Vědci zjistili, že Evropané pili mléko již před 7400 lety

Evropští zemědělci začali pít a používat mléko přibližně před 7400 lety. Vědci nalezli stopy mléčného tuku na keramice z období zhruba 5400 let před naším letopočtem. Jde o zřejmě nejstarší důkaz konzumace mléka v Evropě, uvedl server Independent. Studie byla publikována v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Vědci objevili stopy mléka pomocí techniky, která se zaměřuje na bílkoviny ze zbytků živočišných tuků, takže je vhodná k určení doby, kdy se určitá potravina začala jíst nebo jinak používat. V rámci výzkumu na Bristolské univerzitě analyzovali přes 4300 keramických nádob ze 70 pravěkých sídlišť, v nichž byly nalezeny zbytky jídla.

Výsledky odhalily značné rozdíly v používání mléka napříč Evropou, přičemž pouze v 65 procentech zkoumaných lokalit vědci objevili doklady o mléčných tucích v keramických nádobách. Zjištění naznačuje, že používání mléka nebylo v době kultury s lineární keramikou mezi zemědělci všeobecně rozšířené.

Výzkum byl zahájen v roce 2006, vedoucí autorkou studie Emmanuelle Casanovaová, která výzkum prováděla v rámci svého doktorátu z archeologické chemie na Bristolské univerzitě.

»Je úžasné, že se nám podařilo přesně datovat samotný počátek využívání mléka lidmi v pravěku,« řekla Casanovaová. »Rozvoj smíšeného hospodářství změnil stravování pravěkých lidí zavedením nových potravinových komodit, jako je mléko a mléčné výrobky, což pokračuje až do současnosti,« dodala.

»Tento výzkum je nesmírně významný, protože předkládá nové poznatky o načasování hlavních změn ve způsobech získávání potravy, jak se vyvíjely v Evropě,« řekl spoluautor studie Richard Evershed. »Poskytuje jasný důkaz, že mléčné potraviny byly v raném neolitu v širokém oběhu, a to i přes rozdíly v rozsahu činnosti,« dodal.

(mac, čtk)