Alternativa k černomořskému obilnému koridoru prý neexistuje

Je téměř nemožné vytvořit alternativní humanitární trasu, pokud jde o přepravu stejného objemu zemědělských produktů nebo zajištění bezpečnosti zásilek, řekl agentuře TASS diplomat v Turecku, když komentoval situaci kolem obilného obchodu poté, co Rusko zastavilo svou účast na něm.

»Dne 22. července 2022 byly v Istanbulu uzavřeny dohody o zřízení obilného koridoru, který donedávna úspěšně fungoval. Za rok se přes něj přepravilo více než 33 milionů tun obilí a se zajištěním jeho bezpečnosti nebyly prakticky žádné problémy. Nemá smysl zřizovat nové koridory, což je myšlenka, o níž se diskutuje jak na Ukrajině, tak v Rusku, protože místo toho je třeba řešit stávající problémy, tedy vyhovět požadavkům Ruska,« uvedl diplomat a dodal, že Společné koordinační centrum je připraveno kdykoli obnovit práci.

Podle něj turečtí představitelé na různých úrovních opakovaně signalizovali, že jsou pro obnovení dohody o obilí v předchozím formátu na dobu delší než několik měsíců. Přestože Ankara sleduje snahy ostatních zemí o vytvoření alternativních tras pro vývoz obilí, nevedla o tom žádná jednání, dodal diplomat.

Diplomat rovněž ujistil, že Turecko může zaručit bezpečný průjezd velkoobjemových lodí jak humanitárním koridorem, tak přes černomořské úžiny. Turecké ministerstvo obrany ve čtvrtek uvedlo, že se zajištěním bezpečnosti obchodních plavidel v černomořských úžinách nejsou žádné problémy.

Turecko varuje Rusko před rostoucím napětím

Ankara současně dnes varovala Moskvu před rizikem eskalace v Černém moři, pokud bude ruská armáda pokračovat v inspekcích plavidel v regionu, uvedlo turecké antidezinformační centrum v prohlášení.

Velkoobjemovou loď Sukru Okan, plující pod vlajkou Palau, zastavila a kontrolovala ruská armáda v Černém moři 13. srpna. »V návaznosti na opatření přijatá proti lodi byla ruská strana řádně informována o nutnosti vyhnout se v budoucnu podobným iniciativám, protože mohou vystupňovat napětí v Černém moři,« uvedlo centrum zřízené pod záštitou odboru komunikace turecké prezidentské administrativy.

Oddělení zveřejnilo své prohlášení jako reakci na četné výzvy tureckých politiků a uživatelů internetu, aby objasnilo, proč Ankara na incident řádně nereagovala. Organizace označila výroky tohoto druhu za pokus o manipulaci s veřejným míněním.

Správa v prohlášení uvedla, že ačkoli je Sukru Okan ve vlastnictví tureckého občana, nejednalo se o loď plující pod tureckou vlajkou. »Z hlediska mezinárodního práva je dominantním faktorem, který určuje příslušnost lodi, vlajka, nikoli státní příslušnost jejího majitele,« dodala organizace. Kromě toho prohlášení upřesňuje, že loď byla kontrolována v mezinárodních vodách, nikoliv ve vnitrostátních vodách Turecka.

Hlídková loď ruského námořnictva Vasilij Bykov nařídila nákladní lodi Sukru Okan plující pod vlajkou Palau, která byla na cestě do ukrajinského přístavu Izmail, zastavit kvůli inspekci. »Kapitán nákladní lodi nereagoval na požadavek zastavit kvůli inspekci případné přepravy zakázaného zboží. Ruská bojová loď vypálila varovné výstřely z automatických ručních zbraní, aby plavidlo násilím zastavila,« uvedlo ruské ministerstvo obrany v prohlášení.

Inspekce byla provedena profesionálním způsobem v souladu s mezinárodně uznávanými předpisy, aby se ujistila, že loď nemá na palubě žádný zakázaný náklad, dodalo ministerstvo.

Majitel lodi sdělil CNN, že kapitán lodi podepsal dokument, který potvrzuje, že loď neutrpěla žádné škody a žádný náklad nebyl zabaven.

(cik)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy