Home Zahraničí Čína má pro VW i další automobilky zásadní význam, roste jim tu...

Čína má pro VW i další automobilky zásadní význam, roste jim tu ale konkurence

ILUSTRAČNÍ FOTO - VCG

Německý automobilový koncern Volkswagen ztrácí podíl na čínském trhu ve prospěch místních výrobců automobilů. Čína je největším trhem koncernu a pokles podílu představuje jednu z nejobtížnějších výzev pro nového koncernového šéfa Olivera Bloomeho, napsal dnes list The Wall Street Journal (WSJ) na svých internetových stránkách.

Volkswagen svůj letošní podíl na čínském trhu navzdory určitému růstu prodeje v posledních měsících odhaduje na zhruba 16 procent. To podle údajů výzkumné skupiny Jato Dynamics představuje téměř pětinový pokles od roku 2019, kdy se podíl pohyboval kolem 20 %. Volkswagen má na čínském automobilovém trhu největší podíl za zahraničních výrobců. Vlastní značky, které jsou v Číně populární, jako jsou VW, Škoda, Porsche, Audi a Bentley, upozorňuje WSJ.

Blume se do čela koncernu postavil letos v září. Kromě poklesu tržního podílu v Číně musí řešit také rostoucí náklady na energie, přetrvávající problémy v dodavatelském řetězci a zpoždění ve vývoji vlastního softwaru, které narušilo harmonogram uvádění nových modelů na trh. Čína je však už dlouhou dobu důležitým zdrojem příjmů podniku, a proto je pokles podílu na čínském trhu obzvlášť znepokojivý, píše WSJ.

Loni se Čína podílela 37 % na prodeji nových vozů koncernu a 15 % na jeho hrubém zisku z aktivit zaměřených na osobní automobily. Volkswagen v Číně provozuje 40 výrobních závodů, a to buď sám, nebo prostřednictvím společných podniků. Bývalý koncernový šéf Herbert Diess v minulosti dokonce hovořil o Volkswagenu jako o čínské společnosti.

VW největším zahraničním investorem

Podle výzkumného institutu Rhodium Group byl Volkswagen loni největším zahraničním investorem v Číně. »Čína má pro Volkswagen zcela zásadní význam a zároveň pro tento podnik představuje největší riziko,« uvedl odborník institutu Rhodium na vztahy mezi Evropou a Čínou Noah Barkin.

Kromě čínských konkurentů podkopává pozici Volkswagenu v Číně rovněž americký výrobce elektromobilů Tesla. Podíl Tesly na celém čínském automobilovém trhu podle skupiny Jato Dynamics činí pouze 2,2 %. Na čínském trhu se samotnými elektromobily však loni podle výzkumné skupiny ev-volumes.com dosahoval 11,6 %, zatímco podíl Volkswagenu činil pouze 3,5 %. Podle průzkumu společnosti Bernstein Research řada kupců elektromobilů v Číně považuje vozy firmy Tesla za sofistikovanější a atraktivnější než automobily Volkswagenu. Volkswagen nyní v prodeji elektromobilů v Číně zaostává také za čínskými značkami, jako jsou BYD, Geely a Dongfeng Motor.

Oslabování pozice koncernu Volkswagen v Číně se poprvé projevilo již před několika lety, kdy jeho značka Audi přišla o vedoucí místo na čínském trhu s luxusními automobily. Zklamání přineslo také loňské uvedení elektrického sportovně-užitkového vozu ID.4 na čínský trh. Podle některý analytiků je tento vůz na čínské poměry příliš velký, píše WSJ.

Bývalý koncernový šéf Diess v reakci na slabý prodej vozů ID.4 provedl změny ve vedení čínských aktivit. V srpnu dostal za úkol zajistit oživení těchto aktivit Ralf Brandstätter, který stál dříve v čele vlajkové značky VW. Po slabém začátku roku se prodej koncernu v Číně ve třetím čtvrtletí zvýšil o 26 %. Vzestup zaznamenal i prodej vozů ID.4 a dalších elektromobilů z koncernu Volkswagen, stále však zaostává za konkurencí, píše WSJ.

Pro mladší zákazníky jsou rozhodující technologie

Volkswagen má v Číně problémy mimo jiné s přilákáním mladších zákazníků, kteří mají zájem o čistě elektrické vozy vybavené moderními technologiemi, například pokročilými systémy hlasového ovládání. Mnozí čínští spotřebitelé se podle průzkumů domnívají, že technologie v masově vyráběných elektromobilech firmy Volkswagen nejsou tak dobré jako ve vozech domácích značek.

Ve snaze o snížení náskoku konkurence investovala softwarová divize Volkswagenu miliardu dolarů (přes 23 mld. Kč) do čínské technologické společnosti Horizon Robotics. Vynaložila rovněž 1,3 mld. eur (zhruba 32 mld. Kč) na 60procentní podíl v jejich společném podniku.

»Pro své zákazníky v západním a východním světě potřebujeme různé ekosystémy,« řekl minulý měsíc Blume. »A když se podíváte na Čínu, jsou očekávání zcela odlišná, zejména ze strany mladších zákazníků. Jsou velmi zaměření na technologie,« dodal.

(ici, čtk)

Předchozí článekCeler jako podzimní bomba. Léčí, pomáhá zhubnout a působí jako afrodiziakum
Další článekNa daň z mimořádných zisků si samosprávy nesáhnou

PŘIDEJ KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here