Home Domácí Ceny v restauracích stoupají, na návštěvnosti je to vidět

Ceny v restauracích stoupají, na návštěvnosti je to vidět

ILUSTRAČNÍ FOTO - pixabay

Jedna návštěva restaurace lidi podle analýzy společnosti Up Česká republika nyní stojí v průměru 180 korun, průměrná útrata za celý loňský rok činila 170 Kč. Vzhledem ke stále rostoucím nákladům lze předpokládat, že ceny jídel budou dál stoupat. Některé restaurace přitom již častěji zařazují jídla s levnějšími masy a více sladkých nebo bezmasých pokrmů.

Sdělil to generální ředitel Up ČR Stéphane Nicoletti. Nejvíce peněz lidé podle něj platí ve stravovacích zařízeních v Praze a Plzeňském kraji, a to kolem 200 Kč. Největší nárůsty průměrných útrat jsou patrné ve Zlínském a Středočeském kraji, kde lidé ve srovnání s loňskem vydávají o zhruba 20 Kč více.

Z dat společnosti Dotykačka, která je poskytovatelem pokladních systémů, vyplývá, že v srpnu v restauracích ve srovnání se stejným měsícem předpandemického roku 2019 občerstvení zdražilo o 27 procent. Nejvíce si lidé připlatí za jídlo (+35 %), cena piva stoupla o 20 a 25 %, nealkoholické nápoje zdražily o 15 až 20 %.

Z dřívější analýzy Dotykačky vyplynulo, že především v době obědů se lidé přesouvají z klasických restaurací do rychlých občerstvení a bister, kde si dají jídlo, ale ne tak často pití.

ILUSTRAČNÍ FOTO – pixabay

»Kromě aktuálních problémů s rostoucími cenami se restaurace stále potýkají s nedostatkem hostů. Ačkoliv se podle dat eStravenky oproti roku 2021 ve všech krajích meziročně poměrně výrazně zvýšil počet transakcí v gastru, předcovidové návštěvnosti restaurace prozatím nedosáhly a pravděpodobně se situace nezlepší ani v následujících měsících,« uvedl Nicoletti. Doplnil, že jedním z důvodů je přetrvávající alespoň částečná práce z domova a také omezování stravování v restauracích s cílem šetřit.

Úbytek hostů se restaurace podle Nicolettiho snaží řešit změnou jídelních lístků i celkové koncepce, nabízejí různé slevy a akční menu, častěji přidávají možnost rozvozu a odnosu jídla s sebou. Přesto může být současný růst nákladů ve spojitosti s nižší návštěvností pro některé podniky neudržitelný. Vladimír Sirotek ze společnosti Dotykačka uvedl, že až čtvrtina podniků uvažuje o tom, že přes zimu přeruší provoz.

(ici, čtk)

Předchozí článekDočasnou ochranu v Česku za poslední týden získalo 3152 Ukrajinců
Další článekPrvní ostravská mezinárodní výstava exotických ježků měla úspěch

PŘIDEJ KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here