Home Domácí Oproti loňskému září je průměrná ojetina o 10 000 korun dražší, má ale stejně najeto

Oproti loňskému září je průměrná ojetina o 10 000 korun dražší, má ale stejně najeto

ILUSTRAČNÍ FOTO – AAA AUTO

Použitých vozů v nabídce českých inzertních portálů v meziročním srovnání neustále přibývá, jsou také mírně dražší. Oproti loňskému září je na trhu o necelých sedm procent aut více (loni 98 958, letos 105 606 ks), ale zároveň narostla jejich mediánová cena (+10 000 na 200 000 Kč). Ostatní parametry se výrazně nezměnily – auta mají téměř stejně najeto (156 000 vs 157 000 km) a příliš se neliší ani stářím (10,7 vs 10,9 letos). Vyplývá to z analýzy celého sekundárního trhu, provedené experty AURES Holdings, provozovatele sítě AAA Auto, největšího prodejce ojetých vozů v ČR.

Také září potvrdilo letošní trend nárůstu počtu dieselových vozů v nabídce (46 492 kusů, o 3000 víc než loni). I nafťáky mají téměř stejně najeto (medián 186 000 vs 184 000 km) a jsou mírně starší než loni v září (10 vs 9,8 roku). V procentuálním vyjádření tvoří diesely 44 procent nabídky ojetin, přesně stejně jako před rokem, nabídka tedy zůstává stabilní.

Ovšem výrazný – bezmála dvojnásobný – nárůst je zřejmý u elektromobilů, byť v absolutních číslech hovoříme o stovkách inzerovaných kusů. Zatímco před rokem se v ČR nabízelo 382 ojetých elektroaut, letos v září jich bylo 638. Zajímavé je, že v obou měsících překročil počet inzerovaných použitých elektrovozů registrace těch nových: (září 2022 – 305 ks, srpen 2023 – 589 ks, údaje za září ještě nejsou k dispozici). Úplně stejné je to u hybridů, také těch se nabízí mnohem víc ojetých, konkrétně skoro dvaapůlkrát (542 vs 1284 ks). U hybridů se mediánová cena před rokem pohybovala na hranici 690 000 Kč, letos v září to bylo 700 000 Kč; elektromobily jsou logicky ještě dražší: loni 903 000, letos už téměř 950 000 Kč. Letos v září se však nabízely o půl roku starší elektrovozy (medián 2,5 roku), měly také víc najeto (26 000 versus 23 000 km).

»Je vidět, že zájem o ojeté elektrické vozy dramaticky stoupá. Do budoucna čekáme neustálé posilování tohoto trendu, zvlášť když do ‚elektra‘ začnou mnohem víc šlapat firmy v rámci obnovy svých flotil. Je vidět, že i bez státních subvencí si bateriové a hybridní vozy našly své místo na trhu. Potvrzuje to i velmi podobný nárůst prodejů v tomto segmentu u nás v AAA Auto,« říká provozní ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.

Automatické převodovky jedou

Pohled do statistik kromě růstu elektromobility odhaluje také jeden nový zajímavý trend – výrazně přibývá automatických převodovek, za čímž stojí nejen nárůst počtu hybridů a elektroaut, jež používají samočinné řazení takřka výhradně, ale i vyšší počet moderních aut s asistenčními systémy, jež se bez automatů většinou neobejdou. »Samozřejmě tak výrobci i vycházejí vstříc sílící poptávce zejména mladších zákazníků, kteří samočinné řazení vyhledávají. Je to jasný celosvětový trend, v němž dosud Evropa poněkud zaostávala,« komentuje Vaněček.

A teď konkrétní čísla – zatímco v září 2021 mělo automatickou převodovku 25 procent všech ojetin, loni už to bylo 28 a letos v září lehce přes 30 procent (v absolutních číslech 32 171 aut s mediánovou cenou 400 000 korun, sedmiletým stářím a 137 000 km na tachometru).

Stále vede Škodovka

Na pořadí nejinzerovanějších značek se ani v září nic nezměnilo – stále vedou Škoda Octavia, jichž se prodalo 10 146 kusů s mediánovou cenou 195 000 Kč, následovaná menší a o víc než polovinu levnější fabií (6266 ks, 80 000 Kč). Následuje luxusní Škoda Superb (3342 ks, 378 000 Kč), kompaktní Volkswagen Golf (3339 ks, 155 000 Kč) a VW Passat (2977 ks, 230 000 Kč). V první desítce nejprodávanějších modelů jsou ještě BMW řady 3, Ford Focus, VW Touran, BMW řady 5 a Audi A4.

Zajímavostí je, že na trhu nových vozů je – až na první příčku – pořadí odlišné. Za vedoucí octavií, jichž se v září prodalo 1689 ks, tedy téměř šestkrát méně než ojetých, následuje VW Golf (838 ks) a pak další modely Škodovky: scala, fabia, kamiq, karoq, mezi nimi je pak vklíněn Hyundai i30. Tyto populární modely jsou však příliš mladé, takže se do pořadí prodávaných ojetin zatím nepropsaly.

(zmk)

PŘIDEJ KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here