nebo zařízení, které úžasně řeší naléhavý problém. Kromě elektrických přikrývek se na evropské trhy ještě před zimou vrátily i další čínské »šen-čchi«, včetně těch, které v posledních letech pomalu mizí.

Termofory, které byly jedním z nejoblíbenějších vynálezů v Číně během minulých zimních období pro zahřátí rukou nebo břicha, dorazily masově do nákupních košíků evropských spotřebitelů jak on-line, tak v obchodech.

Nebo například nedávný módní trend nosit roláky v oblecích, který začal francouzský prezident Emmanuel Macron a jeho ministr financí Bruno Le Maire. Začátkem tohoto měsíce Le Maire řekl, že při uznání předpisů, které omezily vytápění kanceláří v souladu s cílem vlády snížit národní spotřebu energie o 10 procent do roku 2024 »už mě neuvidíte s kravatou, ale s rolákem« jako lepší alternativou pro udržení tepla.

Jelikož se roláky rychle stávají nejžhavějším podzimním módním trendem ve francouzské vládě, online vyhledávání pulloverů také výrazně vyskočilo. Údaje z čínské mezinárodní e-obchodní platformy AliExpress ukázaly, že objem vyhledávání »svetr/pullover« na AliExpressu se v uplynulém měsíci dostal na první místo v kategorii pánského oblečení.

Kromě roláků, další zimní »šen-čchi« známé pro většinu Číňanů, které také rychle získávají popularitu v Evropě, zahrnují dlouhé kalhoty, ohřívače rukou, flanelová pyžama, elektrické ohřívače, stejně jako teplé punčochy a spodní prádlo.

Prodej teplého spodního prádla v Evropě se více než zdvojnásobil oproti předchozímu měsíci a Francie a Itálie přispěly podle AliExpressu k většině těchto nákupů.

(pr)

Předchozí článekHledá se místo na Zemi, které nejvíce poznamenala lidská aktivita
Další článekNesmiřitelnost NATO

PŘIDEJ KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here